Daar sta je dan .... batterij leeg van sleutel

Bakkertje

Forumguru
@Antera mijn Passat (de eerste MQB Passat die je destijds aan de stekker hebt gehad) heeft geen kessy, mijn huidige Touran wel. Het opmerkelijke vind ik dat het blijkbaar wel in het systeem staat, maar dat er geen melding van gemaakt wordt. Gisteren nog even even zitten snuffelen door de modules heen, maar nergens iets gevonden wat erop lijkt ..

Google leverde me onderstaande op:
"KEY WARNING ACTIVE " is/does , it can be found in "46 Central Conv" ,"Byte 9"
http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/...ntal-Conv-byte-9-quot-KEY-WARNING-ACTIVE-quot

Hier staat ook nog het nodige: https://vw-audi.oemdtc.com/451/key-battery-diagnosis-2011-2020-volkswagen

Je zou een waarschuwing moeten krijgen door met de auto op contact een knop op de sleutel in te drukken. Dat gaan we zo eens proberen ;)
 
Laatst bewerkt:

Rolle

Senior Member
De auto zou dit moeten melden dacht ik ook maar heb ook gemerkt dat niet elke auto dit doet en zover ik heb kunnen beredeneren zijn alleen de auto met Kessy die het melden, maar 100% garanderen kan ik helaas niet

De mijne (geen kessy) gaf vanmorgen bij het starten een melding op het maxi dot scherm batterij sleutel bijna leeg
 

DKS

Nieuw lid
Octavia 2015 gaf het vanochtend aan op het maxidot scherm. Dmv deze video snel kunnen vervangen.

 

Canon-Eye

Forumguru
Methodiek klopt, op één puntje na: ik zou absoluut vermijden om de batterij met blote vingers vast te pakken. Huid geleidt ook (al is het weinig) én ik wil geen zuren of vettigheid vanaf de huid op de batterij overdragen..
Daarom doe ik bij het vervangen even een huishoud- (of tankstations-)handschoen aan om direct contact te vermijden.
 
Ben nu 2 dingen wijzer uit dit topic.
1) het is idd een goed idee om een reserve batterij IN de auto te hebben liggen.
2) dat met contact aan op de AB drukken; dat wist ik niet.

ik heb overigens wel die melding (minstens 2x voor zover ik me herinner) vanzelf op het display gezien.
 

Canon-Eye

Forumguru
het is idd een goed idee om een reserve batterij IN de auto te hebben liggen
Leg er dan een schroevendraaier o.i.d. bij om de sleutel open te wrikken...

Overigens blijf ik voorlopig toch maar bij preventief vervangen. Ik zie mijn vrouw dat onderweg niet oplossen en aangezien we al jaren geen 2e auto meer hebben kan ik ook niet zo makkelijk uitrukken om haar uit de brand te helpen.
Dat van die check door met contact aan op een AB-knopje te drukken wist ik ook niet, dat ga ik periodiek maar eens proberen. Het zou overigens fijn zijn als hij dan ook het signaal "batterij OK" zou kunnen geven, dan heb ik tenminste zzekerheid over de werking van het systeem zonder eerst 1x op een negatieve waarschuwing te moeten wachten waarvan ik nu nog niet weet of die überhaupt komt. Maar da's weer net iets teveel gevraagd denk ik...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
fijn zijn als hij dan ook het signaal "batterij OK" zou kunnen geven
Beetje overbodig lijkt me !?
Batterij bijna leeg melding is wisselen
Geen melding is batterij OK...
Geen melding en deur gaat niet meer open ? Te laat je batterij verwisseld en ook niet gecheckt tussendoor op melding bijna leeg...:koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen melding is alleen "batterij OK" als er zekerheid is dat dit inderdaad ook op mijn auto werkt - en die heb ik vooralsnog niet. Het instruktieboek (zo heet het, met een K) zegt daar namelijk helemaal niets over. Dat verwijst alleen naar het controlelampje op de AB dat 1x moet knipperen als je op een knop drukt. Maar ja, hoe vaak doe je dat als je kessy hebt? En dat mag je trouwens ook weer niet te vaak te ver vanaf de auto doen, want dan kan de synchronisatie van de sleutel met de auto verloren gaan, volgens hetzelfde instruktieboek. Ook alweer iets om aan te denken.

Kortom: ik heb nu een reminder in mijn agenda gezet om vanaf augustus volgend jaar elke week beide sleutels even te checken. Zodra dan vervanging heeft plaatsgevonden, kan de procedure weer een jaar (of wat langer, als de praktijk dat uitwijst) worden opgeschort.
Dat zou afdoende borging moeten vormen. Zal wel een restje beroepsdeformatie zijn... ;)
Ik heb immers diverse veiligheids- en kwaliteitsbeheersystemen mogen maken/onderhouden. Dat gaat niet helemáál over...:pardon:
 

andrehj

Forumguru
De auto zou dit moeten melden dacht ik ook maar heb ook gemerkt dat niet elke auto dit doet en zover ik heb kunnen beredeneren zijn alleen de auto met Kessy die het melden, maar 100% garanderen kan ik helaas niet
Mijn S2 mét kessy zou het volgens de manual ook moeten melden, maar ik heb die melding nog nooit gezien (en al wel meerdere lege batterijen gehad).
 

45069

Senior Member
Lege batterij is toch geen probleem,...dan kun je er toch nog inkomen en starten etc...
 

Jessedew

Senior Member
Hoelang duurt het voordat je de melding krijgt en je sleutel het niet meer doet? Ik heb het tot nu toe 1 x gehad dat hij (vermoed ik) echt leeg was en ik of geen melding gezien heb, of de batterij direct leeg was.

Gebruik allebei de sleutels evenveel en moet minstens 1x per jaar de batterij verwisselen, doe ze dan allebei. in nog geen minuut gefixt voor 2 sleutels.

Nu batterijen van grundig, van de zeeman. Ik doe er altijd 2025 in, 2032 kan wel, maar blijft ie niet goed zitten.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mijn klapsleutel zonder KESSY geeft ook gewoon de melding 'batterij sleutel vervangen'.
Hij komt zowel in het dashboard tevoorschijn, als in de MIB, onder auto-status/gegevens.

Ik vind dat mijn Varta CR2025 bijzonder kort is meegegaan, ongeveer één jaar. Voor een niet-KESSY sleutel vind ik dit behoorlijk kort. Ik mag hem nu weer gaan vervangen namelijk, want de melding komt weer naar voren.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bakkertje De mijne was één keer eerder open geweest en zat evengoed toch te vast om zonder hulpmiddel los te wrikken...
En dat is misschien maar goed ook, dat geeft meer vertrouwen in een goede afdichting tegen binnendringen van vocht.
 
Bovenaan Onderaan