Chiptuning 1.2 TDI

van_der_P

Senior Member
Motorisch tunen die je niet vanwege de kosten(besparing) maar voor de lol. Net zoals grote velgen enzo. Gewoon omdat je het leuk vindt. En bij elke auto elke pk extra mooi meegenomen is heb nog niemand zien downtunen omdat de auto af fabriek te snel is.
In het geval van belastingvrije Fabia Combi GL mag het niets kosten, wel de voordelen (geen belasting) en niet de nadelen(hoger aanschafprijs). Want anders had men ook voor de 1.6 CR TDI kunnen kiezen. Die is een € 5000,-- duurder. Nu ben je met ongeveer € 500,--, bijna even ver.
En de controlen hierop is ongeveer nihil. Dus wie doet je wat ?

freli

Lid
Ben het eens dat het fraude is. Ik zeg niet dat het geen fraude is. Maar ook de douane ziet niet of je auto getuned is. Rode diesel kun je wel makkelijk zien maar is mij in 10 jaar niet overkomen dat er op gecontroleerd werd, bij wie wel?

Maar als het echt zo belangrijk is allemaal dan worden tuners wel verplicht om het aan te geven aan het RDW simpel toch? Dat is reeeler als oplossing.

Waarom gaat het hier eigenlijk niet over het chiptunen zelf maar '60' pagina's over allerlei randzaken?
Je bent ook verplicht om het aan te geven bij de RDW als de auto meer dan 20 % vermogen erbij krijgt!
De auto mag niet meer dan 15 kp erbij krijgen, maar hij krijgt na de tuning 17 pk erbij.
De auto moet dan ook gekeurt worden bij de RDW.

Vdub

Actief lid
Je bent ook verplicht om het aan te geven bij de RDW als de auto meer dan 20 % vermogen erbij krijgt!
De auto mag niet meer dan 15 kp erbij krijgen, maar hij krijgt na de tuning 17 pk erbij.
De auto moet dan ook gekeurt worden bij de RDW.

Als je het zo precies gaat bekijken moet je ook bij het monteren van andere velgen dan de origineel meegeleverde weer naar de RDW

freli

Lid
Ben het eens dat het fraude is. Ik zeg niet dat het geen fraude is. Maar ook de douane ziet niet of je auto getuned is. Rode diesel kun je wel makkelijk zien maar is mij in 10 jaar niet overkomen dat er op gecontroleerd werd, bij wie wel?

Maar als het echt zo belangrijk is allemaal dan worden tuners wel verplicht om het aan te geven aan het RDW simpel toch? Dat is reeeler als oplossing.

Waarom gaat het hier eigenlijk niet over het chiptunen zelf maar '60' pagina's over allerlei randzaken?

Nog even over ALLERLEI RANDZAKEN , je kunt mensen wel vertellen over de voordelen, maar dan moet je ook de nadelen erbij vertellen.
Hoe zou jij het vinden als iemand jou iets adviseert en nadat je dat gedaan hebt kom je er pas achter dat het strafbaar is nadat je er een boete voor hebt gekregen?

VEEJAY

Forumguru
Ik ziebij geen enkele tuner op de site staan dat je even nog bij het RDW langs moet. Zijn ze dan allemaal aan het frauderen? Nee,het zal allemaal hardwerkende zelfstandigen die netjes BTW afdragen.

Denk dat de overheid het al jaren gedoogd net als softdrugs. Je mag het niet kweken maar wel oproken. Dat is het mooie van dit land.

freli

Lid
Ik ziebij geen enkele tuner op de site staan dat je even nog bij het RDW langs moet. Zijn ze dan allemaal aan het frauderen? Nee,het zal allemaal hardwerkende zelfstandigen die netjes BTW afdragen.

Denk dat de overheid het al jaren gedoogd net als softdrugs. Je mag het niet kweken maar wel oproken. Dat is het mooie van dit land.

Als ze dat erbij zetten verkopen ze niet veel van die setjes meer!
Vraag het maar na bij de RDW , dan geloof je het mischien wel!!!!!!
www.rdw.nl
Je kunt ook grote zakmessen in de winkel kopen, maar daar mag je ook niet in je broekzak mee over straat lopen.

VEEJAY

Forumguru
Ik draag mijn grote zakmes dan ook dagelijks mee in een BLOKKER tas ;)

Ik weet dat het zo is Freli wat betreft de RDW. Daar gaat mijn betoog niet over.

Ik wil alleen maar zeggen geniet gewoon van tuning en maak je niet druk om alles. Het loopt wel los in de praktijk. Je hebt eerder kans op weg naar je werk een fatale ongeluk met je auto te krijgen dan dat de duane je CO2 uitstoot gaat meten. Ik hoop dat je me begrijpt.

Noord26

Forumguru
Gaat het hier nog over ervaringen met chiptuning? De laatste pagina's wordt er nihil inhoudelijk bij gedragen aan de topictitel..

Falcon

Donateur
Dat komt omdat eigenlijk iedereen wel weet dat chiptuning van de 1.2TDI en niet aangeven bij de RDW (en dus MRB betalen) simpelweg belastingonderduiking is. Eigenlijk zou dit topic daarom alleen al gesloten kunnen worden.

Noord26

Forumguru
Mijn vorige auto werd juist zuiniger na tuning. Dus uw conclusie klopt niet Falcon, aangezien CO2 uitstoot (en dus de grens van wegenbelasting en BPM vrijstelling) gekoppeld is aan het verbruik.

freli

Lid
Mijn vorige auto werd juist zuiniger na tuning. Dus uw conclusie klopt niet Falcon, aangezien CO2 uitstoot (en dus de grens van wegenbelasting en BPM vrijstelling) gekoppeld is aan het verbruik.

Na chiptuning is de CO2 uitstoot per km bij hoge toerentallen te hoog, het komt dan boven de 95 gram per km uit.

Noord26

Forumguru
Nogmaals, mijn auto werd zuiniger. Hoe kun je dan meer CO2 uitstoten? Dit is mijn eigen ervaring. Je hebt verschillende chips welke natuurlijk andere 'afstellingen' teweeg brengen in je verbruik en aanhangende uitstoot.

Ik zie graag een de discussie verder gaan over de ervaringen met chiptuning ipv een wel/niet verhaal.

freli

Lid
De RDW gaat uit van de maximale uitstoot, dus met hoge toeren.
Aangezien je niet constant met hoge toeren rijd is hij na tuning zuiniger.

Captain Hook

Forumguru
Krijg ik dan korting op de MRB als ik altijd laagtoerig en dus zuinig rijd? Dacht 't niet...
Ik rijd gemiddeld 1:16 met mijn auto (benzine), maar toch betaal ik net zoveel als iemand die maling heeft aan het brandstofverbruik, en meer verbruikt en meer uitstoot. Dus die logica gaat toch niet op. Let's face it, het is in dit landje vreemd geregeld. :ahum:

joergarms

Senior Member
Wat een onzin en afgunst toch allemaal. Dit topic gaat over de mogelijkheid en ervaring van het chippen van de 1.2 tdi greenline. Maar het lijkt er steeds meer op dat er 2 kampen zijn, de mensen die het chippen wel doen en goedkeuren en de mensen die met de vingertjes wijzen en daarbij waarheden en onwaarheden gebruiken om mensen maar te weerhouden om te chippen. Maar iedereen moet het toch lekker voor zichzelf weten? Als ik wil chippen, dan neem ik daar toch ook de eventuele risico;s voor? Dus waar maakt iedereen die niet wil chippen zich druk om?
Ik ben een voorstander van chippen, gewoon omdat het zoveel voordelen heeft.
Maar hier in dit topic gaat het om de ervaringen en niet over wel of niet mogen chippen.

hemi24

Forumguru
@Freli: je doet het voorkomen alsof de RDW auto's test door deze vol in de toeren te jagen en dan de uitstoot te bepalen. dat noem ik een totale fabel..!

Noord26

Forumguru
De RDW gaat uit van de maximale uitstoot, dus met hoge toeren.

Wat een onzin!

Waar heeft u dit vandaan? Er wordt bij berekening van de uitstoot uit gegaan van een gesimuleerd parcours op een rollenbank. Maximale uitstoot op de RDW site staat synoniem voor wat de auto verbruikt tijdens deze test. De zogenaamde NEDC (New European Driving Cyclus) test. Hierbij zijn de snelheid en acceleratie allemaal vast gelegd in een tabel, hoog of laag toerental heeft er niets mee te maken. Zie link voor de verschillende simulatie trajecten.

http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html

Tabel 1 voor stads-simulatie, waarbij je kunt zien dat start-stop veel uit maakt voor dit gedeelte van de test.
Tabel 2 voor buiten- en snelweg simulatie.
Tabel 3 is voor een personenauto niet van toepassing, omdat deze tabel uitsluitend voor voertuigen met een topsnelheid tot 100 km/h in het leven is geroepen.

Bovenaan Onderaan