Capaciteit Batterij

leon-cupra

Forumguru
Ik moet er niet aan denken dat jij voor me rijdt want jouw constante snelheidsvermindering in B zonder remlichten is de oorzaak van de toename van het aantal kop-staart botsingen waarbij de EV voorop reed.

Hier in de Ardennen rij ik naar beneden regelmatig in B maar verder hou ik echt de D aan. De B remt veel te abrupt af waar een D heerlijk doorrolt als je het gaspedaal loslaat.
Met dat eerste ben ik niet akkoord. Dat er meer ongevallen gebeuren heeft meer te maken met de slaapkoppen in de achterliggende wagen.
Daarnet nog getest met mijn wagen hoe de wagen reageert op het remmen via het gaspedaal. Wanneer ik het gaspedaal plots los en de wagen remt heviger, gaat het stoplicht onmiddellijk (kan ik zien op mijn scherm), wanneer geleidelijk aan het gaspedaal los en stilletjes vertraag, gaat het remlicht uiteraard niet maar onder een bepaalde snelheid springt het wel aan. Eigenlijk is dit identiek aan de wagen laten uitbollen zonder te remmen. Jouw snelheid vertraagt ook zonder dat jouw remlichten gaan. Op het moment dat je effectief stil wilt staan, ga je op de rem.

Abrupt remmen is omdat je te bruut je pedaal lost. Het one-pedal-drive vraagt nog meer vooruit kijken en anticiperen op het verkeer. De meeste van mijn ritten rij ik tegenwoordig one-pedal, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen.
Is een fantastische manier van rijden want 1) ik rij een stuk rustiger (met een brute rijstijl lukt dat niet 2) het is een stuk relaxter rijder 3) ik kijk veel verder voor mij uit wat uiteindelijk wel een stuk veiliger is.

Mijn ervaring is nu wel met een tesla, denk dat een Enyaq op dat vlak niet veel anders zal “werken”.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heel leuk allemaal, wat de auto aangeeft, maar wat is uiteindelijk de werkelijke range als je de accu leeg hebt gereden..?
Het antwoord op die vraag is nul km.

De vraag die je beantwoord wilt hebben is: hoeveel km heb je gereden van 100% tot 0%.
Ik verwacht dat die vraag niet (nooit?) beantwoord wordt omdat het niet heel slim is om de accu echt helemaal leeg te rijden.
Teslabjorn (een Noors/Thaise Youtuber) doet dat wel, maar heeft dan een 3kWh 'noodaccu' bij zich om daaruit de stroom te laden om weer bij een laadpaal te komen.
Voor de meeste mensen is de 'Guess O Meter' (gom) de enige bruikbare indicatie voor de resterende actieradius.
Ik ben zelf enkele keren thuisgekomen met minder dan 8% (en een keer met minder dan 4%) accu, en weet nu dus dat, bij mijn Kia, dat rijbereik redelijk accuraat is.
Dat hoeft dan dus bij andere merken niet het geval te zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
@Japanese Power voel een eindeloze discussie beginnen …. :deuk:

Als je abrupt remt is het ook geen pretje. Daar stampt je toch ook niet iedere keer vol op de rem, daar kijk je toch ook een beetje vooruit en rem je geleidelijk.

Als je gewoon uitrolt vertraagt jouw snelheid ook en branden jouw stoplichten ook niet. Dat is net hetzelfde.
Heb wel gemerkt bij mijn Tesla dat ook bij het uitrollen de lichten aangaan als ik onder de 30km/u kom. Weet niet of dit bij de Enyaq ook zo is.
 

Jdbigg

Senior Member
Met dat eerste ben ik niet akkoord. Dat er meer ongevallen gebeuren heeft meer te maken met de slaapkoppen in de achterliggende wagen.
Daarnet nog getest met mijn wagen hoe de wagen reageert op het remmen via het gaspedaal. Wanneer ik het gaspedaal plots los en de wagen remt heviger, gaat het stoplicht onmiddellijk (kan ik zien op mijn scherm), wanneer geleidelijk aan het gaspedaal los en stilletjes vertraag, gaat het remlicht uiteraard niet maar onder een bepaalde snelheid springt het wel aan. Eigenlijk is dit identiek aan de wagen laten uitbollen zonder te remmen. Jouw snelheid vertraagt ook zonder dat jouw remlichten gaan. Op het moment dat je effectief stil wilt staan, ga je op de rem.

Abrupt remmen is omdat je te bruut je pedaal lost. Het one-pedal-drive vraagt nog meer vooruit kijken en anticiperen op het verkeer. De meeste van mijn ritten rij ik tegenwoordig one-pedal, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen.
Is een fantastische manier van rijden want 1) ik rij een stuk rustiger (met een brute rijstijl lukt dat niet 2) het is een stuk relaxter rijder 3) ik kijk veel verder voor mij uit wat uiteindelijk wel een stuk veiliger is.

Mijn ervaring is nu wel met een tesla, denk dat een Enyaq op dat vlak niet veel anders zal “werken”.
Ik rijd al jaren identiek met mijn Enyaq, de D stand gebruik ik nooit. Juist in de B stand heb je volledige controle en ik maak vele ritten zonder de rem aan te raken, hoogstens voor de laatste meters bij een stoplicht. Zo haal ik dus 400 km bereik met een iV60 en ik kruip heus niet.
 

Jdbigg

Senior Member
...
Als je gewoon uitrolt vertraagt jouw snelheid ook en branden jouw stoplichten ook niet. Dat is net hetzelfde.
Heb wel gemerkt bij mijn Tesla dat ook bij het uitrollen de lichten aangaan als ik onder de 30km/u kom. Weet niet of dit bij de Enyaq ook zo is.
Elke EV schakelt de remlichten in vanaf een bepaalde vertraging van de auto, dat is vastgelegd in de regelgeving. Het maakt dan niet uit of je afremt met regeneratie of je remschijven of -schoenen.
 

Jdbigg

Senior Member
...
De vraag die je beantwoord wilt hebben is: hoeveel km heb je gereden van 100% tot 0%.
Ik verwacht dat die vraag niet (nooit?) beantwoord wordt omdat het niet heel slim is om de accu echt helemaal leeg te rijden.
Teslabjorn (een Noors/Thaise Youtuber) doet dat wel, maar heeft dan een 3kWh 'noodaccu' bij zich om daaruit de stroom te laden om weer bij een laadpaal te komen.
Voor de meeste mensen is de 'Guess O Meter' (gom) de enige bruikbare indicatie voor de resterende actieradius.
...
Helemaal eens, overigens stopt de auto niet meteen bij 0%, maar gaat dan over in schildpadmodus: je kunt stapvoets verder rijden om nig een laadpaal te halen las ik ergens….Die modus ga ik iig niet testen ;)
 

chollie

Nieuw lid
Goedemiddag,
onbedoelde topic kaping;ik twijfel nog tussen een sportline Enyaq of toch de coupe RS. De dealer geeft aan dat als de batterij van de RS onder de 80% komt deze terugschakeld naar 204pk en achterwielaandrijving. klopt dit?
Dan zou acculaden tot 80% er dus voor zorgen dat je altijd ''maar'' 204pk hebt?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat zou inhouden dat je dan zoveel mogelijk tussen 80 en 100% wilt blijven?..............Onzin!
Het BMS kan de stroomafname eventueel beperken, maar zal dat alleen doen bij strenge kou en/of zeer laag ladingniveau.
(Terzijde: dat doet Tesla overigens ook bij een erg laag ladingspercentage)
Onder 8% krijg je een schildpad in het display te zien, en onder 5% wordt het vermogen flink beperkt, bij mijn E-Soul, maar dat zal voor de meeste (alle?) EV's opgaan omdat helemaal leegrijden erg slecht is voor de HV accu.
Als 'ie echt leeg is, heb je 'n probleem, even een jerrycan stroom halen is nog niemand gelukt :giggle:
 

chollie

Nieuw lid
Dank voor de reactie. Ik dacht al dat het een vreemd verhaal was. Een jerrycan stroom klinkt als een doosje bougievonken :-)
 

Jdbigg

Senior Member
Je wil niet weten hoeveel broodje aap verhalen dealers over EV’s uitstorten over hun klanten. Het kennisniveau van medewerkers is vaak bedroevend laag.
 

royce

Nieuw lid
Ik moet er niet aan denken dat jij voor me rijdt want jouw constante snelheidsvermindering in B zonder remlichten is de oorzaak van de toename van het aantal kop-staart botsingen waarbij de EV voorop reed.
Valt mee hoor. Ik rij met het verkeer mee. Kwestie van verstandig met het gaspedaal omgaan. Ik laat de auto relatief veel rollen op het moment dat dat kan. Pedaal helemaal loslaten die ik eigenlijk vrijwel nooit. Verder hou ik de max snelheden aan, dwz 100 op snelwegen, 80 binnenwegen enz. Zouden meer mensen moeten doen. Wordt het een stuk relaxter rijden op de weg ;).
 
Bovenaan Onderaan