Ja precies. Als er iets niet waar is.....@Freli: je doet het voorkomen alsof de RDW auto's test door deze vol in de toeren te jagen en dan de uitstoot te bepalen. dat noem ik een totale fabel..!
Krijg ik dan korting op de MRB als ik altijd laagtoerig en dus zuinig rijd? Dacht 't niet...
Ik rijd gemiddeld 1:16 met mijn auto (benzine), maar toch betaal ik net zoveel als iemand die maling heeft aan het brandstofverbruik, en meer verbruikt en meer uitstoot. Dus die logica gaat toch niet op. Let's face it, het is in dit landje vreemd geregeld. :ahum:
. Dat dan iemand er voor kiest om het maximale uit de auto te halen en hierdoor slechtere waarden haalt, tja, so be it. Ergens moet toch een vergelijkingsnorm gemaakt worden om alle auto's in de basis te kunnen vergelijken. Maar, beste Captain Hook, ook u staat het vrij om een Greenline zonder MRB en minder brandstofverbruik te kopen. Dat is toch geweldig dat dit allemaal kan in ons landje?Dit is gewoon puur een maas in de wet proberen te vinden .......................
In mijn optiek is het daarom terecht om dit topic over de tuning 1.2TDI te sluiten.
Dat is veel te kort door de bocht. Je noemt een aantal thermodynamische begrippen en baseert daar direct een conclusie op. Alleen, met je "wetenschappelijke benadering" vergeet je een belangrijk begrip: efficientie, en dus rendement... als je simpelweg zorgt dat in een proces de efficientie verhoogd wordt, bereik je met dezelfde input een hogere output.Ik blijf het frappant vinden, dat je er in de input-kant (diesel) minder in hoeft te doen, terwijl er aan de output-kant meer vermogen uitkomt!
(opmerking: natuurlijk m.b.t. het zuiniger worden na tuning) Volgens de wetenschappelijke benadering (enthalpie-entropie wetten) is dit onmogelijk en dus een 100% broodje-aap verhaal.