Capaciteit Batterij

Speedhunter

Forumguru
Hier ook thuis altijd 80%. Zoals je zegt volstaat dit voor de meeste ritten. En bij langere ritten doe ik dan eens 100%. Snelladers onderweg altijd 80%. Tot nu toe nog maar 1x hoeven doen zo laden tot 100% op een maand tijd, de auto gebruik ik enkel privé.
 

Speedhunter

Forumguru
Ik heb nog maar 1x tot 100% geladen, ook een iv60 en hij gaf 396 km aan (wel auto van 23'). Nu als ik hem tot 80% laad schommelt dit ook altijd, van 304, tot 315 km en iets daartussenin.
 

royce

Nieuw lid
Ik rij nu bijna 2 maanden in een Enyaq 80 en voor mij is de range juist heel erg meegevallen. Sterker nog, met regelmaat zit ik boven de WLTP grens van 535. Gisteren was mijn range zelfs 570km maar dat was wel na 200km vooral binnenwegen en stad. Gemiddeld zit ik op een verbruik van ergens tussen de 14 en 15 kwh per 100 en een range die schommelt tussen de 520 en 550.
Geen airco aan, normal drive mode en altijd in de B modus. Verhouding snelweg-stad is zo'n beetje 40-60. Nu zijn dit natuurlijk de ideale temperaturen voor de range en ik ben benieuwd hoe het van de winter zal zijn, maar tot nu toe ben ik positief verrast.
 

gehaktbal69

Nieuw lid
Dealer zij tegen mij: gewoon lekker tot 100% laden. Maar denk dat prive bezitters die iets langer met hun Enyaq willen doen dan lease rijders zich iets meer bewust zijn van accu-degeneratie. Leaserijder kan al snel denken: als die degeneratie echt erin gaat hakken heb ik weer een andere leasebak.
 

gehaktbal69

Nieuw lid
Ik rij nu bijna 2 maanden in een Enyaq 80 en voor mij is de range juist heel erg meegevallen. Sterker nog, met regelmaat zit ik boven de WLTP grens van 535. Gisteren was mijn range zelfs 570km maar dat was wel na 200km vooral binnenwegen en stad. Gemiddeld zit ik op een verbruik van ergens tussen de 14 en 15 kwh per 100 en een range die schommelt tussen de 520 en 550.
Geen airco aan, normal drive mode en altijd in de B modus. Verhouding snelweg-stad is zo'n beetje 40-60. Nu zijn dit natuurlijk de ideale temperaturen voor de range en ik ben benieuwd hoe het van de winter zal zijn, maar tot nu toe ben ik positief verrast.
Ik had ook altijd de B-modus aan. Maar heb inmiddels een e-drive training gehad en (juist gebruik van) de "D" stand is efficiënter zegt men. Dat is kennelijk ook de reden waarom je niet direct naar de B stand kunt gaan, maar altijd via D moet (behalve als ie al in B stond en je stukje achteruit hebt gereden en je dan weer vooruit wil rijden: dan pakt ie B wel automatisch). Dus als iemand range verkiest boven het gemak zou je de D stand kunnen overwegen.

Gisteren wel even de ECO-mode aangezet (normaal staat ie ook op "normal drive") toen ik met 130 kmh na 19:00 flink stuk moest rijden en in de gaten had dat het krap werd om zonder bijladen thuis te komen. ECO is idd zuiniger, maar werkt (irritant) traag als je gas bij wilt geven....lijkt alsof ie pas na 2 keer gaspedaal intrappen iets doet.
 

Jdbigg

Senior Member
Je bereik is sterk afhankelijk van je rijstijl. Logisch, omdat je bij een hoger stroomverbruik sneller je accu leegrijdt. Mijn iV60 uit april ‘21 (uit de eerste batch in NL), haalt gewoon nog 400 km bereik bij 100% lading. Ik merk na ruim 2 jaar en 40.000 km niets van degeneratie van de accu.
 

Jdbigg

Senior Member
In mijn ervaring moet je niet afgaan op wat dealers je vertellen. Ze hebben zelf nauwelijks of geen ervaring met elektrisch rijden en de meeste ‘kennis’ die het personeel spuit is ‘hear-say’.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Kun je niet gelijk switchen tussen D en B in de Enyaq? :pieker: Als je de selector toch even kort naar achteren trekt switcht hij toch gelijk van B naar D en andersom?
Bij VW geven ze als tip mee in de stad in stand B, daarbuiten in D. Wel wezenlijk anders als je e-drive training aangeeft.
Die ervaring van auto trager in Eco stand ervaar ik niet in een VW ID3
 

royce

Nieuw lid
Kun je niet gelijk switchen tussen D en B in de Enyaq? :pieker: Als je de selector toch even kort naar achteren trekt switcht hij toch gelijk van B naar D en andersom?
Klopt, je kan gewoon doortikken. Langer indrukken kan ook. Dan kan je bijv in 1 keer van D naar R.
 

gehaktbal69

Nieuw lid
@ertromp : "Als je de selector toch even kort naar achteren trekt switcht hij toch gelijk van B naar D en andersom? " => klopt, maar je kunt dus niet van N gelijk naar B, je moet altijd via D en dan idd nog dat extra rukje om naar B te gaan (categorie "1e wereldproblemen", I know. Maar had de hoop dat je dat direct zou kunnen doen obv voorkeursinstelling oid.
@royce : langer indrukken werkt niet bij mijn enyaq....dus blijft dat extra rukkie.
 
Laatst bewerkt:

royce

Nieuw lid
Ik had ook altijd de B-modus aan. Maar heb inmiddels een e-drive training gehad en (juist gebruik van) de "D" stand is efficiënter zegt men.
Op de snelweg lijkt me dat inderdaad efficienter omdat je dan doorrolt en niets steeds meer gas hoeft bij te geven. In de stad of bij een rotonde/stoplicht is B efficienter lijkt me. Je remt dan volledig op de motor.
 

hemi24

Forumguru
@royce : dat gas-bijgeven zoals jij het omschrijft kost in de B-stand geen energie (als je het goed doet), je verminderd alleen de sterktere mate van regenereren…
 

hemi24

Forumguru
@gehaktbal69 : de instelling die jij omschrijft past nog het beste bij een autoverkoper, die elke paar maand een nieuwe demo-auto tot z’n beschikking krijgt van z’n werkgever.
 

Japanese Power

Donateur
Wat jij schrijft @royce is natuurlijk heel leuk qua range maar absoluut geen reële weergave van de gemiddelde rijder. Zonder airco, alleen maar binnenwegen, en alles in de B.

Ik moet er niet aan denken dat jij voor me rijdt want jouw constante snelheidsvermindering in B zonder remlichten is de oorzaak van de toename van het aantal kop-staart botsingen waarbij de EV voorop reed.

Hier in de Ardennen rij ik naar beneden regelmatig in B maar verder hou ik echt de D aan. De B remt veel te abrupt af waar een D heerlijk doorrolt als je het gaspedaal loslaat.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik moet er niet aan denken dat jij voor me rijdt want jouw constante snelheidsvermindering in B zonder remlichten is de oorzaak van de toename van het aantal kop-staart botsingen waarbij de EV voorop reed.

Hier in de Ardennen rij ik naar beneden regelmatig in B maar verder hou ik echt de D aan. De B remt veel te abrupt af waar een D heerlijk doorrolt als je het gaspedaal loslaat.
Met dat eerste ben ik niet akkoord. Dat er meer ongevallen gebeuren heeft meer te maken met de slaapkoppen in de achterliggende wagen.
Daarnet nog getest met mijn wagen hoe de wagen reageert op het remmen via het gaspedaal. Wanneer ik het gaspedaal plots los en de wagen remt heviger, gaat het stoplicht onmiddellijk (kan ik zien op mijn scherm), wanneer geleidelijk aan het gaspedaal los en stilletjes vertraag, gaat het remlicht uiteraard niet maar onder een bepaalde snelheid springt het wel aan. Eigenlijk is dit identiek aan de wagen laten uitbollen zonder te remmen. Jouw snelheid vertraagt ook zonder dat jouw remlichten gaan. Op het moment dat je effectief stil wilt staan, ga je op de rem.

Abrupt remmen is omdat je te bruut je pedaal lost. Het one-pedal-drive vraagt nog meer vooruit kijken en anticiperen op het verkeer. De meeste van mijn ritten rij ik tegenwoordig one-pedal, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen.
Is een fantastische manier van rijden want 1) ik rij een stuk rustiger (met een brute rijstijl lukt dat niet 2) het is een stuk relaxter rijder 3) ik kijk veel verder voor mij uit wat uiteindelijk wel een stuk veiliger is.

Mijn ervaring is nu wel met een tesla, denk dat een Enyaq op dat vlak niet veel anders zal “werken”.
 
Bovenaan Onderaan