Cruise control

Taan

Lid
Ik heb dit zojuist uitgevoerd. Fluitje van een cent. Ik had alleen niet het goede torx bitje, dus dat was even prutsen.
Contactjes schoongemaakt met een gummetje dus. en lichtjes bijgebogen. De eerste proefrit belooft veel goeds. De laatste tijd deed mijn CC het vaker niet dan wel en hij viel ook vaak uit. Tijdens de proefrit werkte alles perfect.

Dat een contactje een beetje vuil wordt is niet zo gek na 210K. Belachelijk dat ze daarvoor een nieuwe hendel monteren. Vervang dan dat schakelaartje.

Na een half jaar begint de storing toch weer terug te komen. Binnenkort nog maar een keer schoonmaken dus en nu met alcohol.
 

Antera

Donateur
ik zou hem maar vervangen. Het bijbuigen enz is en tijdje oplossing en buigt vanzelf weer terug waarna de ellende weer gaat beginnen
 

reeseend

Forumguru
Vandaag ook de cruise control schakelaar schoongemaakt. 10 minuten werk en daarna werkte alles direct. De handleiding klopt prima maar ik heb de contacten alleen maar schoongemaakt met alcohol.
 

Taan

Lid
Ik heb nu al een aantal keren het schakelaartje schoongemaakt, maar helaas komt het euvel toch weer terug en steeds sneller. Ik denk dat ik toch maar eens zo'n nieuw schakelaartje ga bestellen. Weet iemand wat zoiets kost?
Het schoonmaken heb ik al geprobeerd met een gum en met alcohol.
 

reeseend

Forumguru
En weet iemand eventueel waar je de schakelaar op het internet kan bestellen? ik verwacht dat de dealer ook dikke prijzen heeft voor een schakelaartje:grin:
 

VEEJAY

Forumguru
Klinkt lullig maar je moet na het schoonmaken het schakelaartje liefst niet gebruiken, dan komt het euvel in sterk mindere mate terug. Want het is de troep die dat schakelaartje op de printplaat achterlaat die de storing veroorzaakt. Niet de harder/zachter knoppen. IMHO. Gaat bij mij nog steeds goed daardoor. Een nieuw schakelaartje gaat volgens mij gewoon weer vervuilen, tenzij ze in de tussentijd een slimmer schakelaartje hebben uitgevonden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klinkt lullig maar je moet na het schoonmaken het schakelaartje liefst niet gebruiken
Inderdaad, dat klinkt lullig. Want wat heb je aan een schakelaartje als je het niet kan gebruiken?

Toch snap ik iets niet. Ik heb sinds medio 2002 achtereenvolgens gereden met een Fabia I (180000km), een OII (134000km), een nog een FI als overbruggingsauto (van 60k naar 85k) en de huidige FII GL (thans 30000 km). Ik ben een zeer intensief gebruiker van de cruisecontrol, en dus van de betreffende schakelaartjes. Nóóit enig probleem mee ondervonden...

(En voordien heb ik gedurende een jaar of 16 één en dezelfde VDO Tempostat gebruikt, die van auto op auto werd overgebouwd - ook geen enkel probleem mee gehad).
 
Hallo, ik ben nieuw hier op het Forum, heb een 2007 Octavia op LPG met nu bijna 200K erop, en ook ik heb de laatste weken problemen met mn Cruise...
Meestal doet ie het niet en is steeds erger geworden in begin eerste keer wel, maar als je had afgeremd of sneller wilde dan kapte die ermee.

Nou zie ik allerlei berichten over contacten schoonmaken, heeft iemand hier toevalig een foto van gemaakt, en kan je de schakelaar uitelkaar halen ???
of zijn het alleen de contacten waar die mee in de stuurkolom zit die je reinigt.

ik hoor het graag bvd.

mvg Richard
 

VEEJAY

Forumguru
Post 119 een foto, instructie heb ik hier niet zo bij de hand maar staat wel ergens in dit draadje.
 
Schakelaar ff eraf gehad, schoongemaakt met 96% alcohol van de kruidvat, in elkaar en werkt weer als een tierelier :)

bedankt voor de tips !!!!

ken ik van de week weer lkkkrrrrr cruisen.

grtjes en een fijn weekend
 

Petrolhead

Forumguru
Ook bij mijn tweede O2 helaas de bekende problemen met CC.
Gummetje en bijbuigen helpt eenmalig, zodra je de richtingaanwijzer weer gebruikt werkt de CC niet meer. (nu drie keer uit elkaar gehaald :thumbsdown:)
Bij mijn vorige O2 is de stengel onder garantie vervangen, nu helaas geen garantie meer.

Weet iemand wat het artikelnummer (en prijs?) is van alleen de stengel?
Het nummer van Antera is de complete set incl kabel, die blijft gewoon liggen natuurlijk.
(O2 is van 04-2009 incl boordcomputer)

En weet iemand of je een nieuwe stengel nog moet aanmelden in VCDS of is het plug-n-play?
(stuurwiel eraf halen heb ik onlangs nog gedaan dus dat gaat me lukken :geek:)
 

Taan

Lid
Bij mij werkt het beter. één keer schoonmaken met een wattenstaafje en alcohol en dan die puntjes even bijbuigen en hij werkt weer een half jaar.
Aangezien het 15 minuten werk is kan ik daar wel mee leven.
 

Petrolhead

Forumguru
Even wat informatie ingewonnen en besloten om dit varkentje zelf te gaan wassen.
Via een demontage bedrijf een vrijwel nieuwe (3400 km) stengel gekocht a 35 euro inclusief 24 maanden garantie!
(bij de dealer 90 euro ex montage).
Elsa en Win bemachtigd :D en goed ingelezen en gister de defecte stengel vervangen.
Benodigd gereedschap is heel gangbaar op de multitorx bit M12 na, maar die had ik al in huis om het 3 spaaks MF stuur te monteren paar maanden geleden. (ongeveer 10 euro bij Brezan/Vink achtige zaken)
Meteen maar wat foto's gemaakt voor een how-to handleiding!

Moeilijk is het niet met alle tekeningen van Elsawin, verder geduld hebben, goed lezen en voorzichtig met alle plastic nokjes omgaan en met een uurtje ben je klaar denk ik. (ik kreeg wat visite tussendoor...:D)
Eerste test gister verliep probleemloos, weer een werkende cruise control, heerlijk!

Wie weet hebben meer mensen iets aan bijgevoegd PDF bestand.
 

Bijlagen

  • Zelf nieuwe stuurkolomschakelaar monteren ivm defecte cruisecontrol.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 48
Bovenaan Onderaan