Columbus Columbus tips & trucs

WoBBeL

Lid
Weet iemand van de schermresolutie van de nieuwe Columbus (MIB3, Octavia 4) is? Ik kan dit nergens vinden :cry:

Op mn huidige Octavia kan ik een SIM-kaart erin doen zodat ik WiFi heb via 4G/LTE verbinding van mn SIM. Zit dit er in de Octavia 4 ook weer op met Columbus?

En ik lees gemengde verhalen over Android Auto zonder USB kabel (dus via WiFi). De ene heeft het wel werkend op MIB3, de ander niet. Werkt het "out of the box" op MIB3/Columbus?
 
Laatst bewerkt:

RISL

Nieuw lid
Goedenavond,

Vandaag heb ik de hele dag geprobeerd het navigatiesysteem van mijn Octavia 3 uit 2015 te updaten. Tot grote frustatie is het niet gelukt. Ik heb verschillende dingen geprobeerd (SD-kaart 32 gb geformatteerd als exfat en als fat32), maar niets lijkt te werken.
De kaarten van 2015 zitten er nog in, ik heb de auto nu een jaar of 2. Er is dus nog nooit eerder een update geweest.

Inmiddels twijfel ik aan alles....het is toch wel een Columbus systeem?
Op internet kom ik steeds weer iets nieuws tegen...Amundsen, Bolero, de verbeterde Columbus.

Hier een foto van mijn systeem:
3.jpg


Graag hoor ik of dit wel het Columbus systeem is (dat zou wel een enorm stomme fout van mij zijn als dat niet zo is) en of er nog tips zijn om de update uit te voeren. Nu krijg ik steeds deze melding: Fout: geen bestanden beschikbaar. Een mediummet bestanden voor de software-update plaatsen of de bron controleren, alstublieft.

Ik heb geen origineel Skoda SD-kaart, maar voor Columbus zou daar het probleem niet in moeten zitten, heb ik gelezen?


Graag hoor ik van jullie of jullie tips hebben. Ik zou erg graag de update uitvoeren, maar zie niet wat ik fout doe.
Alvast bedankt!

P.s. dit is mijn eerste post hier, maar ik lees al een tijdje mee voor tips&tricks over de Octavia.
 
Laatst bewerkt:

RISL

Nieuw lid
Windows pc of Mac?

Unit lijkt me vrijwel zeker een Columbus! Waar heb je je update gehaald?

Windows PC.

De update heb ik gehaald op de website van Skoda.

Ik denk zelf ook Columbus omdat ik 2 SD-card sleuven heb die allebei leeg zijn. Ik heb dus geen kaartje nodig om de navigatie te gebruiken.
 

EdK

Forumguru
Als ik naar de foto kijk van de unit dan vind k hem heellllllll erg veel op die van mij lijken.
En ik heb er een admunsen inzitten.
En dan moet je toch echt een originele SD kaart hebben.
En ook de amundsen heeft een periode 2 SD sloten gehad, en sterker nog als ik in mijn handschoenkastje kijk dan heb ik er één, maar schroef ik dit kastje even weg dan verschijnt er opeens een tweede !

Maar als je op de Skoda site voor kaart update gewoon je VIN nummer intoetst dan weet je zeker dat je de juiste kaarten krijgt...
 

Herre

Senior Member
@EdK ik weet het niet maar volgens mij is dit gelijk aan het discover pro systeem dat ik in mijn voorgaande golf sportsvan had, vertaald naar skoda columbus.

Ik heb in het verleden ook wel eens moeite gehad met updaten. Eerst downloaden, dan uitpakken en dan naar kaart kopieren werkt bij beste. Soms ook andere sd slot proberen.
 

EdK

Forumguru
@EdK ik weet het niet maar volgens mij is dit gelijk aan het discover pro systeem
Is mogelijk hoor, ik zeg alleen maar dat hij verdomd veel op die in mijn wagen zit lijkt.
Maar als de TS zijn VIN nummer invoert op de download pagina dan krijgt hij zonder meer de juiste downloads en kan hij tevens zien welk systeem hij heeft wat bovenaan de pagina dan word weergegeven in tekst
 

RISL

Nieuw lid
Even gecheckt nog op de website van Skoda.
Zodra ik het VIN invoer, krijg ik inderdaad de kaarten van Columbus.

Het is toch niet zo dat je eerst de oude kaart uit de auto moet verwijderen?

Ik heb de zip-file van de Skoda website gedownload en op het bureaublad gezet. Vervolgens uitgepakt en toen het uitgepakte bestand op een SD-kaartje van 32 Gb gezet. Toen herkende de auto niets.
SD-kaartje geformatteerd als exFAT en opnieuw de map erop gezet. De auto herkende hem opnieuw niet. Dezelfde procedure herhaalt met FAT32 en weer niet.
Je hoeft toch niet de bestanden uit de map op de SD-kaart te zetten? Ik heb de map als geheel erop gezet, niet alleen de inhoud van de hoofdmap (hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel).

Als het niet werkt, zal ik toch maar naar de dealer moeten voor nieuwe kaarten, vrees ik. Ik kom zelden tot nooit bij de dealer, op de website geven ze aan dat het €25 kost, maar kan afhangen van het uurtarief. Dat zal dus toch wel duur worden, denk ik.
 

RISL

Nieuw lid
O, misschien ook nog wat waard: ik heb de auto niet gestart, alleen het contact aan en passagiersdeur open. Verlichting uit, ventilatie uit, binnenverlichting uit, etc.
Ik was van plan om, zodra het updaten gestart was, een druppellader aan te sluiten, maar zover kwam ik dus niet.
 

Yeti2015

Forumguru
Ik weet niet of het bij de Skoda hetzelfde is.
Ik heb voor de discover pro alleen de volgende 3 bestanden op mijn sd kaart gezet.
MIB1, MIB2 en metainfo 2 en toen de update gedaan.
 

RISL

Nieuw lid
Ik weet niet of het bij de Skoda hetzelfde is.
Ik heb voor de discover pro alleen de volgende 3 bestanden op mijn sd kaart gezet.
MIB1, MIB2 en metainfo 2 en toen de update gedaan.
Oke, bedankt voor de tip, dat ga ik morgen proberen. Ik laat weten of het daarmee gelukt is. Ik zal ook weer zowel als exFAT als FAT32 proberen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is toch niet zo dat je eerst de oude kaart uit de auto moet verwijderen?
Voor zover ik weet, moet je wel degelijk de sd-kaart gebruiken die in het systeem zit. Maak een backup van de inhoud van dit kaartje en formatteer het vervolgens voordat je de uitgepakte bestanden er naartoe kopieert. Het systeem vreet geen andere kaartjes dan het officiële... want dan ontbreken er bepaalde verborgen bestandjes die nodig zijn om te worden herkend. Die bestandjes worden ook niet gewist tijdens het formatteren.
Mocht er in het proces toch nog iets misgegaan zijn, dan formatteer je dat kaartje opnieuw en zet je de backup terug, dan werkt het weer.
 

marwin

Forumguru
Columbus mib2 kan je gewoon update met random sd kaart of usb stick zolang je update bestanden er maat oppassen.

Ps. Fat32 is prima.
 

Herre

Senior Member
Voor columbus moet je alle bestanden uit de zip (uit het hoofd , 2 mappen en 1 of 2 bestanden) op een leeg sd kaartje zetten.
 

EdK

Forumguru
Zou het gedownloade bestand niet eerst op de pc uitpakken maar uitpakken naar de sd kaart
En vergeet je niet de SD kaart op lock te zetten voor je hem in het SD slot duwt in de wagen ??
 

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 Ik beschreef hoe het werkt bij mijn systeem. Of dat systeem technisch vergelijkbaar met dan wel gebaseerd is op een Columbus, Amundsen of wat dan ook: géén idee. Het ziet er (voor zover ik kan nagaan) anders uit, namelijk zo:

20201228_Mediasystem-Seat-4887.jpg
20201228_Mediasystem-Seat-4890.jpg

Wie het weet, mag het zeggen...

En voor @EdK: het maakt niets uit of het sd-kaartje wel of niet wordt gelockt, noch of ik het in slot 1 of slot 2 steek. Het werkt.
 
Bovenaan Onderaan