ertromp

Forumguru
Ja er zijn zogenaamde DAB interfaces te koop die gekoppeld worden aan je Swing radio
Is een kleine "black box" die in je dashboard bij de radio gebouwd wordt
 

andrehj

Forumguru
Die interfaces hebben trouwens wel veel nadelen t.o.v. origineel ingebouwd:
  • Hebben vaak een interne FM modulator, waardoor je zelf een vrije frequentie moet kiezen. Dat is vaak een probleem en gaat bovendien gepaard met kwaliteitsverlies.
  • Of ze kosten je een vrije AUX aansluiting, of soms de USB-poort van de MDI.
  • Bediening is ook lastig. Of je bedient een apart kastje (niet mooi), of soms gaat het via de maxidot (niet bereikbaar voor de bijrijder). Of soms via een app op je telefoon (zoals bovenstaande Dension). Maar om nou steeds een app op je telefoon op te moeten starten om je radio te bedienen :nono:
    Eigenlijk nooit via de radio zelf, wat toch een groot nadeel is.
  • Achteraf inbouwen van een goeie antenne is lastig en veel werk. Antennes binnen op het raam kunnen ook, maar hebben een slechtere ontvangst.
Kortom, het kan wel, maar wordt nooit zo goed, mooi en handig als origineel ingebouwd.

Zelf ben ik nog steeds op zoek naar de onderdelen om mijn eigen Amundsen+ hardwarematig op te waarderen met DAB+ (volgens mij is er maar één printje nodig, + wat zaagwerk in de achterkant van de behuizing), maar tot op heden heb ik helaas nog niemand gevonden die dit kan leveren.
 

EdK

Forumguru
maar tot op heden heb ik helaas nog niemand gevonden die dit kan leveren.
En dus blijf je bij het ouderwetse radiosignaal of je doet consessies met een module zoals ik heb aangegeven die dan met een App werkt offfff je investeert in een nieuwe 1 of 2 Din radio met ingebouwde DAB+

En dus voor de Swing van de topic starter is het dus duidelijk een afweging of hij dus bij oude blijft
een tussen oplossing neemt met nadelen of een diepte investering doet voor een compleet nieuwe unit waar je dan nog steeds met de antenne ( binnen ) blijft modderen.
 

fabtdi

Lid
Ik heb in combinatie met de MDI een Dension DAB+U aangesloten op mijn Swing radio.

Grote voordeel van deze combinatie is dat je de DAB radio via de Swing kunt bedienen, vergelijkbaar met een MP3 speler.
Ik heb de Dension unit onder de middenconsole van mijn Yeti ingebouwd en met de standaard MDI naar USB kabel aangesloten (MDI aansluiting zit in een bakje voor de versnellingspook). Hierdoor kan ik nog steeds wisselen tussen DAB en bijvoorbeeld Ipod.

DAB radio weergave is een stuk beter dan de FM, als die het doet!!!!
Een goede antenne is wel een must. Ik heb inmiddels twee plakantennes voor op de voorruit geprobeerd (let op de antenne moet verticaal zitten, horizontaal geeft slechte of geen ontvangst) en heb nu een originele skoda antenne met GPS, radio en DAB op het dak geplaatst (nieuw voor EUR 65 in Polen te koop). Voor de dakantenne heb ik ook een extra kabel voor de DAB moeten trekken en gelijk ook maar de GPS kabel naar het middenconsole/radio getrokken.
Verschil tussen de antennes is overigens niet zo groot. Ik adviseer wel om een antenne met versterker te nemen voor een betere ontvangst.

Slechte DAB ontvangst heb ik nog steeds in in de buurt van hoogspanningslijnen en in de stad Zwolle (andere steden nog niet veel geprobeerd). Blijkbaar is nog lang niet overal de zend kwaliteit optimaal. Ook in de grensregio is de ontvangst niet optimaal. Grappig is wel dat ik Veronica, als ik van Zwolle via Raalte naar Goor rijdt, veel beter kan ontvangen op de DAB dan via FM. Wel merk je dat er in het gebied tussen Zwolle en Raalte meerdere hoogspanningslijnen lopen en heb je dus soms geen of haperende ontvangst.

Al met al ben ik nu redelijk tevreden met de DAB radio (vanwege de soms matige ontvangst) De zenders kunnen nog sterker en er worden nog steeds zendmasten voor DAB bijgeplaatst.

Mocht je DAB willen hebben in de auto reken er dan wel op dat de ontvangst nog lang niet overal optimaal is. Heb je ontvangst dan krijg je geluid in CD kwaliteit en dat is voor mij ook veel waard. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Misschien is het een optie om voordat je serieus geld uitgeeft een goedkope DAB+ radio op batterijen te kopen en te testen of er een acceptabele ontvangst is op routes die je vaker rijdt.

O ja, mocht je op internet gaan zoeken naar Skoda of Volkswagen DAB radio's let dan heel goed op dat je een DAB+ radio koopt en geen DAB. Het ontbreken van de "+" lijkt niet veel verschil te maken maar zorgt er voor dat de radio waardeloos is voor DAB+ ontvangst in Nederland als het ontbreekt. Met name de Chinese namaak is qua DAB niet geschikt voor Nederland

succes!
 

Wouter1

Forumguru
Ik heb de Swing vervangen voor een dubbel din Kenwood DAB+ radio. En ik moet zeggen deze bevalt prima. Zelfs de meegeleverde raam-plak-antenne functioneert boven verwachting. (Wel secuur gemonteerd:jaja:
Voordelen: goede DAB+ ontvangst, betere ingebouwde versterker, ingebouwde carkit, mp3 op USB.
Nadelen: geen canbus aansluiting, display kleuren moet je van houden / aan wennen.:pieker:. Om deze te monteren heb je een inbouwframe nodig + een quadlock naar ISO stekker. Met eventueel de voeding voor de originele FM antennes. Kortom het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...
Ivm geen canbus aansluiting moet er ook een geschakelde + getrokken worden, wil je tenminste dat de radio bij het schakelen van het contact aan en uit gaat. En dat wil je wel;)
 

Cordoba

Forumguru
Geschakelde plus heb je toch gewoon via je ISO connector (ook al zijn de geschakelde en de constante plus zoals bij alle VAG-auto's verwisseld).
 

EdK

Forumguru
De DAB+P, zoals in de link van EdK,
Ik heb zomaar een link even gepakt van de Tijger daar ik geen aandelen heb
En de DAB60 van Zenec is ook met een losse kabelset te gebruiken voor andere units behalve die van Zenec.
Dus misschien dat dit ook nog een optie is ?
 

EdK

Forumguru
Geschakelde plus heb je toch gewoon via je ISO connector (ook al zijn de geschakelde en de constante plus zoals bij alle VAG-auto's verwisseld).
Nope cordoba.
Misschien bij de wagen van de topic starter wel maar bij mijn Yeti bv weer niet.
Heb 2 constante 12V in de quadlock zitten en de unit word door de canbus aan en uit geschakeld
 

Joske

Forumguru
Allen,

sinds lange tijd een vervelend "probleempje" bij gebruik van de DVD-schermen voor de kids. Telkens ik de adapter inplug, in de 12V in de middenconsole wordt het DAB-signaal in die mate gestoord dat het zelfs compleet wegvalt. Of dat die constant springt tussen FM en DAB (bijzonder irritant).

Ik had reeds ondervonden dat de DAB gevoelig is, want als ik de wagen in achteruitversnelling plaats valt deze ook compleet weg sinds ik led-verlichting gemonteerd heb in de achteruitverlichting.. Maar dat kon ik dan ook direct plaatsen hoe dit kwam. Het stoort me ook niet, dus dat mag zo blijven en anders gooi ik de led-verlichting er wel uit.

Maar de DVD-schermen worden vaak gebruikt op de iets langere ritten dus die hangen er permanent in. Iemand een idee hoe ik dit kan "ontstoren" ? Ik kan niet solderen of iets dergelijks maar als ik exact weet wat er tussen geplaatst moet worden heb ik wel een adresje waar dit te kunnen doen.

Aangezien ik aan frequenties denk, denk ik ook aan @elsinga (zendamateur) en elektronica denk ik aan @LdN , @Cordoba en @Skoda-MAN onder andere.

Alle input van gelijk wie is uiteraard welkom! :)
 

MaxN

Donateur
Misschien wel heel simpel, maar al een andere 12V stekker geprobeerd??
Als dat mogelijk is natuurlijk.
Dus niet in de middenconsole, maar bv bij de achterbank, als daar ook een zit in de O3.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Er bestaan ook voedingskabels met een storingsdemping, die kabels met zo'n langwerpig bolletje er in.
bij het ene apparaat worden ze wel geleverd en bij een andere weer niet.
Ze zijn er in verschillende usb uitvoeringen.

Zeker ook de tip van AndreM uitproberen.
 

Joske

Forumguru
@AndreM / @MaxN dat zal ik zeker eens proberen met de nadruk op proberen want ik weet niet of de kabels lang genoeg zullen zijn... :)

Er bestaan ook voedingskabels met een storingsdemping, die kabels met zo'n langwerpig bolletje er in.
bij het ene apparaat worden ze wel geleverd en bij een andere weer niet.
Ze zijn er in verschillende usb uitvoeringen.

het is jammer genoeg geen standaard kabeltje, het is een kabel van 12V naar 2 jackets (dus geen USB). Dit omdat het 2 schermen zijn en elk hun voeding hebben.

Kan je meer info geven over deze kabels met storingsdemping? Ik ken ze namelijk niet. :)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Zou beginnen met een magneet te doen rond je ontvangstkabel van de DAB dicht bij de radio.

http://bin.snmmd.nl/m/m1dy5avwng9d.jpg
https://www.rc-point.nl/data/articles/images/big/b_11804.jpg

Blijkbaar is je radio erg gevoelig voor andere signalen als hij het ook op achteruitrij verlichting flipt. Soms helpt een magneet al genoeg, zou in elk geval mijn eerste poging zijn.
dit lijkt mij wel een interessante oplossing want dan counter ik beide problemen, namelijk het probleem van de achteruitrijverlichting én die van de 12V. Kan je mij hier meer uitleg geven over de theorie hier achter? En waar kan ik zo een magneet voor rondom een kabel vinden denk je? En moet dit dan rond de kabel direct achter de unit? Dan moet mijn scherm er dus even uit.
 
Bovenaan Onderaan