Ik moet er niet aan denken dat jij voor me rijdt want jouw constante snelheidsvermindering in B zonder remlichten is de oorzaak van de toename van het aantal kop-staart botsingen waarbij de EV voorop reed.
Hier in de Ardennen rij ik naar beneden regelmatig in B maar verder hou ik echt de D aan. De B remt veel te abrupt af waar een D heerlijk doorrolt als je het gaspedaal loslaat.
Met dat eerste ben ik niet akkoord. Dat er meer ongevallen gebeuren heeft meer te maken met de slaapkoppen in de achterliggende wagen.
Daarnet nog getest met mijn wagen hoe de wagen reageert op het remmen via het gaspedaal. Wanneer ik het gaspedaal plots los en de wagen remt heviger, gaat het stoplicht onmiddellijk (kan ik zien op mijn scherm), wanneer geleidelijk aan het gaspedaal los en stilletjes vertraag, gaat het remlicht uiteraard niet maar onder een bepaalde snelheid springt het wel aan. Eigenlijk is dit identiek aan de wagen laten uitbollen zonder te remmen. Jouw snelheid vertraagt ook zonder dat jouw remlichten gaan. Op het moment dat je effectief stil wilt staan, ga je op de rem.
Abrupt remmen is omdat je te bruut je pedaal lost. Het one-pedal-drive vraagt nog meer vooruit kijken en anticiperen op het verkeer. De meeste van mijn ritten rij ik tegenwoordig one-pedal, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen.
Is een fantastische manier van rijden want 1) ik rij een stuk rustiger (met een brute rijstijl lukt dat niet 2) het is een stuk relaxter rijder 3) ik kijk veel verder voor mij uit wat uiteindelijk wel een stuk veiliger is.
Mijn ervaring is nu wel met een tesla, denk dat een Enyaq op dat vlak niet veel anders zal “werken”.