Cruise control

Taan

Lid
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je de hele stengel zou vervangen als alleen het schakelaartje defect is.
 

Joske

Forumguru
Even wat informatie ingewonnen en besloten om dit varkentje zelf te gaan wassen.
Via een demontage bedrijf een vrijwel nieuwe (3400 km) stengel gekocht a 35 euro inclusief 24 maanden garantie!
(bij de dealer 90 euro ex montage).
Elsa en Win bemachtigt :D en goed ingelezen en gister de defecte stengel vervangen.
Benodigd gereedschap is heel gangbaar op de multitorx bit M12 na, maar die had ik al in huis om het 3 spaaks MF stuur te monteren paar maanden geleden. (ongeveer 10 euro bij Brezan/Vink achtige zaken)
Meteen maar wat foto's gemaakt voor een how-to handleiding!

Moeilijk is het niet met alle tekeningen van Elsawin, verder geduld hebben, goed lezen en voorzichtig met alle plastic nokjes omgaan en met een uurtje ben je klaar denk ik. (ik kreeg wat visite tussendoor...:D)
Eerste test gister verliep probleemloos, weer een werkende cruise control, heerlijk!

Wie weet hebben meer mensen iets aan bijgevoegd PDF bestand.

Goed werk geleverd! Zou je de handleiding ook even in het downloadcentrum willen plaatsen? Met een duidelijke titel (iets ongeveer zoals titel in jouw document?), goede manual, bedankt voor de bijdrage :bloemen:
 

Joske

Forumguru
Dan nog kun je uit je gekochte stengel het schakelaartje halen.
Maar in het topic is ook beschreven dat het reinigen van de contactpunten om den duur niets meer opbracht, dan zou je een nieuw schakelaartje op oude contactpunten plaatsen? Dan kan je wel beter heel de bediening vervangen imo :)
 

Petrolhead

Forumguru
Dan nog kun je uit je gekochte stengel het schakelaartje halen.

Dat betekent dat je in de auto zittend met weinig ruimte en zicht op een gebied van 1 cm2 vijf (5!) kleine draadjes moet gaan solderen. Nu ken ik mijn soldeerkwaliteiten dus voor mij was er eigenlijk geen keuze. :D
 

Taan

Lid
Even een update van mijn kant: Ik rij nog steeds met de originele schakelaar. Ongeveer eens in het half jaar (15.000km) maak ik met alcohol en een gummetje het glijcontact van het schakelaartje schoon en buig ik de contactjes een beetje bij. Als ik me kwaad maak red ik dat in 5 minuten. Ik heb me nog nooit kwaad gemaakt.

Tussen deze beurtjes door functioneert de CC probleemloos. Het probleem zit hem dus niet in de aansluiting van het schakelaartje op de bedrading. Het is dus ook niet nodig om de hele stengel te vervangen. Alleen het schakelaartje is voldoende (mocht je dat überhaupt willen.) Hierbij hoeft er niet gesoldeerd te worden zoals hierboven wordt gesuggereerd. Het schakelaartje zit met een soort steekcontact op de bedrading aangesloten.
 
Bovenaan Onderaan