Capaciteit Batterij

rteirlinck

Nieuw lid
Ik rij nu een half jaar met de Enyaq. Maar de actieradius (80kWh - 537 km) is m.n. 's winters erg laag. Soms net meer dan 75% bij rustig gebruik.
En de app, welke ik gebruik om op te laden op de goedkope momenten, werkt vaker niet dan wel.
En dat voor een auto uit 2022 van ca € 60.000,- !!

- Soms is de capaciteit slecht 65% van wat de website aangeeft. Bij dagtemperaturen van 6-8 'C. En rond de 70% bij 8-10 'C. Pas bij 25 'C kom ik op 80%. Wij rijden rustig, trekken niet hard op en gebruiken volop de recuperatie die in de auto zit.
- Bij welke temperatuur is de 537 km vastgesteld?

- in 30-40% van de gevallen heeft de app een storing wanneer je deze wilt gebruiken. "Geen verbinding", "Wilt u een bug report invullen", "Geen gegevens over de status van de accu",etc.
- Het aanpassen van het maximale laadniveau werkt regelmatig niet. Pas zelfs herhaaldelijk met de melding dat de hulpaccu opgebruikt was !!??!!??
- Waarom kan ik bij de Enyaq de auto niet met de App openen en sluiten? Werkt bij de andere modellen wel heb ik begrepen.
Bij een staafmixer krijg je al een betere App. Waarom krijgt VAG dit niet op orde?

Dit is ver onder de maat voor een VAG auto. Wanneer wordt dit opgelost.
Ook de dealer is erg laks hierin... "Ja, dat ligt niet bij ons maar bij de fabriek" en dan ook verder geen enkele actie nemen!!

Ik raad op dit moment mensen actief af om naar een Enyaq te gaan kijken. Laat ze eerste de zaakjes maar eens op een rij krijgen.

Ben benieuwd of Skoda gaat reageren op mijn berichten.
 

Monte Deppy

Forumguru
Actieradius is zeker op basis van "WLTP".

Meest gunstige omstandigheden bij zomers weer.

Beste remedie is je verwachtingen bijstellen tot net iets boven het nulpunt, dat valt het altijd mee.

Ik kan het mij zeker voorstellen als je er een bepaald bedrag voor neertelt dat je dan meer verwacht.

Tja, bij elke auto is wel wat.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ben benieuwd of Skoda gaat reageren op mijn berichten.
Heb jij de illusie dat ze hier meelezen dan?
Dit forum heeft niets met de Skoda fabriek of, voor wat dat aangaat, met Skoda Nederland van doen.
Je mag hier je frustraties van je af schrijven, maar klagen moet je toch echt bij Skoda en/of VAG, Skoda Nederland en/of Pon automobielimport.
Overigens zijn er andere autofabrikanten wiens auto's wel de WLTP halen.
 

Monte Deppy

Forumguru
@Peter-036 denk je dan dat hij de berichten bedoeld wie hij hier schrijft?

Ik lees het meer als de mailtjes die hij gestuurd heeft naar de dealer.

Ik bedoel, je weet toch dat dit een forum is? En dat is dan ook weer een aanname van mij kant.
 

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 leg uit ….

Hier al 7 maanden de Tesla: geen app die vervelend doet, software die doet wat het moet doen, software waar zelfs het kleinste kind mee overweg kan, verbruik dat stukken lager ligt dan alle andere merken (zijn personen die een verbruik van 11,6 realiseren), geen batterij die plots 20% minder capaciteit heeft , geen oplaad-issues ….
 

hemi24

Forumguru
@leon-cupra: hier al 7 weken een ID.3 en ook daar niets van dat alles.

En als je de link even had aangeklikt zie je dat van de beloofde 450 km range van de Y, ook 'maar' 350 km in de praktijk over blijft.
Sorry dat de praktijk ook voor de Tesla wat weerbarstiger blijkt te zijn.

Tesla's zijn serieus goed, maar kom maar een keer van de roze wolk..!
 

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 niets roze wolk en had de link wel geopend maar niet alles gelezen (verwachtte 100000 negatieve berichten over een tesla maar kon ze niet vinden).De Tesla is gewoon de betere, zoniet de beste EV van dit moment. Zeker ten opzichte van de Enyaq. 350km haal je in de winter , in de zomer ga je vlot over de 400. Dat haal je in de Enyaq 60 in geen 100 jaar. De efficiëntie van een tesla ligt gewoon veel hoger. Eens een test gedaan met mijn model Y en mijn vader zijn Ioniq 5 (toch 1 van de betere EVs op dit moment). Zelfde ritje van bij mij thuis tot mijn ouders thuis. Gemengd ritje van 80km. 30km gewestwegen (50-70-90) en 50km autostrade (beide rond de 110km). De Ioniq5 van mijn vader haalde een verbruik van 16,5, de tesla 13,5. Mijn vader verbruikt in de winter 20, ik met mijn tesla 16.

Dat een Tesla zijn wltp opgave ook niet haalt is niet meer dan normaal. In de ganse autohistorie heeft dat cijfer nog nooit correct geweest. Bereik is daarnaast dan ook van zoveel factoren afhankelijk, waar je voet de grootste factor.

Mijn eerdere reactie was ook maar als een graptje bedoeld maar blijkbaar heb ik op iemand teentjes getrapt :pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye “iedere keer” :banghead: …. Als ik wil, kan ik 100 dergelijke berichten posten per dag als reactie op problemen met een Enyaq. Het is sporadisch dat ik zo een bericht nalaat. Dus dat van “iedere keer” is zwaar overdreven.

En canon … [roze wolk aan] er valt gewoon niets negatief te vertellen over een tesla [roze wolk uit] :tongue::tongue: … toch wel, de zwarte lak is bagger.;)
 
Laatst bewerkt:

ashfaqqasim

Nieuw lid
Apologies for asking question, but my SKODA Enyaq IV 80 gives me now a days only 230 KM on full 100% charge I am not even able to do return trip in NL, even when outside temperature in 25C is there something wrong with my battery, I have only done 46000 KM in one an a half year.
I tried factory reset and range reset but still get only 230KM range, I drive mostly on 100KM/h please can anyone guide me. Thanks
 
Bovenaan Onderaan