Chiptuning 1.2 TDI

wanderer

Senior Member
link werkt zo niet, http://http:// verwijderen in de url en dan gaat het wel...
dit geven zij als resultaat:
Fabia 1.2 TDI Greenline
Voor chiptuning: 75 PK 180 NM
Na chiptuning: 92 PK 210 NM
 

gnaggnag

Nieuw lid
Abt tuning biedt helaas nog niet de mogelijkheid om de 1.2 TDI te tunen.
Zijn er al wel gevallen bekend van het tunen van de 1.2 TDI motor?

@wanderer, thanx for the link.
 

rocket

Senior Member
tuning

tuning van de greenline of dat er al is weet ik niet maar tuning bij ABT kost heel veel geld, heb het uitlaten zoeken kost ongeveer 1400 euro

Edwin
 

FredV

Banned
Voor de Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI kost deze chiptuning €485,--.
Zie: http://www.venturatuning.nl/merken/chiptuning-fabia-12-tdi-greenline.html

mbt tot garantie is dit wel interessant:
ik citeer de website:

"Montage van de Chiptuning voor uw Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline.

Het monteren van de chiptuning voor uw Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline is erg simpel en zeker door u zelf te doen, vele (lease)klanten vinden
dat wel zo prettig omdat de tuning dan snel en eenvoudig tijdelijk verwijderd kan worden tijdens een software update of een garagebezoek.
U ontvangt een fullcolour montage handleiding bij onze tuning zodat u d.m.v. duidelijke foto,s prima kunt zien hoe en waar u de 6 stekkers van onze tuning moet plaatsen. Uiteraard kunt u de tuning voor uw Fabia 1.2 TDI Greenline natuurlijk ook bij ons op ons hoofdkantoor in Beilen laten plaatsen en een uitgebreide proefrit zonder koopverplichting of kosten voor het testen is natuurlijk altijd mogenlijk."
 

FredV

Banned
Verder wil ik nog wel wat voor- en nadelen op een rijtje zetten:
Voordelen:
- claim van 20% brandstofbesparing en ondanks chiptuning blijft de strenge uitlaatgascontrole keurig in tact en houdt uw Fabia 1.2 TDI Greenline een nette uitstoot
- meer vermogen en trekkracht
- zelf in te bouwen
- makkelijk uit te bouwen bij garagebezoek ivm garantie
- over te zetten naar andere (gelijke type) motor
- zelf vrijblijvend uit te testen als testrijder.
Nadelen:
- GEEN fabrieksgarantie
- als het zo'n ideaal systeem is ((nog) lager brandstofverbruik en gunstigere emissiewaardes), waarom past de autoindustrie dit zelf niet toe?
- blijkbaar is het een universele module, want je kunt het eenvoudig overzetten op andere auto's. Een motor is een uitgebalanceerd stuk techniek. Je kunt niet zomaar in het motormanagement ingrijpen. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van 'iets'. Maar wat??
- Aan de overbrengingsverhoudingen van de transmissie verandert met de module niets. Het is de vraag of de lagers het extra vermogen en trekkracht op den duur aankunnen.
- uit de forumreacties blijkt dat het brandstofverbruik lager ligt dan wat de leverancier claimt., nl 4,2 l /100 km ipv 5 l/100 km, waardoor de besparingen dus geringer zullen zijn.

Kostenaspect
De claim is 20% brandstofbesparing. Je bespaart dus € 0,23 op iedere liter diesel van € 1,15. Het apparaat kost € 485. Je moet dus 485: 0,23 = 2100 liter tanken wil je uit de kosten zijn. Bij een verbruik van 1:25 (4 l /100 km) is dat 52.500 km voor je uit de kosten bent.
 

Yuco

Lid
... vele (lease)klanten vinden dat wel zo prettig omdat de tuning dan snel en eenvoudig tijdelijk verwijderd kan worden tijdens een software update of een garagebezoek...

Het neigt wel een beetje naar spelen met vuur. Als je motor straks in de soep loopt lijkt het me dat PON wel kan achterhalen dat je steeds met een tuningskit hebt rond gereden. Kun jij wel netjes zeggen dat dit niet zo is, maar ik denk dat je dan toch aan het kortste eind zal trekken.
 

Wizz

Nieuw lid
Het neigt wel een beetje naar spelen met vuur. Als je motor straks in de soep loopt lijkt het me dat PON wel kan achterhalen dat je steeds met een tuningskit hebt rond gereden. Kun jij wel netjes zeggen dat dit niet zo is, maar ik denk dat je dan toch aan het kortste eind zal trekken.
Das maar net even de vraag of dat te achterhalen is..
 

FredV

Banned
Ja, de data worden opgeslagen, en zijn later uit te lezen, ook al heb je je unit gedemonteerd. Een verhoogde turbodruk etc is dus uit te lezen.
 

Wizz

Nieuw lid
Ja, de data worden opgeslagen, en zijn later uit te lezen, ook al heb je je unit gedemonteerd. Een verhoogde turbodruk etc is dus uit te lezen.
Er wordt dus geschiedenis bijgehouden over de werking van de motor? Dit weet je zeker?
 

FredV

Banned
@Wizz: dit is mij verteld door iemand die bij de dealer werkt en er ervaring mee heeft Hij zei mij letterlijk: "kijk uit, het kan, maar de geschiedenis kan uitgelezen worden, dus demontabele tuning of niet, dat maakt niet uit. Pon komt er toch achter als zich een probleem voordoet."
 

Wizz

Nieuw lid
@Wizz: dit is mij verteld door iemand die bij de dealer werkt en er ervaring mee heeft Hij zei mij letterlijk: "kijk uit, het kan, maar de geschiedenis kan uitgelezen worden, dus demontabele tuning of niet, dat maakt niet uit. Pon komt er toch achter als zich een probleem voordoet."
Een goede om te weten, thanks!
 

Trucker

Actief lid
Mijn vrachtwagen is laatst dmv computer uitgelezen en alle gegevens van de laatste
3 jaar hebben ze uitgelezen en omgezet in grafieken,alles is terug te halen.
Dus dit zal Pon ook wel kunnen.
 

FredV

Banned
Met het uitlezen van alle gegevens via de computer kun je zien hoe hoog de gevraagde en geleverde turbodruk is bij het actuele toerental. Met een log daarvan kun je kijken of een blok getuned is of niet.
Pon kan het dus altijd achterhalen, ook al zegt de tunefirma van niet.
 

Yuco

Lid
Deze tuning kan wellicht voor ons een optie zijn wanneer de GL toch te weinig trekhaak in de bergen icm een caravan blijkt te hebben. Kan me niet voorstellen dat die paar weken op een jaar dat je dit gebruikt kwaad kan voor de motor. Of het economisch ook verantwoord is, is dan weer een andere discussie.
 
Bovenaan Onderaan