Ik heb alleen even snel de eerste posts en bijbehorende links van dit topic gelezen en dat even 5 minuten laten bezinken. Dan krijg ik direct al het idee dat er veel geroepen wordt zonder onderbouwing, en dat de roepers weinig kennis van theoretische motortechniek hebben.
Een voorbeeld: in één van de links wordt bijvoorbeeld geclaimd dat het langer open laten staan van de inlaatkleppen een lagere compressie zou geven, en daarom de efficiency zou verhogen. Allereerst is de (theoretische) compressieverhouding, de verhouding tussen de maximale en minimale cilinderinhoud, dus de zuiger in hoogste/laagste stand, ongeacht de openingmomenten van de kleppen. Stel dat je dit lichtjes aanpast dat je als max. volume het moment neemt dat de inlaatkleppen sluiten, dan zijn er nog meer zaken die niet kloppen. Een hogere compressieverhouding (en dus niet een lagere) geeft juist een betere efficiency (stukje thermodynamische kennis), dus in dit opzicht is valt de claim lage compressie-hoog rendement in de categorie 'platte aarde'.
Ik kan me wel voorstellen dat men een latere klepsluiting voor de inlaatkleppen hanteert, om bijvoorbeeld onder omstandigheden van lage druk (iets tragere vulling van de cilinders) wat dichter bij de normale omstandigheden in de buurt te blijven, dus een blok dat iets constanter presteert bij verschil in luchtdruk/op hoogte.
Wat de verhalen betreft dat extra vermogen gevaarlijk zou zijn: misschien wordt hiermee vooral gedacht aan pubers die denken dat je het maximum vermogen altijd moet aanspreken. Iemand die ooit een potente auto onder de gat heeft gehad, weet dat naarmate er een flinkere berg vermogen beschikbaar is, de behoefte omdat vaak te gebruiken ook kleiner wordt, puur omdat je weet dat het er is, als je de behoefte hebt.
Edit: ik zie nu dat die Budak cycle ook gebruik maakt van een arm mengsel, dat betekent wel dat onder andere de uitlaatkleppen wel met meer warmte belast worden, dus dat kan nog wel eens de sleutel tot mogelijke problemen zijn. Aan de andere kant lijkt het er op dat die Budak cycle alleen gebruikt wordt bij lage belasting. Als een tuner die Budak cycle inderdaad alleen gebruikt voor gewoon cruisen, en net als origineel voor hoge motorbelastingen de normale cycle en brandstof/lucht-verhoudingen gebruikt, lijkt er mij weinig of niets aan de hand.