Cilinderoverslag meerdere cilinders 1.4 CHPA.

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Weer even een update over de misfires van mijn kant.

Afgelopen 3000 km met allerlei wisselende belastingen geen storingslampje meer gehad en ook geen foutcodes.
Toevallig deze week voor het eerst eenmalig weer een keer het knipperende storingslampje, en foutcode P0300 en P0304 (misfire cilinder 4). Opnieuw starten en het probleem was weer verdwenen.

De verschijnselen lijken erg op wat @Disaster-Master beschreven heeft.
De misfire tellers lopen (via OBD11) in de loop der tijd langzaam op, maar inmiddels weet ik dat een klein aantal misfires per km normaal is. Overigens alleen stationair misfires, nooit tijdens rijden. Kan zowel met koude als warme motor zijn.
Wel is cylinder 4 duidelijk veel slechter dan de rest; nr 4 is bovendien de enige die ooit storingscodes gegeven heeft.

Omdat het bij mij (sinds de injectorreiniger) nog maar zó sporadisch voorkomt is het lastig analyseren.
Na alles dat reeds gedaan is (bougies, bobine, walnut cleaning etc; zie eerdere posts) blijft volgens mij over:
- injector 4 slecht (maar waarom treedt dit dan slechts zo sporadisch op, en waarom komt er geen foutmelding op de injector zelf?)
- probleem met inlaatkanaal en/of vacuüm (maar dat verklaart niet waarom alleen cylinder 4 storing geeft)
- toch nog vervuiling op inlaatkleppen/inlaatkanaal cylinder 4, ondanks walnut cleaning (met endoscoop kijken?)
- nog iets anders (iemand suggesties?).

Één keer storing op 3000 km is nog niet dramatisch, maar uiteraard wil ik het oplossen, al was het maar vanwege de mogelijke risico’s voor de katalysator e.d.

Volgende stap is een uitgebreide vervolg-diagnose door een goede expert.
ik twijfel tussen:
- VAG Techniek: zeer goede reputatie, eerlijke prijs, maar voor mij erg onhandig/ver weg
- dealer Ames Zwijndrecht: hebben me tot nu toe goed en eerlijk geholpen, volgens mijn ervaring ook goede/kundige monteurs, en vlak bij mijn werk, maar veel duurder.

Zelf heb ik nog één strohalm: als het qua corona lukt dan hoop ik komend weekend naar Italië te rijden.
Plan:
- direct over de grens in Duitsland volgooien met Aral Ultimate 102
- in Duitsland waar mogelijk langere tijd 150-160 rijden
(sowieso leuk :) )

Mocht het dan koolafzetting/vervuiling zijn, dan brand ik dat hopelijk redelijk weg.

Als dit niet helpt dan verder afwachten en nadenken door wie ik de uitgebreide diagnose ga laten stellen.

@Disaster-Master : mocht jij contact gaan leggen met VAG Techniek, dan kunnen we misschien verder onze ervaringen uitwisselen?

Tot slot: inmiddels weet ik dankzij OBD11 wel vrij zeker dat het trillen/schokken in het rempedaal, waar o.a. @PizzaPieter en @Disaster-Master ook over schrijven, bij mij niet samenhangt met de misfires. Tijdens het schokken loopt de misfire teller niet op, en omgekeerd, op momenten dat de teller even oploopt voel ik het schokken niet. Wat het dan wel is weet ik helaas niet.

Hopelijk hebben de misfire-lotgenoten hier wat aan. En met mochten jullie nog aanvullingen/tips hebben, dan hoor ik die natuurlijk ook graag.
Van mijn kant zal ik hier updates blijven geven als er weer nieuws is.

Vriendelijke groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er even niet meer mee bezig geweest omdat de storing zich niet meer heeft voorgedaan. Van VAG nooit antwoord gehad op mijn mail; die zullen wellicht gedacht hebben geen email helpdesk te zijn. Enig sinds begrijpelijk. Maar reageer dan met het verzoek om langs te komen. Maar goed. Het niet beantwoorden op 1 mailtje; daar til ik niet zo zwaar aan.


Zodra de storing weer komt ga ik ermee aan de slag. Mocht de storing uit blijven dan wil ik in januari naar laten kijken. Dan moet de auto een beurt die ik bij VAG techniek ga laten doen en dan kunnen ze hopelijk de misfires ook oplossen.
 
Laatst bewerkt:

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Bedankt voor de uitgebreide update @Disaster-Master !
Hopelijk blijven de storingscodes weg bij jou.

Wat betreft het schokken/trillen: daarover is ook geschreven in een andere thread:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/inwendig-reinigen-kop-tsi-motor.23349/page-37

O.a.
Dat rauwe lopen is de katverwarming, er wordt extra brandstof ingespoten om de motor en katalysator sneller op temperatuur te krijgen om aan de emissie eisen te voldoen. Je kan dit bij tuning uit laten zetten trouwens :jaja:

Vr groet,
Bas
 

Tees

Donateur
Injectoren professioneel laten reinigen zou zeker effect kunnen hebben, en is idd stukken goedkoper dan vervangen. Moet wel een specialist zijn, de meesten vervangen gewoon.

Wat betreft cylinder 4 die het meeste misfires geeft, ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat dat komt omdat dat de buitenste cylinder is. Ik weet niet meer precies waarom, het had iets te maken met temperatuur (buitenste is kouder dan de binnenste) en timingstolerantie.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Dat is nuttige info @Tees , dank!
Het is dus geen toeval dat vooral nr. 4 stoort.

Helaas geen tijd meer voor mijn vakantie, dus we gaan zien hoe het gaat na schoonblazen in Duitsland.
Daarna indien nodig inderdaad maar eens langs de specialist.

Weet iemand eigenlijk of VAG Techniek ook injectoren ultrasoon kan reinigen?
@Disaster-Master had ze dat gevraagd, maar geen antwoord gekregen.
Zelf kwam ik er telefonisch ook niet achter.

Vr groet,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Oké, dank voor de correctie.
Inmiddels zie ik op hun website trouwens dat ze bij walnut cleaning ook de injectoren reinigen, dus dat kunnen ze in elk geval wel.
Over het testen van het spraybeeld op een testbank zie ik niks staan.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Vanmiddag heb ik een paar nuttige telefoontjes gepleegd.

In een andere post (xenon defect) kreeg ik de tip om eens te kijken naar VAG Car Service in Bergschenhoek. In het eerste tel. gesprek kwamen ze in elk geval deskundig op mij over. Veel positieve recensies ook. Zij hebben wèl een testbank.

Ames kan ook laten testen en schoonmaken, echter zij besteden dit uit aan een externe partij. Dan is de meerwaarde van een merkdealer voor mij een beetje weg.

Als na het schoonbranden in D en I de problemen aanhouden, dan is VAG Car Service voor mij een serieuze kandidaat.
 
We zijn weer even verder.
Tot nog toe geen storinglampje meer gezien voor wat betreft een knipperend motorstoringslampje.

nu wil ik verder mn eigen topic niet vervuilen maar toch even een andere vraag; vandaag een uber kerstboom gehad.

Eerste melding was storing abs, daarna ecs, toen bandenspanning, daarna koplampregeling.. de ene na de andere.. scannen mer obd11 pro leverde maarliefst 14 foutcodes op!

de meeste echter met databusfouten.
Auto geparkeerd in de garage, boodschappen gedaan, weggereden, geen enkel lampje..

wat kan dit zijn? Computer die even van slag was? Hoop dat het bij eenmalig blijft..
 

Bijlagen

  • 8A4454FC-3E37-4B51-AF71-07D14AF6C2EF.jpg
    8A4454FC-3E37-4B51-AF71-07D14AF6C2EF.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 31
  • 2AB1834F-2EB0-46B0-84AA-9DF467271C9D.jpg
    2AB1834F-2EB0-46B0-84AA-9DF467271C9D.jpg
    149,8 KB · Weergaven: 29
  • 13F49735-72FD-4D40-98B2-3F4088E9E02D.jpg
    13F49735-72FD-4D40-98B2-3F4088E9E02D.jpg
    129,7 KB · Weergaven: 25
  • 55DDCBEC-CE10-466F-B504-34F9ABC09137.jpg
    55DDCBEC-CE10-466F-B504-34F9ABC09137.jpg
    107,6 KB · Weergaven: 27
  • 4753EB67-4C7F-4CD7-8C4B-244BCD2E66E2.jpg
    4753EB67-4C7F-4CD7-8C4B-244BCD2E66E2.jpg
    142,5 KB · Weergaven: 26
  • 8B5D6AB4-730C-4E00-9B22-9813E4D2A3F0.jpg
    8B5D6AB4-730C-4E00-9B22-9813E4D2A3F0.jpg
    131,6 KB · Weergaven: 25
  • 191A5BA8-B51F-40C1-848C-577CB0FCEDB6.jpg
    191A5BA8-B51F-40C1-848C-577CB0FCEDB6.jpg
    139,8 KB · Weergaven: 25
  • FBB6134A-7FA9-4931-AD1D-FC6C80AC3205.jpg
    FBB6134A-7FA9-4931-AD1D-FC6C80AC3205.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 25
  • 85FB11B1-7C7F-4FA5-A78B-B9C0864F1587.jpeg
    85FB11B1-7C7F-4FA5-A78B-B9C0864F1587.jpeg
    130,5 KB · Weergaven: 26
  • 29CFB5CF-03FA-4042-A2C2-DB0060F8C86C.jpeg
    29CFB5CF-03FA-4042-A2C2-DB0060F8C86C.jpeg
    159,2 KB · Weergaven: 25
  • 7FF8C84D-417C-4E4E-A91A-8208AF4EC3EE.jpg
    7FF8C84D-417C-4E4E-A91A-8208AF4EC3EE.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 25

ertromp

Forumguru
Ik verwacht inderdaad een verkeerd gelezen 0 of 1 op de canbus. Aangezien za allemaal fault priority 6 hebben zou ik me niet teveel zorgen maken.
 
Okee mooizo. De kerstboomlampjes met bijbehorende display fouten en pingelgeluiden waren nogal, ehh.. serieus zeg maar..

blij met obd11. Scheelt weer 45 euro bij de gerage voor een “wij hebben geen idee wat het geweest was” antwoord.
 
Nou. Vandaag weer raak hoor.. dus ik heb hem eruit gehad, type nr genoteerd; WHT003864A.
Doorgemeten; 7 mega Ohm weerstand, het schijnt 50 mega Ohm te moeten zijn. 46 euro bij Winparts.
morgen even de dealer bellen; vragen of die hem heeft liggen en wat het daar kost. En anders maar na de vakantie (weekje).

DE655466-939A-4987-A745-69B5DD34F2C2.jpeg

81262195-B914-40CC-AF3E-DDE6CDE925C0.jpeg

694B83CB-C4D4-43B2-915D-266AE3A0A1BF.jpeg

7DD2E9A3-EE7E-40F0-A2BF-C175BB2DE38E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan