Chiptuning O3 1.6 TDI

Race Eend

Forumguru
Yes, de nieuwe 1.2-1.4 zijn bosch ecu's

En als de markt er niet zo groot voor is (NL is maar klein en hier hebben mensen veel profijt van de regeltjes omtrent auto's) zal de ontwikkeling er ook niet zo'n drang naar hebben.

1 voordeel de 2.0 TDI modellen hebben dezelfde ecu, de 2.0 TDI is wel heel populair in het buitenland.
 

Noord26

Forumguru
Dat schept nog een beetje hoop.

Zag trouwens een artikel op Autoweek dat dealer Kohler nu de 1.2Tdi voorziet van tuning dmv een box en garantie blijft geven (wat ze al deden volgens mij). Maar die komen toch bij jullie vandaan gewoon?
 

VWim

Forumguru
Wat hier op de 1.6 TDI's gemonteerd wordt is wel een stuk geavanceerdere dan een powerbox.

Een powerbox is een doosje wat zorgt voor meer power (what's in the name...) Daarmee is die box die jullie monteren niet meer, maar ook niet minder dan een ordinaire powerbox. Daar is op zich niets mis mee, maar probeer niet te verdedigen waarom dit beter zou moeten zijn. Dat verhaal met die weerstand en de temperatuursensor van de brandstof stamt uit de tijd van de PD motoren. Die weerstand werd voor veel te veel geld verkocht!

De powerbox uit de VP motoren was echter een stuk geavanceerder en werkte ook veel beter. Het verschil was alleen dat de VP box met weerstanden en diodes werkte. De nieuwe box heeft een stukje software/firmware dat zorgt voor de juiste spanningen en weerstanden.
 
Laatst bewerkt:

Fean

Forumguru
Dat kun je wel roepen, maar heb je daar ook een bewijs van?

Ik heb honderden klanten met externe ecu's op dit moment en geen van deze heeft garantieproblemen als de set gewoon tijdig gedemonteerd is. De VAG ecu ziet nl geen andere waardes, voor hem is de turbodruk gewoon origineel, dus daar is het niet in terug te zien.

Overigens met software net zo, als hij getuned is, dan is het 100% te zien als men er naar gaat zoeken. Echter in de auto origineel gemaakt voor hij naar de dealer gaat, dan is het in 99% van de gevallen geen probleem om de garantie te claimen. Dat men de schrijfactie in theorie nog zou kunnen terug vinden zal vast, maar praktijk leert dat men dit vrijwel nooit doet. Ik heb best een aantal 1.2 TSI modellen origineel moeten maken vanwege distributieketting problemen (sommige hebben zelfs 2 maal ketting problemen gehad) en deze mensen hebben nooit problemen gehad met hun claims naar de importeur.

Je zegt het eigenlijk zelf.. het blijft een gok.

Bewijs / roepen? Degene die tuned die roept vaak het hardst om bewijs ;) maar zullen deze bewijzen vanzelfsprekend in doofpot stoppen ivm hun handel. Ik ben zelf een programmeur... waardes worden overschreden daaraan zullen ze het altijd zien. Tenzij je deze gaat wissen, maar zelfs het wissen is traceerbaar meneer de "pleziergod" uit Lochem;)

Met een externe fopt je de ECU, alles wat je stuurt wordt geregistreerd maar heb je wel eens bekeken wat je niet stuurt? Voorheen met oude auto's zal je veel minder checks en eenzijdige communicatie hebben... bij de nieuwere auto.. zelfs een warme scheet wordt gelogd. Bij grondig onderzoek is het "niet traceren" van tuning een farce.. maar wanneer krijg je een grondig onderzoek....dat is de gok.

Zelfs met het prive gebruik van Vagcom.. als de dealer auto op Vas kast aansluit en verbinding maakt met de server in Duitsland (Audi AG) voor bv een update, leest de server alle gegevens van de auto uit. Als er dan geconstateert word dat er instellingen zijn verandert kan het zijn dat er in "aantekening SG geändert" in het (garantie) systeem door Audi AG wordt gezet. Het kan betekenen dat de auto getuned is, maar kan ook betekenen dat er andere instellingen zijn gewijzigd.
In principe vervalt dan garantie op die delen waarvan de instellingen zijn gewijzigd, omdat dit niet een door de fabriek goedgekeurde verandering of instelling is. Als de dealer niet weet welke instellingen er zijn gewijzigd en constateert dat er in het garantiesysteem de aantekening "SG geändert" staat kan hij inderdaad de garantie gewoon afwijzen... er is een risico dat de dealer de claim dan niet betaald krijgt, hij moet namelijk dan aantonen dat de verandering in het "stuurapparaat" geen gevolg is van de storing defect.

Over garantie kan ik mededelen dat als men maar riekt dat je hebt lopen rommelen en de boel loopt echt in de $soep$ heb je gewoon dikke pech als er een onderzoek plaats vind. Jij en je club zullen ook minder risico nemen qua marges en nooit tot het uiterste gaan mede omdat je weet wat je doet.., wat ook prima is en waardoor je "gezien de geluiden" minder klachten krijgt en hebt. Maar niet te traceren is niet juist. Dat het traceren van tuning minder of niet gebeurd is een ander verhaal.. dat blijft een gok.

Ik ben niet tegen tuning.. nee ik ben juist fan... m'n coopert is ook gemod... En zoals Corne al aangaf.. sommige lui intereseert het geef foek als er iets kapot gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Remakil

Forumguru
Ik zie het als volgt... mijn eigenwijze mening... ;)

Als je teveel gas geeft, dan is de kans aanwezig dat je de geldende maximum snelheid overschrijdt...
Daarmee heb je kans dat je een bekeuring krijgt, maar desondanks rijden vele met mij dagelijks te snel over de diverse wegen. Waarom? Omdat ze het kennelijk willen en het risico van een bekeuring is in veel gevallen gewoon erg laag...

Zo ook met tuning. Ja, er kleven risico's aan, maar de vraag is in hoeverre die risico's kunnen optreden en wat zijn dan de gevolgen? Hoeveel motoren lopen er in de soep door tuning? Ik heb geen idee! En als hij in de soep loopt, wat zijn dan de gevolgen? Moet ik de reparatie volledig zelf betalen, deels, helemaal niet? Ik weet het niet... maar als de kans 1 op 5 is dat het blok in de soep loopt en ik het zelf moet betalen, dan deed ik het niet... dus ja, ik neem de afweging dat ik niet die ene op de zoveel ben die een groot probleem heeft... ;)

Met mijn Seat heb ik 5x buiten het normale onderhoud bij de garage gestaan, waarbij ze de auto 3x hebben opgehaald. De eerste keer vanwege een defecte brandstofpomp, twee keer vanwege een gescheurde brandstofleiding, een keer vanwege een kapotte dynamo en een keer een kapotte sensor, waardoor de turbo er pas bij 4000 toeren in kwam en ik nauwelijks een brug op kon rijden...

Allemaal klachten, allemaal met powerbox in het vooronder en allemaal opgelost zonder een woord te zeggen...
Ook bij onderhoud zat de box er in... dus na die ervaring, doe ik het gewoon weer, simpel... :)
 

Fean

Forumguru

Tuning is een mooi gegeven! Prive gelijk doen, je geen verantwoording schuldig behalve je vrouw dan ;).

Het ging meer om het traceren ervan.

Met lease zou ik toch oppassen je bent immers geen eigenaar. Als de werkgever het verbied en ook de leasemaatschappij heb je wat uit te leggen. De A3 liep bij mij in de soep.. compleet... ik ben zo vaak bij de dealer geweest dat de werknemers dachten dat ik er zelf werkte. Dealer vertelde destijds dat ik blij moest zijn dat ik niet gerommeld had met de auto.

Overigens Hartog-tuning "Marietje" gaf dat zelf ook al aan;
http://www.audiforum.nl/forum/audif...1360-chiptuning-leaseauto-met-garantie-2.html

Nee, tuning is ALTIJD te achterhalen. De rest kan naar fabeltjesland, wat er ook door elke andere willekeurige tuner/'deskundige' vermeld wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Remakil

Forumguru
Privé heb ik hem niet en ook niet in de lease... toch ben ik eigenaar van de O3, ook al is het zakelijk... ;)

Ik lease geen auto's, het gehele wagenpark is eigen (zakelijk) bezit... Ik hoef die tuning dan ook aan niemand te verantwoorden...
 

Remakil

Forumguru
Goed, here are the first results...

Omdat ik gek schijn te zijn, het niet schijn te begrijpen, omdat mijn bc de tel kwijt is, omdat de powerbox meer brandstof laat inspuiten dan normaal, omdat er van mijn eerdere opmerkingen niets klopt en omdat ik van nature stront eigenwijs ben en jullie graag de les lees... :D

Als ik zeg, dat de auto zuiniger is geworden na tuning, dan is dat dus zo...
Als ik zeg dat mijn bc oploopt naar 900+ km, dan is dat dus zo... vooral omdat hij het 600 km later nog steeds volhoudt...

Net getankt, wat eerder dan normaal, maar omdat ik vanavond flink wat kilometers moet maken en geen zin heb om onderweg een pomp te scoren, als ik naar huis wil. Heb ik net na 670,6 kilometer getankt, met nog 230 km actieradius op de bc. Er ging 31,93 liter in voor hij afsloeg. Vervolgens heb ik er nog 2 liter ingedaan, zonder het vulpistool te verplaatsen (dit doe ik sinds ik de O3 heb, voor een zuiver beeld). De rekensom leert dat 670,6/33,93 een resultaat oplevert van 1:19,76... noem mij maar gek! Dat heeft de O3 nog niet gehaald bij mij en ik ben niet anders gaan rijden, zij het dat ik nu regelmatig ff wat feller optrek dan voorheen. Maar mijn snelheden liggen nog steeds op 140/130 km/uur... zoals ik dagelijks over die snelweg rij... ;)

De laatste keren dat ik tankte rond het actieradius 0-punt, ging er ca. 44,9 liter in. Dat is 11 liter verschil met vanmorgen. Dat had me 217 km verder gebracht, conform gemiddelde van vanmorgen. Tel daar de 670,6 km bij op en zie... ik had de 900 km aangetikt en dat is toch echt verder dan de 830+ die ik 2x eerder haalde. Verder ben ik nog niet gekomen...

Dus ja, ik ben gek... ik snap het niet, de bc wordt volledig gedold door de powerbox, maar uiteindelijk blijkt de bc toch gelijk te hebben en prima te weten wat er gebeurd... :sterretjes:


Natuurlijk klopt het uiteindelijke resultaat over de tank niet. BC zegt een verbruik van 4,8 liter op 100 km...
Maar voor tuning gaf hij ook aan dat ik 5,2 liter verbruikte op 100 km en dat klopte ook niet. Zat minstens op 5,6 ltr... en nu dus 5,02 ltr. per 100 km...




*disclaimer: dit bericht is geschreven met een ;)
 

cali05

Forumguru
@Remakil
Hmmmm, Ik rijd met een normale 1.6 TDI, per dag ca. 220 km waarvan 80 % snelweg. Afgelopen week flink doorgetrapt inclusief autobahn in DLd met 160 km/u op de teller. Gemiddelde van die tankbeurt 1:20,7. Zie mijn handtekening. Is een gemiddeld over 30.000 km. inclusief vakantiekilometers met een caravan erachter. Kortom ik vind het mooi wat je schrijft en geniet vooral van je tuning want de souplesse en trekkracht gaat er absoluut op vooruit maar conclusies op basis van één tankbeurt??:pieker:
 

Remakil

Forumguru
Ik snap zelf niet hoe dat werkt, zuiniger rijden na een tuning, maar dit is een mooi resultaat! :thumbsup:
Volgens Race Eend wordt de turbodruk al bij deellast verhoogd, hetgeen voor meer lucht zorgt. Diesels willen daar zuiniger van worden... en kennelijk rij ik dan veel in deellast...
 

Remakil

Forumguru
@Remakil
Hmmmm, Ik rijd met een normale 1.6 TDI, per dag ca. 220 km waarvan 80 % snelweg. Afgelopen week flink doorgetrapt inclusief autobahn in DLd met 160 km/u op de teller. Gemiddelde van die tankbeurt 1:20,7. Zie mijn handtekening. Is een gemiddeld over 30.000 km. inclusief vakantiekilometers met een caravan erachter. Kortom ik vind het mooi wat je schrijft en geniet vooral van je tuning want de souplesse en trekkracht gaat er absoluut op vooruit maar conclusies op basis van één tankbeurt??:pieker:
Anderhalf... Het effect merkte ik al op de vorige tank en nu 700 km later zie ik dat vooralsnog bevestigd. Mede gezien de conclusies van de bc... En ja, die geeft te weinig aan. Wat hij origineel ook al deed, alleen geeft hij nu lagere waardes dan origineel op dezelfde snelheid...

Toekomst zal het uitwijzen, dus dat het nu wat voorbarig is ben ik met je eens... zie de disclaimer onder mijn bericht... ;)
 

MeneerB

Forumguru
Ik volg dit topic een beetje en krijg een beetje een "tell sell" smaak in mijn mond.
Chiptuning wordt de hemel ingeprezen en er wordt min of meer een lange neus getrokken naar de fabrikanten van: jullie honderden ingenieurs kunnen er geen flikker van en wij, een stelletje motorcontrol hackers, zullen het even voordoen hoe het moet. (Even gechargeerd gebracht maar ik meen elk woord)

Iedere tuner en of tuner fan kan lullen als brugman maar chiptuning is niets meer dan de reserves die er in de motor zit te benutten (lees verkleinen).
Die reserves zijn thermisch en mechanisch en zodanig ingebouwd dat de motor onder de meest extreme omstandigheden lange tijd heel blijft. Zoek je de grenzen op wordt alle mechaniek zwaarder belast met als gevolg meer slijtage en mogelijk motorschade. Je zult maar een tweedehands leasebak kopen waarbij de tuning box is verwijderd. Ik mot hem niet.

In het vlakke nederland zal het allemaal niet zo'n vaart lopen en zijn de nederlandse condities voor de meeste motoren geen probleem.
Maar ga maar eens met je opgefokte 1.6 diesel en 145pk met 35 graden buitentemperatuur en volle belading de Stelvio pas op. En geef hem eens goed van katoen. Het zou me niets verbazen als je onderweg strand met een gat in de zuiger gebrand.

En wat betreft de garantie die door de tuners wordt gegeven: Dit wordt geheid een gevecht want zij zullen (kunnen) niet bewijzen dat het niet door de tuning komt en zullen het omdraaien: bewijs als klant maar dat dit door de tuning komt.

Dat tuning de motor zuiniger kan maken kan best. Maar dit gaat wel ten koste van iets anders: De emissie.
Tien tegen één dat de motor niet meer aan de emissie eisen voldoet en dat mogelijk zelfs je roetfilter eerder de geest geeft.
Mijn oude passat zonder roetfilter was minstens zo zuinig als de modernere diesels maar wel veel vuiler.

Dus allemaal prachtig die verhalen maar ze moeten wel in perspectief gezet worden. Als je power wilt kies dan gewoon een motor die het out of the box doet. Wil je lage bijtelling en kies je daarom een geknepen modelletje: Live with it ! ga dan niet tunen en daarmee de essentie van die bijtellings regeling teniet doen: een schoner wagenpark door financiële stimulans vanuit de overheid. Wel de lusten maar niet de lasten ?

Als je wilt tunen begin dan met een zwaar blok en haal daar dan meer uit. En die zijn er op dit forum ook te vinden. Dat kan ik dus wel weer waarderen.

Zo, dit moest ik even kwijt. :mad:
 

cali05

Forumguru
@MeneerB . WOW weer zo'n post met al die zelfde argumenten die je in elk draadje over tunen via een box tegenkomt. Laat mensen lekker tunen. Maar alsjeblieft niet weer een discussie over voor of tegen tunen. Dus moderator slotje erop?
 

portefam

Actief lid
MeneerB, prima dat u een kritische noot plaatst!. Ben het niet met u eens, maar een ander geluid laten horen moet mogelijk zijn.
 

Desperado

Forumguru
Slotje erop vanwege iemand die anders denkt? Dan kun je het hele forum wel op slot gooien.
Ik sta neutraal in deze, heb geen kaas gegeten van tuning en wat voor gevolgen het heeft, maar het schrikt mij niet af wat meneerB schrijft.
Ik denk trouwens dat dit wel een aardige discussie op kan leveren. Er is vast wel iemand hier die er zoveel van weet dat e.e.a al dan niet weerlegt kan worden.
 

cali05

Forumguru
Gaat niet om een andere mening. Gaat om een de inhoud die al zo vaak gevoerd is en geen nieuwe inzichten geeft.
 
Bovenaan Onderaan