Cruise control

TL@

Forumguru
Dat bedoel ik, je remt niet eens echt. Je tikt heel kortstondig het rempedaal aan dus je remlichten zullen maar heel ff oplichten. Kan me niet voorstellen dat het andere verkeer daar opeens helemaal van in de waar raakt. Dan zou je ook niet kortstondig kunnen remmen als je te hard gaat of voor een voorligger ff moet remmen.

op de autostrade rem je absoluut nooit tenzij het echt noodzakelijk is (heeft Jeremy Clarckson eens een heel betoog over gehouden bij Topgear)

Beetje triest dat je het knopje dat er voor is niet gebruikt omdat het dan kapot gaat :1439:

Kolpt inderdaad. Je gaat toch ook je auto niet in gang duwen omdat anders de startmotor misschien stuk gaat :407:
 

Fabia

† In Memoriam
Vind het ook onhandig om het steeds met het knopje te moeten doen terwijl een kort tikje op het rempedaal net zo goed werkt. Ik zie nog steeds niet wat er mis mee is.
 

Herbie

Lid
Toen ik nog in de auto van mijn pa reed, gaf ik gewoon een klein tikje op het koppelingspedaal om de cruise control uit te zetten. Ben je niet de hele tijd bezig met het heen en weer zetten van de schakelaar en leid je ook niemand af omdat het remlicht even aan gaat.

Hans (zoon van Herbie)
 

EdK

Forumguru
Vind het ook onhandig om het steeds met het knopje te moeten doen


Het is een kwestie van gewenning , als je het een 2 weken weet vol te houdendan weet je daarna niet anders en gaje zelfs gasgeven met je cruisecontrol ( + teken )
 

Taan

Lid
Getverdemme. Weer die klote kontaktspray. Het is killing voor dit soort kontakten. Als ik er zo naar kijk werkt hier ook een gewoon gummetje prima. Makkelijkste is misschien wel die op het achterkant van een potlood zitten. Even gummen en klaar.

Ik heb dit zojuist uitgevoerd. Fluitje van een cent. Ik had alleen niet het goede torx bitje, dus dat was even prutsen.
Contactjes schoongemaakt met een gummetje dus. en lichtjes bijgebogen. De eerste proefrit belooft veel goeds. De laatste tijd deed mijn CC het vaker niet dan wel en hij viel ook vaak uit. Tijdens de proefrit werkte alles perfect.

Dat een contactje een beetje vuil wordt is niet zo gek na 210K. Belachelijk dat ze daarvoor een nieuwe hendel monteren. Vervang dan dat schakelaartje.
 
Ik heb de schakelaar ook uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Eerste proefrit is goed bevallen. Ik heb de contacten schoongemaakt met een wattestaafje met alcohol en het werkt nu weer prima. Sleep contactjes van de schakelaar bovenop ook iets uitgebogen voor een beter contact en nu maar afwachten hoelang hij het blijft doen.
 

Venom

Nieuw lid
Gisteren mijn Octavia uit 2006 opgehaald en natuurlijk wat stukjes gaan rijden. Eerste rit (naar huis) gewoon op de cc gereden maar 's avonds werkte die niet. Ik kon me herinneren er iets van op het forum gelezen te hebben dus onderweg gestopt, contact eraf en weer verder gereden en toen deed hij het weer wel. Van morgen op de snelweg wel cc, even later op de provinciale weg weer niet.

Heb nog een maand garantie dus als me dit de komende dagen blijft opvallen dan ga ik toch even terug naar de garage.
 

jurjen

Lid
Ik zou er nu al mee terug gaan. Mijn ervaring is dat het alleen maar erger wordt. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik op het moment dat ik een nieuwe snelheid wilde instellen niets anders kon met de cruisecontrol dan de eerder ingestelde (veel hogere) snelheid rijden. Na vervanging van de hendel was alles weer opgelost. Laat ze maar lekker de schakelaar vervangen dan kun tenminste echt genieten van je aanschaf ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Grappig ik heb er sinds 3 dagen weer last van, nadat het een jaar lang uit zichzelf weer goed werkte.

Toevallig kon ik meteen in vagcom kijken en er was een intermittend signaal fout, simpelweg de code clearen hielp niet. Moest ff langs de kant opnieuw starten. Mogelijk dat het vanzelf weer weggaat, alleen als het te vaak gebeurt ga ik er actie op ondernemen.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Misschien dat het al in een van de 11 voorgaande pagina's staat maar probeer eens met je voet het rem - en koppelingspedaal naar boven te trekken. Soms wil de betreffende pedaalschakelaar wel eens onvoldoende contact maken en dan functioneert de cc ook niet.
 
Hier ergens op het forum staat ook over de handel losklikken en de cc eruithalen en schoonmaken!
Ik had ook laatst het probleem en na schoonmaken werkt alles weer toppie!!!!
 

Venom

Nieuw lid
A.s. donderdag een afspraak staan bij de garage. Heb nog 2 andere punten die ook verholpen moeten worden. Het 'knopje' van de hoofdsteun aan de passagierskant is weg, kan hem dus niet verstellen. Daarnaast viel het me op dat de raamrubbers van de achterramen dubbel zitten, tussen de raam zitten zeg maar.
 

VEEJAY

Forumguru
Het is er weer, ik zal het even openmaken zoals in de instructie, gelukkig las ik hier om geen contactspray te gebruiken. kijken waar ik dat alcohol kan scoren, vast niet bij de Gall en Gall.
 

VEEJAY

Forumguru
Dank Captain Hook, mijn vrouw bleek idd kruidvat alcohol te hebben. Vanmorgen is de CC 2x uitgevallen telkens wanneer ik de richtingaanwijzer gebruikte. (Kennelijk doe ik dat te weinig vandaar dat het uitvallen sporadisch was ;) )

Omdat ik altijd alles nog erger kapot maak en dit niet aandurfde, heb ik een handige collega gevraagd de handelingen uit te voeren. Volgens hem was het gedeelte waar de aan/uit knop overheen wrijft een beetje vuil. Hij was denk ik in 10 minuten klaar.

Vanmiddag op weg naar huis dus testen. Hopelijk gebeuren er geen Marco Bakker taferelen in de garage ;)

Cruisecontrol.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
120 kilomter verder, flink "aan het stokkie zitten sjorren" maar geen krimp.

Voorlopig ben ik erg content met de oplossing, met dank aan dit forum (en mijn collega)!!
 
Bovenaan Onderaan