Columbus Columbus tips & trucs

Stian

Actief lid
Even iets tussendoor waar ik achter kwam. Misschien al bekend, maar ik heb het niet kunnen vinden. Ik heb een 'oude' columbus in Octavia 2 met max 2Gb sd kaart volgens de handleiding. Met normale SD kaart is dat ook het geval helaas. Nu heb ik in een oude mini sd kaart met 2 SB met verloopkaartje (geen idee hoe dat officieel heet) geprobeerd. Dit werkt. Echter, een 8Gb mini kaartje in hetzelfde verloopkaartje werkt ook. Top oplossing om de 2GB limiet te omzeilen. Via marktplaats een 2gb mini met verloop bestellen is dus in ieder geval 8 gb mogelijk. Excuses als dit al bekend is. Was voor mij een top oplossing. De HD van een oude columbus is wel erg snel vol.........
 
Video tijdens het rijden op Columbus

Vereisten:


  • Firmware 2664
  • Voice Control geactiveerd
  • Je hebt GEEN extra hardware nodig.

Hoe te activeren:


  • Contact aan en motor starten
  • DVD plaatsen en de gewenste film starten
  • Op het stuur op de Voicetoets drukken, of als je deze niet hebt, druk op de "i" toets rechts op de Columbus. Vervolgens hoor je een 3-tonige toon.
  • Direct daarna op de Columbus de "TONE"-Toets (links onder) indrukken -> Je hoort dan een gong en een volgende signaal samen.
  • Het beeld bevriest kort en de film speelt na een halve seconde verder.
  • Wegrijden en zie dat het beeld niet meer verdwijnt.
Nadelen:


  • Je kunt daarna geen enkele toets meer aanraken anders wordt deze tijdelijke "omzeiling" ongedaan gemaakt.
  • Als je toch een toets aanraakt, springt het beeld op de toon-instellingen en zul je moeten stoppen en de stappen opnieuw uitvoeren om de film te kunnen bekijken.
  • Je moet het elke keer weer opnieuw doen.
  • Het leidt enorm af !

Enig idee wat de methode is voor de nieuwe Columbus MIB?
 

mwhite

Forumguru
Wanneer ik op tmc druk krijg ik geen berichten meer de laatste tijd.
Heeft het wel gedaan en ik weet dat er files zijn...
 

Rutger0706

Senior Member
Mogge.. Veel gezocht maar nog niet gevonden... Ik wil nog een SD kaartje aanschaffen om muziek mee af te spelen op de Columbus in mijn O2 uit 2009.

Ik ga er nu even uit dat alles in de Columbus origineel is. Heb nog niet in het boekje gekeken, maar wat voor soort SD kaart is leesbaar voor de Columbus en tot welke grootte? Waarop te letten bij de aanschaf van een kaartje?
 

RogerS

Forumguru
Volgens mij is de maximale grootte 32 Gbyte wat het systeem aankan. Daar maak ik nu gebruik van.
Tip: Koop een micro SD kaartje met SD adapter dan kun je de micro SD kaart altijd ook nog in een smartphone gebruiken. Zelf koop ik mijn kaartjes altijd bij DATAIO. Deze winkel heeft altijd een scherpe prijs en een snelle levering. Onlangs nog een 128 GByte mico Sd kaart voor mijn smartphone gekocht.

Link naar artikel van DataIO: http://www.dataio.nl/transcend-32gb-microsdhc-300x-uhs-i-premium-class-10/ dat je zou kunnen kopen.

Note: ik heb geen commercieel belang bij DATAIO. Alleen een tevreden klant.
 

Rutger0706

Senior Member
Thanks. Net in het originele boekje gekeken en daar staat in dat SDHC in elk geval niet gelezen kan worden. Kan niets vinden over maximale geheugenformaat.
 

Rutger0706

Senior Member
2 sd kaartjes gekocht uit China om eens te proberen. Beiden micro-sd met adapter. 1 van 8gb en 1 van 2gb. Op allebei wat muziek gezet en geprobeerd, maar bij beiden de melding 'SD-kaart fout: SD kaart controleren' op de Columbus.. Ik ben bang voor een eeuwige zoektocht naar een voor de Columbus leesbare SD-kaart:banghead:
 

Joske

Forumguru
beter SD kaartjes van een degelijk merk kopen... bij een goedkope webshop ofzo ;)

had ik niet al eens een webshop genoemd? :lezen:
 

Rutger0706

Senior Member
beter SD kaartjes van een degelijk merk kopen... bij een goedkope webshop ofzo ;)

had ik niet al eens een webshop genoemd? :lezen:

Naar aanleiding van jouw suggestie van Bax kom ik niet op de juiste site uit, dus dat klopt niet. Ik ga inderdaad even verder zoeken naar een betere kwaliteit kaart. Op hoop van zegen...
 

Ed13

Ex-lid
Ook SDHC werkt in de Columbus kijk ook eens op de site dataio.nl die hebben geheugenkaarten tegen een redelijke prijs en snelle verzending.
 

Michelv.

Forumguru
Is het niet zo dat de Columbus voor het lezen van sdhc kaarten eerst ge-update moet worden naar min een bepaalde firmware?
 
Bovenaan Onderaan