Columbus Columbus tips & trucs

Vaagje o.a. aan @bobbl
kun je het bootlogo veranderen op de door jou beschreven manier, of lukte het toch niet?
net nog even het bootlogo van mijn huidige 508SW veranderd in supermanlogo, leuk voor de nieuwe berijder straks :)
Wie o Wie... weet echt niemand dit? ik dacht met al die forum guru's dat ik het antwoord zo zou krijgen maar helaas.... of verrast iemand me nog voor ik de auto mag halen over 2 weken? :)
 
Misschien iets kleins en vind iedereen het vanzelfsprekend.. Maar hoe fantastisch is het dat je na jaren frustratie eindelijk eens in een nummer kan forwarden etc door de touchscreen te gebruiken! :)
Ik heb vaak 1h+ mp3's van podcasts en livesets etc, en eindelijk kan ik skippen in het nummer zonder de knopjes oneindig lang ingedrukt te houden!
 

jp_f1

Senior Member
Iemand hier die weet hoe ik het Mac adres van de Columbus kan vinden? Mijn router heeft een whitelist op Mac adressen en als ik de auto op de wifi thuis wel aan sluiten, heb ik dus dat adres nodig.

Alvast bedankt voor de antwoorden/moeite:dankje:.

PS
Heb de vraag ook gesteld via de chat van Skoda en zij moeten het ook uitzoeken:pardon:
 

EdK

Forumguru
In algemeen is het zo dat op het product vaak het MAC adres op een stikker terug te vinden is.
Dus zou zo maar op de unit die is ingebouwd kunnen staan...:pieker:
 

DeNnZ

Forumguru
Iemand hier die weet hoe ik het Mac adres van de Columbus kan vinden? Mijn router heeft een whitelist op Mac adressen en als ik de auto op de wifi thuis wel aan sluiten, heb ik dus dat adres nodig.

Even verbinden op de hotspot van je telefoon, en vervolgens met een LAN scanner (op iOS bijvoorbeeld "Net Analyzer") even scannen welke apparaten er verbonden zijn (bij Net Analyzer staat er dan ook het MAC adres bij..).
 

jp_f1

Senior Member
Tnx, heb inderdaad mbv een lan scanner het mac-adres gevonden. Nu maar kijken waar Skoda mee komt :)
 
Het is inderdaad de hoogte ten opzichte van de zeespiegel. Vind ik persoonlijk niet zo storend. Als ze eens zouden vertellen hoe ik al die Mac vreetschuren en andere rotzooi uit de manoeuvre lijst kan krijgen zou ik meer tevreden zijn. Dit lijkt tot op heden nog steeds niet mogelijk.

Idd, die zijn super irri. Echter die krijg je er volgens mij niet uit, zijn de standaard voorkeur instellingen voor manoeuvre (tankstations, parkeerplaatsen en restaurants).

Iemand ondertussen een idee of deze nu te verwijderen zijn of niet? POI op de route kunnen een meerwaarde zijn, maar hierbij zitten te vaak restaurants net buiten de route. Deze wil ik liever niet op mijn scherm, enkel de informatie die er toe doet.
 

Stuiver

Forumguru
Iemand ondertussen een idee of deze nu te verwijderen zijn of niet? POI op de route kunnen een meerwaarde zijn, maar hierbij zitten te vaak restaurants net buiten de route. Deze wil ik liever niet op mijn scherm, enkel de informatie die er toe doet.

Ik heb een columbus, touch versie, en daar kan het in de navigatie door instellingen te klikken en daarna op kaart-opties. Maar iets in mij zegt dat jij geen columbus touch hebt?
 

Pascalbekker

Nieuw lid
Het is een plaatje van internet, maar in de 2008 modellen kan het niet zonder een hardwarematige aanpassing. Het is dus geen instelling o.i.d.


@nomad ik weet dit is een zeer oude post, maar ik heb nu een octavia uit 2008 met parkeer sensors, welke hw aanpassing zal dit moeten zijn om hetbop de columbus zichtbaar te krijgen?
 

Michelv.

Forumguru
Misschien juist coderen?

Maar waarschijnlijk je PDC ombouwen naar OPS als ik het goed heb, heb het ook ooit gedaan bij mijn O2.
 

Bijlagen

  • Umbau_PDC.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 20

Michelv.

Forumguru
Nee, die blijven zitten, alleen vervangen van de PDC module voor een OPS module en nog het een en ander solderen zoals beschreven in PDF en je Can-Gateway moet nieuw genoeg zijn, maar staat er ook in :D
 

Pascalbekker

Nieuw lid
Wat is het verschil tussen pdc en ops module?

En de columbus snap het dan gelijk dat hij dit op het scherm moet weergeven.

Eventueel een firmware update doen neem ik aan

Ik kan niet zien welke versie ik nu draait in het verborgen menu.
@all Iemand in de buurt van sassenheim(bij leiden) met een kastje die dit wil uitlezen/ activeren??
 

Michelv.

Forumguru
OPS is de nieuwe versie van PDC.
En er moet achteraf gecodeerd worden inderdaad om het werkend te krijgen.
 

Pascalbekker

Nieuw lid
heb je die pdf ook in het nederlands
mijn duits is niet al te beste

maar dit alles is wel te doen zelf??
met name ook het hercoderen

als ik bij ali zo'n cvbs can modele bestel

dus alles bij mekaar moet ik dit vervangen/aanpasen

- ops modele
- gateway
- beetje codering
 

Michelv.

Forumguru
Ik heb het ook zelf gedaan ;)

Coderen beter door iemand laten doen met een originele VCDS of VCP, illegale kabels kunnen problemen veroorzaken.
 

Pascalbekker

Nieuw lid
Bedankt voor de info, kijken of ik goede bij elkaar kan verzamelen.

Weet jij toevallig iemand die dit can coderen in de buurt van leiden?
 

Michelv.

Forumguru
ff kijken in de vcds lijst, zit iemand in den haag


En lees je ff goed in op de diverse buitenlandse forums over het ombouwen en welke componenten je moet hebben om het werkend te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan