Cilinderoverslag meerdere cilinders 1.4 CHPA.

ertromp

Forumguru
De bovenste. Ah zie nu in je post dat die onderste blijkbaar nog goedkoper is. Geen idee of die goed werkt. Principe is hetzelfde maar die onderste lijkt het trekgedeelte van plastic en daar heb ik mijn twijfels bij
 
Ik probeer van bosch of NGK hun iridium bougies te vinden maar ik kom niet achter het juiste type nummer.
Van bosch kan ik uberhaupt geen catalogus vinden. Van ngk wel; die geeft PZKER7A8EGS (94968) aan.
Maar dat zijn volgens mij gewone?

als ik bijv bij onderdelen 24 op het VW nummer zoek (04E905612) krijg ik een hele waslijst aan merken maar als ik filter op bosch/ngk zie ik de iridium types er niet zo bij staan?

had gedacht die bobine trekker te bestellen en dan wissel ik gelijk die 4 bougies. Is dat iig uitgesloten. Doe ik ze nu niet dan moeten ze volgend jaar wel..
 

Tees

Donateur
Ik heb ooit eens een lijst (denk op de website van Bosch Automotive) gevonden waar hun typenummers werden overgezet naar die van andere merken, en dan ook met kwaliteit erbij (dus koper(/nikkel), platina of iridium). Overigens zijn de standaard bougies van NGK die je noemt al platina zag ik, dat is iig al een stuk beter dan koper. Kweet niet of iridium dan nog heel veel meer oplevert.
 

brepus13

Forumguru
En als je op kenteken zoekt op winparts of autodoc of een andere grote? Dan kun je daar wellicht een onderdeelnummer vinden en daar verder op zoeken?
 
@Tees zou die lijst graag inzien.
@brepus13 ja Winparts ook gekeken; daar zie ik alleen van bosch en ngk hun platinum bougies.

wellicht ook voldoende.. echter heb ik in de motorfiets ook ngk iridium en daar loopt die V-twin (2 per cilinder) wel mooier op in vergelijking met de standaard (ik dacht denso) plugs.
 
Laatst bewerkt:
Bij Winparts setje bougies besteld.. bij amazon de bobinetrekker..

bij Winparts echter de NGK PZKER7B8EGS besteld, de A stond niet op de website.
De B blijkt een NGK 93231 te zijn. Maar is ook evengoed NGK’s fancy “laser platinum” type.
Kentekencheck kwam uit op de B bij Winparts. Zal wel goed zijn dan.

Die A kon ik overigens elders ook maar lastig vinden, amper voorradig en duur (45 euro per stuk bijv) behalve bij Porza.nl; die was er ook de goedkoopste mee maar daar lees ik aardig wat negatieve verhalen over. Dus die gok ging ik maar niet wagen.




Tot zo ver besteld;
4x NGK PZKER7B8EGS (93232) (Laser Platinum)
1x Permatex 81150 Dielectric vet. (Alternatief voor VW G05 256 5A1) zodat de bobines niet vast kleven aan de bougies.
1x BGS 9084 bobine trekker.
Die is wel 3x a 4x zo duur dan op Ali, baal ik een beetje van, maar ik wil niet weken er op moeten wachten.

Alles bij elkaar 109 euro verder..

word vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Bougies binnen. Donderdag komt de bobinetrekker en het bougievet binnen.

vrouwlief heeft de auto mee dus zaterdag of zondag kan ik ermee aan de gang.

electrodeafstand is 0,75mm. Zo laten? Of daar 0,70mm van maken?

862E6EDB-2E20-4B79-B382-048598FCE81D.jpeg
 

PizzaPieter

Forumguru
Cilinder 1 en 4 zijn toch de cilinders die wél blijven werken als de ACT ingeschakeld is? Zit daar een verband?

Ik voel ook een overslag, maar zoals al mijn 'opmerkingen' over de auto kon de dealer niets vinden of was het een producteigenschap.
 
Vandaag de bougies vervangen.. kon er niet echt wat aan zien.. heb er 1 nagemeten en die had 0,75. Zat wel op alle bougies op de “haak” een pitje daar waar de vonk naartoe overspringt. Heb er geen foto van.

heb de bobines gewisseld van 1/2 en van 3/4. Maar bij het demonteren van de stekkers zag ik dat 3 van de 4 bobines het vergrendel palletje afgebroken is..? Stekkers zaten er wel goed op.

Heb 4 nieuwe besteld. Dat hoort gewoon vast te zitten. Blijkbaar de monteur van de garage in noordwijk gedaan want die hebben toen bougies vervangen…

uiteindelijk bleven 3 van de 4 rubbers van de bobines zitten; met perslucht zó los.
Die trekker is echt overbodig; ga dat ding retour proberen te sturen.

BF5FC03D-975C-4DFF-8BE5-19F588507ACB.jpeg

0C8DEA73-6B2A-4186-B8A0-19DDB36C9AC5.jpeg





Even tussendoor de winter naar zomerbanden gewisseld.
Hoort deze hoes zo los? Of hoort de onderste plastic “kroon” erin te zitten en is de hoes los geschoten?

65EF6B99-F6B3-44C4-9CFF-C38F9ECC5E0E.jpeg
 

Ronnie

Forumguru
Viel mij vorige week bij m'n Fabia 3 ook op bij de wissel, waarschijnlijk hoort dit zo omdat de auto helemaal "uit de veren"is.
Enkele pogingen gedaan om de sok weer op de plastic ring te drukken maar de sok schoot steeds weer los.
Als de auto op de wielen staat is alles normaal.....
 
Ik had nog even foto’s gezocht van veerpoten voor de O3, zag alleen maar afbeeldingen waar het net zo is als de mijne. Vreemd wel want die hoes heeft wel binnenin een ring voelbaar waarvan ik zou denken dat ie daarop vast zou moeten. Maar ook met de auto van de krik af kreeg ik het niet voor mekaar..

zal t anders nog even navragen bij de garage.




zaterdag komen de bobines binnen. Heb ze van NGK besteld.
De oorspronkelijke van beru waren niet op voorraad bij Winparts dus werd het NGK.
Heb keurig de bougies met silicone ingevet, beetje in de bougie dop en ze gleden er echt zó op.. electrode heb ik gewoon op 0,75 gelaten.

Eraf halen daarentegen was moeilijk. Bougies waren kurkdroog, bobines ook. Nu weet ik niet of het vet opdroogd of verdampt of weet ik het, maar ze waren helemaal verkleefd.. met die bobine trekker kun je idd de bobien wel mooi recht omhoog trekken maar als het spul verkleefd is zoals bij mij heeft het ding niet echt meerwaarde. Want dan pak je hem gewoon met de hand beet en wiebel je hem van het rubber af om de dop met perslucht er dan uit te drukken want dát was echt in 2 minuten gebeurd.
 

EdK

Forumguru
Misschien vastzetten met een ander soort klem ?
En dan denk ik bv aan een slangenklem !
Want normaal moet er in zo'n sok / hoes toch genoeg rek zitten om bv het opkrikken toe te laten zonder los te schieten....
 
Bovenaan Onderaan