Cilinderoverslag meerdere cilinders 1.4 CHPA.

Geen idee, gevalletje bezuiniging van VAG. het is een kunststof hoes, ze hádden ook een lang genoeg flexibel rubber exemplaar kunnen gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Had nog even plaatjes gemaakt van de oude bougies.
De laatste foto is bougie 4; valt eigenlijk niks aan te zien.

de bestelling van Winparts zou morgen binnen moeten komen..
 

Bijlagen

  • 35BFFA81-04F5-4D9B-866A-2DB918C8316F.jpeg
    35BFFA81-04F5-4D9B-866A-2DB918C8316F.jpeg
    416,4 KB · Weergaven: 49
  • 2EC87F02-D5C5-4697-886C-A81D24EB1B47.jpeg
    2EC87F02-D5C5-4697-886C-A81D24EB1B47.jpeg
    402,7 KB · Weergaven: 52
  • DBFECF7F-809C-4B7D-9BC9-BAFA7C8A9F00.jpeg
    DBFECF7F-809C-4B7D-9BC9-BAFA7C8A9F00.jpeg
    269,5 KB · Weergaven: 46

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste @Disaster-Master en anderen,

Toevallig ben ik ook aan het stoeien geweest met missfires. De klachten lijken erg op de jouwe, alleen had ik foutcodes op uitsluitend cylinder nr. 4.
Ook ik heb een CHPA, maar dan in een Golf 7, uit 2013, met 130.000 km (DSG7, VAG-techniek getuned).
Ik zal mijn ervaringen opsommen, wellicht heb je er wat aan.

Het begon met knipperend motor-management lampje, af en toe bij stationair draaien, nooit tijdens rijden. Motor loopt goed tijdens rijden, stationair meestal o.k. maar soms niet helemaal “rond”.
Foutcodes volgens OBD11: P030000 (misfire detected) en P030400 (misfire cylinder 4).

Historie: inlaatreiniging (walnut blasting) en bougies vervangen reeds gedaan 10.000 km geleden, nu dus niet direct verdacht.
Ik ben geen sleutelaar, en vanwege goede ervaringen tot nu toe met Ames Zwijndrecht/Dordrecht ben ik vorige week daarheen gegaan.
Ze hebben als test bobines drie en vier onderling gewisseld, maar de misfire bleef bij cilinder vier. Dus bobine was uitgesloten.
Bougies zagen er goed uit.
Kleine luchtlekkage nabij de turbo, daarom een paar klemmen en pakkingen vervangen. Nog steeds misfires.
Hypothese van Ames: injector vervuild. Die is schijnbaar niet snel te “wisselen” met andere cylinder.
Daarom hun voorstel: eerst fles injectorreiniger erin. Als dat niet helpt, terugkomen en dan de injector gaan wisselen.

Ik was aarzelend maar heb toch maar hun advies gevolgd.
Voor de injectorreiniger heb ik een fles van VW Original van ze gekocht (25 €), dan hoef ik me niet te gaan verdiepen in de verschillen tussen Wynn’s, Forte, Tunap etc.

Ik ben nu 1000 km verder en nog steeds geen foutcodes.

Alhoewel ik weet dat injectorreiniger zeker geen wondermiddel is lijkt het mij dus wel geholpen te hebben; misschien ook iets voor jou om te proberen?

Overigens heeft Ames me voor dit onderzoekje 150 € berekend. Ik weet dat het goedkoper kan bij een goede VAG-specialist, maar ik ben tevreden over hun diagnosewerk, uitleg, en advies (ze hadden me ook b.v. een nieuwe injector kunnen aansmeren, of meer).

Zelf heb ik nog enkele openstaande vragen:
1) is één tankbeurt met zo’n fles injectorreiniger voldoende, of voor de zekerheid twee of drie keer doen?
2) in de diagnose door Ames mis ik de bougiekabelset; die schijnt ook berucht te zijn; @Cordoba schreef daarover in een andere post, maar Ames herkent dit niet; weet iemand op welke motorcodes/bouwjaren dat probleem betrekking had?
3) over het uitlezen met OBD11: ook bij mij staat voor elke cilinder de “misfire teller” op een paar honderd counts, zelfs al heb ik nooit foutcodes gehad op cilinders 1/2/3; hoe kan dat? Een goed lopende motor mag toch geen enkele misfire hebben, of beschouwt het motormanagement een incidentele misfire zo af en toe als “normaal”?

Succes met jouw eigen onderzoek; hopelijk heb je iets aan bovenstaande, en blaast jouw CHPA snel weer probleemloos!

Vriendelijke groet,
Bas
P.S. aanvulling: als je wil geef ik een foto met artikelnummer door van die fles VW injectorreiniger; laat maar even weten als je dat handig vindt
 
Laatst bewerkt:
Hey: onwijs waardevolle informatie. Bedankt. Het artikel nummer van de VW cleaner kun je gewoon hier posten; hebben andere wellicht er nog wat aan. Een injectorreiniger zou kunnen helpen. Heb ik wel eens eerder gedaan maar is erg lang terug. Heb wel ooit eens overwogen ze te laten reinigen (demonteren, opsturen etc). Maar nooit echt noodzaak van ingezien.

omdat de clips van mijn bobines (blijkbaar) zijn afgebroken vervang ik die. Fijne beunmonteur geweest. Bougies die ik vandaag op de foto zette waren ook kurkdroog; zat geen (volkswagen voorgeschreven notabene) vet aan of iets dus de bobines zaten behoorlijk vast.



Morgen even kijken of ik de bobines kan monteren, dan is zo’n reiniger wel het proberen waard.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoihoi,
Ik probeerde een foto te uploaden maar dat lukt me nog niet (onhandigheid/ervarenheid met dit forum denk ik).
Dan maar zo: het artikelnummer is G 001 780 M3
Klein flesje van 200 ml, ongeveer € 25 bij de dealer.
Maar als je op dit forum zoekt op “injectorreiniger” dan kom je ook veel adviezen over alternatieven van andere merken tegen.
Succes met het sleutelen!
Vr. groet, Bas
 

Tees

Donateur
Volgens mij is enige overslag in moderne motoren vrij normaal, voornamelijk bij stationair draaien. Schijnt ermee te maken te hebben dat de ECU bij stationair enorm z'n best doet zo arm mogelijk te draaien om de lambda zo dicht mogelijk bij 1 te houden en dan eigenlijk de grens opzoekt van wat de motor leuk vindt, met misfires tot gevolg.
Daarom triggert een klein (geen idee wat klein is, maar daar zit vast een bepaald aantal misfires per km of omwentelingen aan vast) aantal misfires geen MIL, alleen als het volgens de ECU te gortig wordt.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Tanken jullie @VW Golf 1.4 tsi DSG-7 en @Disaster-Master alleen Euro 95/E10? Of benzine van een bepaald merk?

Ik tank “voor de zekerheid” alleen merkbenzine 98, maar de eerste eigenaren (de eerste 110.000 km) hebben wellicht alleen witte pomp 95 erin gegooid.

Bij mij in de buurt zit een relatief voordelige Total, dus meestal is het bij mij dan Excellium 98.
Zijn alle “merk” benzines ongeveer even goed, of zijn er hier mensen die voor de inwendige reiniging van de motor bijvoorbeeld echt alleen Shell V-power of BP Ultimate adviseren?

vr gr Bas
 

Tees

Donateur
@ertromp heb je de misfires uitgelezen of merk je zelf geen misfires? Ik heb er zelf ook niet enorm verstand van, dit vond ik op andere fora van verschillende merken (o.a. t Golfforum), en het klinkt me heel logisch in de oren.

@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 daar kan je een heel lange discussie over voeren (is elders op dit forum ook al wel eens gedaan)...in NL geldt over het algemeen dat de Euro95 weinig verschilt tussen de merken (in Be schijnt dit anders te zijn?), en dat de premium brandstoffen wel wat anders zijn van samenstelling en eigenschappen. Oliemaatschappijen stoppen natuurlijk hun voornaamste ontwikkelingen in die premium brandstoffen, daarom ook de premium prijs. En elke fabrikant heeft z'n eigen foefjes en methodes om eea voor elkaar te krijgen, dus er zitten verschillen in, maar het is over algemeen ook weer niet wereldschokkend.
 

ertromp

Forumguru
@Tees
Ik heb zelf VCDS en VCP en verschillende logs etc gemaakt dus ik spreek uit ervaring. Ook destijds gedaan met mijn CAXA blok maar daar merkte je alleen als het blok koud is dat de katverwarming aan ging en dat je dan even onregelmatig lopen krijgt. Nu bij de modernere CZEA dus niets geen onregelmatigheid ook koud niet. Mooi allemaal dat soort berichten op fora maar meten is weten.
 

ertromp

Forumguru
Ik tank “voor de zekerheid” alleen merkbenzine 98, maar de eerste eigenaren (de eerste 110.000 km) hebben wellicht alleen witte pomp 95 erin gegooid.

Bij mij in de buurt zit een relatief voordelige Total, dus meestal is het bij mij dan Excellium 98.
Zijn alle “merk” benzines ongeveer even goed, of zijn er hier mensen die voor de inwendige reiniging van de motor bijvoorbeeld echt alleen Shell V-power of BP Ultimate adviseren?

vr gr Bas
Voor de BP Ultimate geeft BP aan 0% Bio-ethanol bij te mengen wat bij (langere) stilstand van de motor altijd beter is voor het brandstofsysteem dan andere premium brandstoffen waar nog altijd tot 5% bijgemengd kan worden. En helemaal beter dan E10 natuurlijk of je moet wekelijks een aanzienlijke hoeveelheid km's rijden. Total heeft ooit wel eens aangegeven tot max 5% (of minder) ethanol bij te mengen
 

Tees

Donateur
Shell V-Power is ook nog steeds zonder ethanol. Naar mijn weten zijn dat de enige 2 op de markt die geen ethanol bevatten (al moet je de fabrikant op z'n blauwe ogen vertrouwen, ik heb geen weet van onderzoek dat dat bevestigt!), andere 98s bevatten tot 5% ethanol.

Zie ook meerdere afzonderlijke topics daarover elders op dit forum, voordat we hier dieper induiken. Hier bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Ik tank uitsluitend 98 bij de BP, echter niet altijd gedaan maar de laatste jaren wel; om specifiek te zijn: sinds 10-01-17. Geen idee wat de vorige eigenaar de 55.000km voor mij deed.
 
Laatst bewerkt:

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Dank voor de correctie @ertromp .

Misschien moet ik dan zeggen: bobinekabels?
In elk geval ben ik op meerdere plaatsen (ook op dit forum) tegengekomen dat deze kabels slecht kunnen worden en dan kunnen “doorslaan”, hetgeen dan ook misfires veroorzaakt.

Helaas kan ik nergens vinden welke motorcodes/bouwjaren het precies betreft, anders dat het de 1.2/1.4 tfsi’s waren in periode 2012-2015 (toen ze dus al wel penpobines op de bougies hadden zitten).

vr gr Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoi @ertromp ,
Dank voor het meedenken! Ik zie mezelf zeker niet als expert, dus het zou goed kunnen dat mijn informatie niet correct is. Wel weet ik dat het op verschillende plaatsen geschreven staat, en dat het onder andere de vroege Golf 7 betreft (zie bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-s...8dbf-3f044b37ea4f?/merk=volkswagen/model=golf ).

In dat geval kan het voor de 1.4 alleen over het CHPA blok gaan (of CPTA voor het type zonder cilinder uitschakeling). Dat is het blok dat ik heb en waar @Disaster-Master momenteel aan sleutelt en waar ik recent mee naar de garage moest.
Maar dat blok heeft dus de bobines op de bougies zitten. Zou dan de ANWB wellicht een vroege Golf 7 en de late Golf 6 door elkaar gehaald hebben?

Als ik het goed heb dan heb jij eerder de voorganger van dit blok gereden, de 1.4 van type CAXA. Had die dan toevallig wel bougiekabels?
 
Laatst bewerkt:

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
@Tees
Ik heb zelf VCDS en VCP en verschillende logs etc gemaakt dus ik spreek uit ervaring. Ook destijds gedaan met mijn CAXA blok maar daar merkte je alleen als het blok koud is dat de katverwarming aan ging en dat je dan even onregelmatig lopen krijgt. Nu bij de modernere CZEA dus niets geen onregelmatigheid ook koud niet. Mooi allemaal dat soort berichten op fora maar meten is weten.

Dit is ook interessante informatie @ertromp

Betekent dit dat, als jij de “overslagen tellers” uitleest die @Disaster-Master op zijn foto laat zien, die voor alle cilinders nog steeds op nul staan? Wel slecht dan dat onze CHPA wel een aantal misfires per 1000 km “normaal” lijkt te vinden.

Met mijn eigen onderzoek hou ik als criterium maar even aan dat ik wacht of er weer foutcodes ontstaan. Zo ja, dan zal het wel neerkomen op nieuwe injectoren. Of misschien aan VAG-techniek vragen of zij ze kunnen reinigen?

vr gr Bas
 
Bovenaan Onderaan