Chiptuning 1.2 TDI

de-don

Nieuw lid
@Freli: je doet het voorkomen alsof de RDW auto's test door deze vol in de toeren te jagen en dan de uitstoot te bepalen. dat noem ik een totale fabel..!
Ja precies. Als er iets niet waar is.....

Het wordt 1 op 1 berekend op het verbruik, wat de fabrieksopgave is, die volgens een standaard procedure op een testbank gemeten wordt. (Wat in realiteit vaak zuiniger is dan wat er in de praktijk haalbaar is)

Wat er bij (goede) chiptuning gebeurd, is dat de bandbreedte van het verbruik verbreed wordt. Hij kan dus zuiniger worden bij een lichte rechter voet, maar dus ook meer verbruiken bij een zware rechter voet. Gemiddeld genomen blijft het ongeveer hetzelfde. Aan de ene kant wat meer omdat je graag wat meer het vermogen verbruikt, maar aan de andere kant wat minder als je een constante snelheid hebt. (cruisen op de snelweg bijvoorbeeld)

freli

Lid
Begrijp me goed: diegene die wil chiptuningen moet dat zeker doen!
Heb er zelf ook over nagedacht en info ingewonnen bij RDW waaruit bleek dat je kans loopt om boete te krijgen bij controle.
Dit risico wil ik niet lopen en daarbij vind ik auto prima rijden zo.
Succes voor al diegene die gaat chiptunen en hoop dat het resultaat er mag zijn enne al diegene met ervaring laat even wat weten!

erik2907

Actief lid
Krijg ik dan korting op de MRB als ik altijd laagtoerig en dus zuinig rijd? Dacht 't niet...
Ik rijd gemiddeld 1:16 met mijn auto (benzine), maar toch betaal ik net zoveel als iemand die maling heeft aan het brandstofverbruik, en meer verbruikt en meer uitstoot. Dus die logica gaat toch niet op. Let's face it, het is in dit landje vreemd geregeld. :ahum:

Alle auto's worden volgens deze norm getest http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html. En aan de hand van deze test wordt o.a. de MRB en CO2 uitstoot bepaald. Dus zo'n vreemd landje hebben we niet :). Dat dan iemand er voor kiest om het maximale uit de auto te halen en hierdoor slechtere waarden haalt, tja, so be it. Ergens moet toch een vergelijkingsnorm gemaakt worden om alle auto's in de basis te kunnen vergelijken. Maar, beste Captain Hook, ook u staat het vrij om een Greenline zonder MRB en minder brandstofverbruik te kopen. Dat is toch geweldig dat dit allemaal kan in ons landje?

Falcon

Donateur
Dit is gewoon puur een maas in de wet proberen te vinden en niet gewoon netjes je MRB gaan betalen als je je auto hebt laten tunen. Zelfde geld voor de mensen die in de 20% bijtelling rijden met een getunede auto en eigenlijk gewoon die 5% extra moeten betalen.

In mijn optiek is het daarom terecht om dit topic over de tuning 1.2TDI te sluiten. Het topic over de andere motoren die in de 20% bijtelling vallen en gechiptuned kunnen worden kan open blijven, omdat partucileren geen voordelen aan hebben.

Ook vind ik het persoonlijk niet slim om in een openbaar topic te gaan melden als je auto gechiptuned is. Simpelweg omdat er andere mensen mee kunnen lezen.

erik2907

Actief lid
Dit is gewoon puur een maas in de wet proberen te vinden .......................

Er is naar mijn mening geen maas in de wet omdat er simpel weg geen wet is die zegt dat ik de auto verplicht moet laten herkeuren als ik chip tuning toe pas. Enkel stelt de wetgever dat als ik het doe binnen de 1e 3 jaar van de 1e toelating op de openbare weg er een naheffing en boete MRB plaats zal vinden indien bij controle blijkt dat de auto niet meer voldoet aan de toelatingseisen. Is het dan niet raar dat ik het na 3 jaar en 1 dag wel mag en dan nog steeds zonder MRB mag blijven rijden (als de regeling dan nog bestaat)?

Misschien moet de wetgever maar eens nadenken over deze onzinnige regeling, 1e 3 jaar niet chippen e.d., > 3 jaar wel. Doe het dan helemaal wel of helemaal niet!

cali05

Forumguru
Ik heb een fabia GL besteld en overweeg om de auto eventueel te laten tunen. Niet om harder te rijden, niet om meer co2 uit te stoten en niet om de wet te omzeilen maar puur om eventueel wat comfortabeler te rijden. Zoals al eerder gezegd, het topic gaat over tunen en niet om elkaar moreel de maat te nemen. Dan zijn er nog wel andere onderwerpen die besproken kunnen worden in Nederland maar die horen ook niet op dit forum thuis.

Het grootste deel van deze discussie voegt voor mij niets toe of ik het nu wel of niet ga doen. Ik zal het toch gewoon moeten ervaren en kijken of ik er het geld voor over heb en of het geld waard is. Zo niet, dan wordt er niet getuned. Zo zie ik het. Ik zie dus graag een zakelijke discussie over dit soort onderwerpen en niet allerlei moraalridderij, dat beïnvloedt mijn mening over tunen in ieder geval niet.

CJ

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK] Daar sluit ik me bij aan, het gaat hier om de ervaringen en mogelijkheden van tuning van de 1.2 TDI motor in de Fabia, gaarna dus weer on-topic, en voorlopig blijft dit draadje open. [/MODERATORBREAK]

cornenl

Nieuw lid
Ik volg dit draadje al even op de achtergrond omdat ik en mijn baas overweegde om de auto te laten chip tunen en zoals de icter die ik ben altijd ervaringen zoek en goed overweeg voordat ik iets doe om te kijken of er mensen waren met ervaringen bij ventura tuning zonder op de website te kijken naar ervaringen. Dat is niet neutraal vind ik zelf.

mijn baas least de auto en ook door de nog 3 jaar durende garantie was het best lastig om te kiezen van zullen we het doen of niet doen. Uiteindelijk zei mijn baas zelf nadat hij snel de auto moest lenen (hij rijdt zelf een mercedes e klasse) dat de auto echt heel traag versnelt en de motor ook niet soepel over loopt van versnelling naar versnelling. Ik sloot mijn hier bij aan maar ik heb er zelf nooit echt over hoeven te klagen omdat ik allang blij was met de auto zelf en wat verwacht je van een 1.2tdi. Ik was allang blij met de lage kosten van de bijtelling.

Dus zo kwam puntje bij paaltje baas wou graag de auto gechiptuned hebben. Ik zaterdag morgen een afspraak gemaakt bij ventura tuning om 10 uur.

De man die ik sprak was ook harstikke aardig en legde eerst alles uit. Ik wist zelf niet goed wat ik moest verwachten dacht dat het allemaal een beetje zou tegenvallen en dat de daadwerkelijke pk en koppel eigenlijk nauwelijks te voelen zou zijn en dat het achter je oren zit.

HIj had het kastje + luchtfilter binnen 10 minuten geplaatst en ik mocht eerst gaan proef rijden. En serieus je voelt het verschil echt heel heel goed vooral de eerste 4 versnellingen. Hij loopt zo lekker soepel over en blijft trekkracht geven al bij 2000 toeren.

Ter voorbeeld een sprint naar de 100 duurt bij mijn 15,7 seconden (iphone stopwatch) met het kastje duurt het sprintje 13,8 seconden.

Vooral tijdens mijn rit van beilen terug naar den bosch heb ik een paar keer de 195 (teller) kunnen aantikken wat ik toch best redelijk vind. Ook het inhalen op de snel weg gaat stukken sneller en hij versnelt zeer snel naar de 140-150. Zonder het kastje ging mijn auto rond de 170.

Ook het oppakken van gas en dat ratelen uit de motor is eruit. Maar goed al met al raad ik het zeker aan al is het wel een hoop geld.

Doe met deze ervaring wat je wilt maar ik heb express een account aangemaakt alleen maar voor deze reactie omdat ik weet hoe belangrijk een ervaring is voor mensen.

Mooi hoor, al die ervaringsgegevens!
Hij zal nu ook wel een stuk zuiniger gaan worden.
Dat had je nog niet vermeld........:1884:

cornenl

Nieuw lid
Dat hij zuiniger wordt verwacht ik zelf niet. Dit komt mede door mij rijstijl toch een beetje sportief blijft.

Ik zal eens kijken of de daadwerkelijke verwachting van 25% gehaald wordt maar dit geloof ik zelf nooit zoals ik al zeg.

Ik vind de prijs zelf ook best hoog op zich en snap best dat mensen er vanaf zien ik had een makkelijke keuze omdat ik zelf niet hoef te betalen.

Ja, fantastisch en ik denk ook echt voor rijders als Erik2907 en anderen wel wat!
Erik loopt met z'n faab al 1:25, die gaat dan naar 1:31,25...!!
Dat is nog zuiniger dan wat PON opgeeft.
Wellicht een gat in de markt om dit te gaan adverteren....

erik2907

Actief lid
Erik2907 houdt zich aan de standaard normen i.v.m. de garantietermijn van SKODA (2 jaar) en de belastingwetgeving waarin vastgelegd is hoe deze laatste instantie denkt over tuning. Na 3 jaar zien we wel weer..........:winkie:

VEEJAY

Forumguru
Mooi, leuke baas heb je. Veel plezier ermee! A.Neuman is er ook blij mee en de metingen die ik gedaan hebt liegen er niet om.

@Erik2907
Zou ik ook zeggen! PON leest waarschijnlijk mee.......:winkie:

Ik blijf het frappant vinden, dat je er in de input-kant (diesel) minder in hoeft te doen, terwijl er aan de output-kant meer vermogen uitkomt!
(opmerking: natuurlijk m.b.t. het zuiniger worden na tuning)

Volgens de wetenschappelijke benadering (enthalpie-entropie wetten) is dit onmogelijk en dus een 100% broodje-aap verhaal.

cornenl

Nieuw lid
Ik snap het wel. Het zuiniger worden is gebaseerd op het moment van toeren.

Stel je hebt een vlotte rij stijl dan zal je bij de greenline toch rond de 3000 3500 toeren moeten doortrekken wil je toch redelijk vooruit komen.

Door middel van het verhoogde koppel kom je op het zelfde momentum al vanaf 2000 toeren waardoor je in dien gewenst kunt overschakelen op 2500 toeren wat resulteert in minder verbruik.

Ik zou zeggen test het gewoon een keer uit dan hoeven mensen hun eigen ook niet meer te verdedigen.

Ik heb de ervaring alleen gepost om mensen over de streep te trekken die worden tegengehouden door de slechte ervaringen die mensen op nonsens baseren.

VEEJAY

Forumguru
Waarom gaat het altijd over
1. Vermogen
2. Wetgeving
3. Zuinigheid

En nooit dat je er voor een relatief klein bedrag een prettig rijdende auto krijgt.

Lijkt soms wel tuningspolitie wat hier op het forum post. :)

MarcoO2

Forumguru
Ik blijf het frappant vinden, dat je er in de input-kant (diesel) minder in hoeft te doen, terwijl er aan de output-kant meer vermogen uitkomt!
(opmerking: natuurlijk m.b.t. het zuiniger worden na tuning) Volgens de wetenschappelijke benadering (enthalpie-entropie wetten) is dit onmogelijk en dus een 100% broodje-aap verhaal.
Dat is veel te kort door de bocht. Je noemt een aantal thermodynamische begrippen en baseert daar direct een conclusie op. Alleen, met je "wetenschappelijke benadering" vergeet je een belangrijk begrip: efficientie, en dus rendement... als je simpelweg zorgt dat in een proces de efficientie verhoogd wordt, bereik je met dezelfde input een hogere output.

Dat door middel van chiptuning een hoger rendement (en dus een lager verbruik) gerealiseerd kan worden, is een feit. Uiteraard betekent dat niet dat iedereen die zijn 1.2TDI laat chippen ineens zuiniger gaat rijden, want dat hangt (zoals al meerderen gezegd hebben) uiteraard ook af van een heleboel andere omstandigheden, zoals je rijstijl.

Verder sluit ik me bij Veejay aan: het verhoogde rijplezier en comfort is voor velen een van de belangrijkste redenen om te tunen. En terecht! ;)

Bovenaan Onderaan