Combi DSG 2.0 TDI CR 170 PK

Chrisjemol

Forumguru
voor mijn vorige wagen (T5 langew wielbasis met 20") was de bilstein B15 de enige comfortabele keus
zal voor de superb net zo zijn schat ik
 

achbrouwer

Forumguru
Mij is aangeraden de B12 te nemen
Deze is al onder meerdere Superbs gezet met goede recensies.

Een T5 is qua gewichts verhouding natuurlijk net even anders dan een Superb.

Ook op de website van Bilstein zelf wordt de B12 voor normaal straat gebruik aan bevolen.

Vandaar mijn keus voor deze optie
 

achbrouwer

Forumguru
Affijn eindelijk 15 April :tegek:

Echter geen voorpoten.
Zaterdag bij de fabriek geweest in Duitsland, om ze eventueel daar rechtstreeks mee te nemen.
Helaas. Geen voorpoten beschikbaar:banghead:

Nu afwachten wanneer ze wel beschikbaar zijn :sterretjes::thumbsup:
 

achbrouwer

Forumguru
Ze zitten er onder :cheers:

Afgelopen maandag was het eindelijk zover :yeah:

Eerste week achter de rug,................... Heerlijk strak de bocht door.
geen gewiebel meer achter in
de voorkant komt daar waar je haar heen dirigeert :yeehaa:

vrees dat de voorbanden nog voor de zomervakantie vervangen dienen te worden :D


achteraf is makkelijk praten, maar had ik zeker 200K eerder moeten doen.
 

Bijlagen

  • oude setting.jpg
    oude setting.jpg
    515,2 KB · Weergaven: 204
  • Nieuwe setting.jpg
    Nieuwe setting.jpg
    410,9 KB · Weergaven: 221
  • 9.jpg
    9.jpg
    350,9 KB · Weergaven: 187
  • 5.jpg
    5.jpg
    331,3 KB · Weergaven: 178
  • 13.jpg
    13.jpg
    295,3 KB · Weergaven: 171
  • 3.jpg
    3.jpg
    369 KB · Weergaven: 177
  • 6.jpg
    6.jpg
    226,2 KB · Weergaven: 184
  • 8.jpg
    8.jpg
    283,4 KB · Weergaven: 181
  • 5.jpg
    5.jpg
    331,3 KB · Weergaven: 151

Chrisjemol

Forumguru
gaaf hoor
bij mij zitten er achter hulpveren op, is hij ook best strak (ik heb de 'sprint pro' versie, weet niet of dat iets met onderstel doet)

ziet er goed uit!
 

achbrouwer

Forumguru
Zelf nooit met hulpveren gereden.
Lijkt me dat het stugger is qua vering omdat het meer weerstand heeft.

Dus bij kleine hobbels met weinig gewicht op de achterkant lijkt me dat hij de de achterkant opbeurt. Dat zou het gevoel van "wiebelen" versterken.
Pas bij belading dat het effect minder wordt. Vanwege het gewicht op de veren.


Dit echter theoretisch benaderd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelf nooit met hulpveren gereden.
Lijkt me dat het stugger is qua vering omdat het meer weerstand heeft.

Dus bij kleine hobbels met weinig gewicht op de achterkant lijkt me dat hij de de achterkant opbeurt. Dat zou het gevoel van "wiebelen" versterken.
Ik rij sinds 2015 (aanschaf caravan) met hulpveren, eerst onder de Fabia en nu weer onder de Leon. In eerste instantie doet het niet veel, dus van de kleine oneffenheden merk je niet zo veel. Grotere hobbels of kuilen komen wat duidelijker door, maar niet zodanig dat het mij stoort (want anders had ik de tweede keer wel van die opblaashulpjes genomen). Er wiebelt helemaal niks trouwens.
En zowel voor de Fabia als voor de Leon vind ik het simpelweg een voordeel dat de achterkant iets hoger kwam te staan. Ik was en ben niet zo weg van de oorspronkelijke ietwat afgezakte kont, met hulpveren staat hij er net een haartje stoerder bij.
En nee, verlagen is bij mij een absolute no-go. Ieder zijn ding, ik vind het a) niet mooi en b) niet praktisch bij in- en uitstappen.
 

achbrouwer

Forumguru
OpCanon-Eye,

Klopt ieder zijn ding. De caravan belaadt ik altijd zo dat er voldoende druk op de knobbel zit, maar dat de achter kant niet door zakt. Ik doe dit met de buizen van de voortent en de inhoud van de watertank te spelen.

Voor de overige 35.000 km per jaar is het mijn speeltje in mooie bochten. En op rotondes. Niet dat hij nau zo geweldige wegligging heeft, maar dat hij altijd meer kan dan de overige weggebruiker denk.
Het verassingen effect vindt ik altijd geweldig. Of de onderschatting van de opponent.
 

achbrouwer

Forumguru
Komt dit in de buurt van het originele sportonderstel van Skoda?

De superb bij 162k gekocht. Dus helemaal nieuw heb ik niet mee gemaakt. Tevens wen je aan of accepteer je het rijgedrag gedurende de tijd. Het verschil is groot. Met name de achterkant volgt nu zonder hinderlijk te worden ook bij snelheden in Duitsland :D rond de 200 voelt het vele malen beter :tegek:
 

achbrouwer

Forumguru
Foto 1 ANWB.jpg foto 2 ANWB.jpg Foto 3 ANWB.jpg

Wees niet bevreesd, hij loopt alweer.
zaterdag 16 november bij aansluiting van A50 op de A15 richting Nijmegen viel het vermogen volledig weg
op dashboard was niets afwijkend te zien.

auto gecontroleerd aan de kant gezet aan het einde van de oprit A50 vanaf Oss
motor afgezet en de kap los gemaakt.
Achter mij was een busje van: Van Mourik gestopt.
hij had een brandblusser paraat (waarvoor nogmaals dank dat hij stopte)
gelukkig was er geen brand.

de motor afdek plaat stond aan de rechter zijde wat omhoog.
bij weghalen van de kap zag ik het al.
de bout van het plaatje die de verstuivers vast zet was afgebroken.

ANWB gebeld, mijn vrouw gebeld dat ik ietsje later thuis zou komen.

na 25 min was de ANWB ter plaatse, na 40 min. de afsleep wagen.
al met al uur en 10 min. langs de weg gestaan.

auto naar het huisadres laten wegbrengen.
Jos van JB autoservice heeft de auto Donderdags opgehaald
Stefan heeft hem weer keurig gemaakt.

zaterdags opgehaald.

ach je maakt zo weer eens wat mee.
het abonnement van de ANWB (al meer dan 30 jaar lid) heeft zich maar weer eens bewezen.
 

achbrouwer

Forumguru
Bout te strak aangedraaid vermoed ik.

Te strak weet niet
Na ruim 9 jaar en 410.000 km.
Heeft de bout geen schuld denk ik

Andere bout van de linker twee is wel voor de zekerheid vervangen

Eigenlijk zou iedere injector apart vast moeten zitten.
Dit is in ieder geval zo bij onze 17 jaar oude Fabia
Ook deze heeft inmiddels de 390k aan kilometers overschreden

De man van de ANWB gaf aan dat dit een bekend euvel is van de VAG diesels gebouwd na 2009
Vaak van 250k aan kilometers
Dus zou je ze preventief moeten vervangen voor 250k
 
Bovenaan Onderaan