Cruise control

Je kunt beter geen contactspray gebruiken. Het heeft een etsende werking. Daardoor worden de contacten steeds minder. Beter is om bijvoorbeeld 90% alcohol te gebruiken op een wattenstaafje. Of het genoemde glasvezelborsteltje. Verder kun je voor de contacten op een printplaatje ook een gummetje gebruiken om het schoon te maken, tenminste als ze van koper zijn. Als ze verguld zijn hoeft dit niet.

De auteur van het verhaaltje hoe te reinigen waarschuwt ook tegen het gebruiken van producten zoals contact spray. Als je het Deens niet begrijpt hier de vertaling, helaas in gebrekkig Nederlands. :crazy:

http://translate.google.com/transla...//vwfanatic.dk/Tips/Golf5GRA.html&sl=da&tl=nl

Trouwens, mijn cc. staat ook altijd aan. Alleen gebruik ik wel de cancel functie. Dus niet de rem maar even tik eraf, resume er weer erop.
 
Ik moet bekennen, ik zet 'm eigenlijk nooit uit.
In mijn O2 staat de cc al > 160.000km aan.
Gebruik alleen set en resume knopjes. En om uit te schakelen rem ik of schakel terug. (m.a.w. raak de koppeling aan).
Werkt perfekto en zeer brandstof (en ergernis) besparend.


Ik gebruik m'n cc nu al 180.000km op dezelfde manier. Ook zonder problemen tot nu toe.

Geetz, :bye:
 

LenK

Forumguru
Gebruik alleen set en resume knopjes. En om uit te schakelen rem ik of schakel terug. (m.a.w. raak de koppeling aan).
Werkt perfekto en zeer brandstof (en ergernis) besparend.
???

Je wilt toch ook weleens van de CC af zonder dat je hoeft te remmen of te schakelen. Daarvoor hebben ze cancel uitgevonden.
Niks zo irritant als iemand die zijn remlichten aan laat springen alleen maar om de CC te stoppen.
 

Fabia

† In Memoriam
???

Je wilt toch ook weleens van de CC af zonder dat je hoeft te remmen of te schakelen. Daarvoor hebben ze cancel uitgevonden.
Niks zo irritant als iemand die zijn remlichten aan laat springen alleen maar om de CC te stoppen.

Ben niet met je eens. Bij mij staat de CC altijd aan en om uit te schakelen tik ik heel ff de rem aan. Kan me niet voorstellen dat dat irriratie bij de mede weggebruikers zou opleveren.
 

Captain Hook

Forumguru
Ben niet met je eens. Bij mij staat de CC altijd aan en om uit te schakelen tik ik heel ff de rem aan. Kan me niet voorstellen dat dat irriratie bij de mede weggebruikers zou opleveren.
Nou, daar kan ik LenK wel gelijk in geven. Als er iemand voor je rijdt, waarvan je plotseling de remlichten ziet aangaan, schrikken heel veel mensen en rammen gelijk ook op de rem, met als gevolg dat er terstond een harmonika effect ontstaat; ergo file.
Dus alleen als ik echt moet remmen (dus veel langzamer moet gaan rijden) gebruik ik de rem om de cc uit te schakelen. Is het alleen maar om, al glijdende langzamer te gaan, dan tik ik ff de koppeling aan. Dan schrikt er niemand achter me. Ik zal de laatste zijn die door dit soort gedrag files wil veroorzaken. Voel me af en toe een v.d. weinigen die WEL rekening houdt met het verkeer om me heen. :crazy:
 

tlpeter

Actief lid
De rem of koppeling gebruiken om je cruise contorl uit te zetten is natuurlijk onzin !

De knop op de hendel kun je zachtjes naar rechts duwen waardoor de cruise control los laat

Remmen terwijl je gas houd doet ook niemand en is slecht
Koppeling in trappen terwijl je gas houd is slecht

De enige goed manier is de knop gebruiken, al het andere is een ingebouwde veiligheid !
 

MarcoO2

Forumguru
De rem of koppeling gebruiken om je cruise contorl uit te zetten is natuurlijk onzin ! De knop op de hendel kun je zachtjes naar rechts duwen waardoor de cruise control los laat

Remmen terwijl je gas houd doet ook niemand en is slecht Koppeling in trappen terwijl je gas houd is slecht

De enige goed manier is de knop gebruiken, al het andere is een ingebouwde veiligheid !

Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar 't klinkt wel logisch... voortaan toch maar de knop gebruiken!
 

EdK

Forumguru
De rem of koppeling gebruiken om je cruise contorl uit te zetten is natuurlijk onzin !

De knop op de hendel kun je zachtjes naar rechts duwen waardoor de cruise control los laat
quote]

Sinds ik met de Roomster rijd en daar een andere hendel mbt CC zit tov de oude Fabia, gebruik ik ook alleen nog maar het tuimel schakelaartje bovenop de CC om van cruise af te komen !
Tis een kwestie van gewenning maar uiteindelijk erg makkelijk en je brengt het overige verkeer inderdaad niet in verwarring !
 

Rallye

Forumguru
De knop op de hendel kun je zachtjes naar rechts duwen waardoor de cruise control los laat
(...)
De enige goed manier is de knop gebruiken, al het andere is een ingebouwde veiligheid

Dat heb ik ook een poosje gedaan. Ik heb echter het idee dat ik daarmee mijn cc-knop gesloopt heb (het bekende Octi II-probleem dat de cc het soms niet doet). Sinds ik een nieuwe knop heb, heb ik zo niet meer de cc uitgezet en nooit meer problemen gehad.

Remmen terwijl je gas houd doet ook niemand en is slecht
Koppeling in trappen terwijl je gas houd is slecht

Nu gebruik ik inderdaad de koppeling (en als het niet druk is wel eens de rem). Zo gauw je enige druk op één van beide pedalen uitoefent gaat de cc al uit. Het is dus niet zo dat je remt of ontkoppelt terwijl je gas houdt: zo gauw je het pedaal bedient gaat de auto van het gas. Niets slechts aan.

Je zou ook de cc helemaal uit kunnen zetten, maar dan werkt de resumefunctie niet meer. Erg vervelend.
 

Fabia

† In Memoriam
Nu gebruik ik inderdaad de koppeling (en als het niet druk is weel eens de rem). Zo gauw je enige druk op één van beide pedalen uitoefent gaat de cc al uit. Het is dus niet zo dat je remt of ontkoppelt terwijl je gas houdt: zo gauw je het pedaal bedient gaat de auto van het gas. Niets slechts aan.

.

Dat bedoel ik, je remt niet eens echt. Je tikt heel kortstondig het rempedaal aan dus je remlichten zullen maar heel ff oplichten. Kan me niet voorstellen dat het andere verkeer daar opeens helemaal van in de waar raakt. Dan zou je ook niet kortstondig kunnen remmen als je te hard gaat of voor een voorligger ff moet remmen.
 

Maarten

Forumguru
Ik zie het zo vaak gebeuren; even een korte remlichtflits. Ik denk dan meteen; die zet zijn cruisecontrol uit. No problem. Ik raak er niet van in de war.
 

Octavia_II

Actief lid
Ik zie het zo vaak gebeuren; even een korte remlichtflits. Ik denk dan meteen; die zet zijn cruisecontrol uit. No problem. Ik raak er niet van in de war.

Precies, en het is ook een teken aan je achterligger dat je iets gaat remmen (je laat gas los en remt af op de motor...)

Groet,

Charlie
 

LenK

Forumguru
Beetje triest dat je het knopje dat er voor is niet gebruikt omdat het dan kapot gaat :1439:
 

Rallye

Forumguru
Beetje triest dat je het knopje dat er voor is niet gebruikt omdat het dan kapot gaat :1439:

Wellicht is het knopje echt alleen om de cc af te zetten en valt het tijdelijk uitzetten door het knopje even aan te raken onder onbedoeld gebruik?
 

LenK

Forumguru
Wellicht is het knopje echt alleen om de cc af te zetten en valt het tijdelijk uitzetten door het knopje even aan te raken onder onbedoeld gebruik?
Nee hoor, staat in de handleiding dat het zo werkt. Knop = cancel en off
 

bat

Lid
Dat bedoel ik, je remt niet eens echt. Je tikt heel kortstondig het rempedaal aan dus je remlichten zullen maar heel ff oplichten. Kan me niet voorstellen dat het andere verkeer daar opeens helemaal van in de waar raakt. Dan zou je ook niet kortstondig kunnen remmen als je te hard gaat of voor een voorligger ff moet remmen.
Vergis je niet: remlichten zijn één van de grootste veroorzakers van files. En nee, niet omdat de remmende auto langzaam gaat rijden of stil gaat staan, maar omdat mensen erachter ook op het rempedaal trappen (kunnen ze niks aan doen, is meestal een automatisme), wat uiteindelijk kan leiden tot het zogenaamde harmonica-effect. Terwijl jij alleen maar een klein beetje midner snel gaat rijden, kan het zijn dat doordat de mensen achter je ook even het rempedaal aantikken een heel eind achter je uiteindelijk een (klein stukje) file ontstaat.

Besef je ook dat jij misschien wel weet dat het een cc-actie is, maar dat heel veel mensen echt geen notie hebben en zich afvragen waarom die malloot voor ze even op het rempedaal trapte...

Gebruik het rempedaal niet wanneer het niet nodig is en je helpt een heel klein beetje bij het voorkomen van fileleed.
 

bat

Lid
Nee hoor, staat in de handleiding dat het zo werkt. Knop = cancel en off
Inderdaad, sterker nog het staat zelfs op het knopje (met dank aan degenen die mij daarop wezen op dit forum toen ik dacht een briljante onbedoelde bijwerking te hebben gevonden).
 
Voor de handige doe-het-zelver is het CC-knopje ook zelf te repareren (natuurlijk buiten garantie-termijn kapot gegaan) dit is beschreven in het Octavia-forum (duitsland) zie link http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=19&t=36302.
Ik heb het geprobeerd, werkt uitstekend toch weer gauw ca. eur.150,00 verdiend!

Getverdemme. Weer die klote kontaktspray. Het is killing voor dit soort kontakten. Als ik er zo naar kijk werkt hier ook een gewoon gummetje prima. Makkelijkste is misschien wel die op het achterkant van een potlood zitten. Even gummen en klaar.
 
Bovenaan Onderaan