Combi DSG 2.0 TDI CR 170 PK

eriktv

Forumguru
Fijn dat alles weer werkt en dank voor het delen :thumbsup: Bij een volgende beurt laat ik preventief de bouten vervangen, liever een paar euro aan preventief onderhoud dan repareren als het echt kapot gaat!

De volgende beurt staat ruim een jaar na dato pas op het programma: volgende week vrijdag. De monteur wist welke ik bedoelde, maar had er nog nooit van gehoord. Bewijst de meerwaarde van het delen van ervaringen met elkaar maar weer eens :)
 

achbrouwer

Forumguru
Afgelopen week de Audi A3 bij Jos en Vincent neer gezet,
onderhoud, APK, en software aangepast,

loopt weer als een zonnetje en gezellig bij gekletst met Anke,

was weer een top dagje :yeah::cheers:
 

achbrouwer

Forumguru
Even het onderschrift aangepast,
A3 trouwens naar 180 PK opgekrikt. :maakmegek:
DSG gelijk laten aan passen, schakelt net allemaal weer wat prettiger
 

Eltjo

Forumguru
Bestelnummer van de 2 bouten die de plaatjes van de 4 verstuivers bij mijn 2.0TDI 140 pk vasthouden zijn;
VWHT004739 "12787/Inbusbout met poly-inbus € 3.39 excl. BTW (prijs van 4-2021).

Ik heb ze preventief aangeschaft en liggen in mijn auto. Ergens op dit forum stond dat het rekbouten zijn.

Maar met welk moment moeten deze aangehaald worden?
 
Laatst bewerkt:

achbrouwer

Forumguru
zou niet weten welk aanhaal moment gekozen moet worden.
ook niet of je ze nog "warm" moet natrekken

wellicht dit bericht ook delen in de technische vraagbaak hoek,
of als algemene vraag.

er is vast wel iemand die dit weet
 

achbrouwer

Forumguru
Tja, begon allemaal op een sneeuwachtige dag

bij wegrijden ietsje wielspin en wellicht iets te veel toeren (op dat moment) om een bultje omhoog te rijden bij het werk.
even viel het vermogen weg en enkele seconden later kwam de koelvloeistof in Alarm.

gezien de foto's laadt zich de rest raden.

na een check bij Jos in Dieverbrug kwam de conclusie: Lekke koppakking.
na afweging, andere auto of repareren.
Is de keus gevallen op repareren, technisch is de auto verder OK en vorig jaar het hele onderstel laten vervangen voor sportief verenpakket

bij loshalen van de kop zag het er net even wat anders uit dan verwacht.
een gedeelte van de pakking is tussen de cilinder en wand terecht gekomen
na verdere beschouwing blijkt de kop al veel langer gelekt te hebben tussen de cilinders in.

Conclusie: reviseren is duurder dan vervangen, dus vervangen

Jos heeft, gelukkig, een goed blok op de kop weten te tikken, uit 2017 met 63K op de teller, deze is ingebouwd,
en heeft inmiddels de eerste duizend kilometer achter de rug.

foto's van de uit en inbouw heb ik helaas niet.


zal de KM standen verder in tweeën, bij gaan houden :cheers:
 

ertromp

Forumguru
Je ziet de haarscheuren zitten in de kop tussen de kleppen. Groot gelijk dat je een andere kop plaatst.
 

Eltjo

Forumguru
Jij vond mijn laatste bericht in dit topic leuk..... maar dit is toch wat minder leuk, dus zal ik jouw bericht maar niet leuk vinden.
Goed, mag ik vragen wat zo’n motor en de inbouw kosten?
Bij 440 dkm op de teller toch nog een aardige investering, denk ik zo.

Zoals onder staat heb ik eens de koppakking laten vervangen. De voorste cilinder lekte toen naar het koelsysteem wat zich uitte in drukverhoging in het systeem en een keer eerder lekkage via een o-ring.
Ik heb daar zelf 90 dkm mee gereden, terwijl achteraf de pakking al lekte bij de proefrit bij 153 dkm voor aankoop.
In NL had ik daar geen last van, maar met hogere snelheden door Duitsland miste ik dan 1 litertje koelwater. Hoe was jouw koelwater?
 
Laatst bewerkt:

achbrouwer

Forumguru
excuus voor late reactie,
achteraf is de koppakking wellicht inderdaad al veel langer defect geweest bij mij Superb zoals jezelf ook al schreef voor jouw auto
Ten tijde van kopen (162K) van mijn Superb is dit aan mijn aandacht ontsnapt.
ik weet nu ook hoe je dit kunt testen.
deksel van koelvloeistofoverlooptankje (7 maal woordwaarde) er af schroeven en veelvuldig gas geven
indien er een lekkage naar het koelsysteem is/zit bij de koppakking begint de vloeistof ernstig te bubbelen in het vaatje
tevens moet bij het er af draaien van de deksel er geen druk ontsnappen.

ten tijde van aankoop was de auto getuned, zal maar niet zeggen waar, nadat we de software opgestuurd hadden belde Jeroen Dick zelfs Jos op: met de vraag of alles nog heel was! :tegek: wellicht is dit het begin van de oorzaak.

Toch heeft het nog ruim 280K geduurd voordat het definitief over was.
dit verklaard wellicht ook de haarscheurtjes in de kleppendeksel.
In al die jaren af en toe bij moeten vullen maar zeker geen liters koelvloeistof. altijd vanuit gegaan dat er altijd wel iets weglekt (zweet).
De kosten vallen altijd tegen, maar ben al heeeeeeeellllll lang klant bij Jos :bloemen:, enige coulance is hier wel toegepast.
dus kan niet precies zeggen wat alles gekost heeft. ook een beetje mazzel gehad met het blok.
bij een leverancier van Jos waren ze dit blok al een tijdje "kwijt" dus het heeft zo moeten zijn dat dit blok voor mij lag te wachten :yeah:

al met al was de moeite waard om te laten doen, in vergelijk van,
Superb met defecte motor wegdoen versus gelijk model en uitrusting terug kopen.
dan was voor mij vervangen gunstiger.

Afgelopen week nog heel even terug geweest om de boordcomputer uit te laten lezen om zo zeker te zijn dat alles goed is en er geen gekke meldingen in zouden zitten, op een kleinigheidje na was alles op orde.
dus dik tevreden en zeker de prijs waard om te laten doen.

gr. André
 

Eltjo

Forumguru
Fijn dat je tevreden bent. Tja, een auto is een stuk minder waard als het hart niet meer klopt.
En, niet onbelangrijk, hoe rijdt het met je nieuwe blok?
Het verbaast mij dat een blok uit 2017 in een 2010 auto te zetten was. Ik denk zo, dat b.v. na de 105 pk diesel is deze 110 pk geworden...
 

achbrouwer

Forumguru
Het blok is identiek, dus standaard 170 PK zoals mijn "oude" blok ook is de software niet gewijzigd, deze had ik in 2013 gelijk na aanschaf al laten aanpassen.
De turbo van het oude blok was nog in goede staat, dus deze is weer gemonteerd.

Bij JD op de bank gaf het oude blok 208 Pk en 475 Mm als max. Uitdraai staat in deze topic ergens in den beginne.

De trekkracht voelt het zelfde aan en de top in Km/uur is gelijk gebleven.
Deze is mechanisch begrenst door de tandwiel verhoudingen in de DSG bak versus de aandrijflijn
In de software is het toerental begrenst tot 4450 Rpm, ik kan niet in het rood komen.

De prestaties zijn zeker niet minder.
Het gaat ongemerkt snel, ik heb een redelijk vlakke curve van de afgifte van de beschikbare Nm

De meeste vergissen zich dan ook in de mate van snelheid die mijn superb kan ontwikkelen, zeker omdat de meeste ervan uitgaan dat er max 105 of hooguit 140 PK onder de kap ligt.

Deze medeweggebruikers komen altijd bedrogen uit :deuk:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Chapeau dat je deze kosten doet om JE auto nog bij je te houden, dat zie je niet vaak en meestal gaan mensen dan wat nieuws zoeken, want ach nu word het wel erg duur. Des te knapper dat je op deze manier je maatje langer bij je houd, en wees nu eerlijk, buiten Matrix led lampen win je niet veel op een Luxueuze S2 moest je een nieuwere auto kopen, in een S2 rijd je als een koning en ze zijn mega betrouwbaar:thumbsup:

170 pk is lekker, mijne is zo'n ecodiesel met maar 105 pk, voldoet wel voor datgene waarvoor ik hem gebruik, maar zo'n 2.0 in het vooronder is toch aanlokkelijk :D
 

achbrouwer

Forumguru
De luxe op mijn S2 is inderdaad groot, op het Duitse winterpaket en een zwenkbare trekhaak. Was deze auto compleet af
In het begin nog wat kleine aanpassingen in VAG laten doen

De meerwaarde zit dan inderdaad in de verdere ontwikkeling van de techniek.
De lampen en dashboard (digitaal vs analoog met bescheiden maar functionele boordcomputer)

Ik mis een achteruitrijcamera, maar zou ik wel kunnen aansluiten.

Je gaat dan ook van EURO 5 naar 6 norm

Echter na 2030 worden fossiele brandstof motoren toch fors aangepakt ben ik bang voor.

Dus om voor die tijd op te schalen vindt ik zonde die paar jaar kan deze Superb nog wel mee.

Het nieuwe blok had 67K gelopen in 1,5 jaar tijd. Dus is nog zo goed als nieuw en kan zeker nog 450k mee

Ik redt dit wel tot die tijd
 
Bovenaan Onderaan