Chiptuning 1.2 TDI

Tuning laat je doen om lekkerder te rijden; beter oppakken bij lage toeren, sneller worden, meer trekkracht....
Dat doe je omdat je het wilt gebruiken.
Kost altijd meer energie!
Dus efficientie-verhoging gaat altijd ten koste van iets!
Is het niet van de energie die je erin stopt, dan is het wel verhoogde slijtage op mankementen/storingen aan je motor.
Het volkswagenconcern bouwt natuurlijk marge in. Die wil geen gelazer dat iedereen op de stoep staat omdat de motor teveel belast is.

Het komt gewoon uit de lengte of uit de breedte.
In de racerij doet men niet anders dan de efficiëntie-grens oprekken. Maar..."Who cares" als de motor na een wedstrijd verrot is! Als je maar wint.

Ik ben in het geheel niet tegen tuning. Alleen moet je het niet als wondermiddel proberen te verkopen!
En lekkerder rijden, en meer power, en sneller en minder diesel; ik verwijs dit echt naar het land der fabelen.....

VEEJAY

Forumguru
Kom op SGL49, niemand heeft het hier over zuiniger rijden, jijzelf begint erover in #631.

Degene die dit topic weer leven inblaast op #630 rept niet eens over zuinigheid.

Dan zijn we het op dit punt in ieder geval eens........:winkie:
Mij maakt die zuinigheid niet uit, m'n ega rijdt met dat faabje gem 1:14, dus die heeft die tuning kennelijk helemaal niet nodig.
Die haalt het maximale er al uit....:eek:oo::eek:oo:

cali05

Forumguru
Ik heb mijn fabia nog niet maar ik ben er wel uit. Zodra ik de auto heb gaat er een kastje van Ventura in. Ik heb buiten het forum om nog wat ervaringen verzameld (niet van websites). Daarnaast heb ik contact gehad met een dealer die de kastjes inbouwt. Dat vond ik vertrouwenwekkend
Als het rijcomfort toeneemt en het koppel stijgt wat dan vind ik het het geld wel waard. Ik ga met een caravan op vakantie en als het koppel wat stijgt heb ik er alleen maar profijt van. Mocht de auto er ook nog wat zuiniger door lopen dan is dat meegenomen.

@CaliO5 citaat: "Zodra ik de auto heb gaat er een kastje van Ventura in"

Heb ik niet ergens gelezen dat het beter is eerst een paar duizend Km te rijden en dan pas zo'n tuningbox erin???

VEEJAY

Forumguru
Als je het verschil tussen met ne zonder box echt wil kunnen merken wel. Technisch gezien lijkt het mij verder geen probleem om hem er meteen in te doen.

VEEJAY

Forumguru
Ja eens, maar dus niet als je hem er meteen indoet, want dan weet je niet hoe de auto zonder box zou rijden.

cali05

Forumguru
Na een paar honderd km. merk je m.i. wel het verschil, zeker wanneer het gaat om trekkracht en punt waarop je kunt opschakelen.
Ik laat het erin zetten bij een dealer en houd de garantie. Ik ga er van uit dat wanneer het erg slecht zou zijn na de eerste paar honderd km., de dealer het zou afraden.

Max5

Senior Member
Dank cornenl voor het posten van je ervaringen!

De toename van je Vmax van 170 naar 195 vind ik wel erg veel trouwens. Ik schat dat je zo'n 120pk nodig hebt om de 195 aan te tikken, en betwijfel of dat met een powerbox uit een 1.2tdi te persen is...

Noord26

Forumguru
Vandaag reactie van JD gehad. Ze doen maar geen uitspraken meer omtrent de software van de Delphi. Want het was verwacht dat die inmiddels volledig uit te lezen en aanpasbaar zou zijn. Wanneer het beschikbaar is staat het meteen op de site..

Enige was dat ze wel een Ecomotive en Greenline op de bank hadden gehad met originele motor-management. Daaruit bleek dat ze 80 a 81pk maximaal vermogen hadden (dus 5 a 6pk meer als opgegeven). Koppel heb ik niet naar gevraagd.

VEEJAY

Forumguru
Topsnelheid veranderd hooguit 4 a 5 km per uur meer. Verschil is dat je er veel sneller naartoe gaat.

erik2907

Actief lid
............Ik laat het erin zetten bij een dealer en houd de garantie......

@cali05
Wie is deze (Skoda) dealer? Dat werpt voor mij een ander licht op (chip)tuning als de garantie behouden blijft en deze dealer dat ook garandeert. Eventueel een antwoord via PM?

@cali05
Ook ik ben geïnteresseerd wie deze dealer is!
Mooi als de garantie onaangetast blijft.
Gaarne via PM of mail mail.
bvb dank.

joergarms

Senior Member
Eindelijk komen er meer medestanders van ventura tuning. Ik heb maanden geleden de ervaring van mijn vader al gepost. Ik merk dat er steeds meer vertrouwen komt in de waarden. En het is inderdaad zo dat niet per definitie het verbruik daalt, de in zn geheel fijner rijdende auto is gewoon n prettig eindresultaat. Als je echt zuiniger wil, dan moet je de zogenaamde Ecotuning uitvoeren. Mijn vader wilde gewoon meer vermogen en onderin meer souplesse, dat is helemaal gelukt. Het verbruik hangt rond de 1 op 24, dat is met n vlotte rijstijl gewoon prima. Daarbij komt dat t verbruik voor hem geen grote rol speelt. Je rijdt sowieso al goedkoop.

batco

Nieuw lid
@calio5:

Ook ik wil graag weten welke skodadealer........ PM graag

Offtopic: Hallo allemaal, ik ben nieuw hier!!:laugh:

Bovenaan Onderaan