Capaciteit Batterij

leon-cupra

Forumguru
@Japanese Power voel een eindeloze discussie beginnen …. :deuk:

Als je abrupt remt is het ook geen pretje. Daar stampt je toch ook niet iedere keer vol op de rem, daar kijk je toch ook een beetje vooruit en rem je geleidelijk.

Als je gewoon uitrolt vertraagt jouw snelheid ook en branden jouw stoplichten ook niet. Dat is net hetzelfde.
Heb wel gemerkt bij mijn Tesla dat ook bij het uitrollen de lichten aangaan als ik onder de 30km/u kom. Weet niet of dit bij de Enyaq ook zo is.
 

Jdbigg

Senior Member
Met dat eerste ben ik niet akkoord. Dat er meer ongevallen gebeuren heeft meer te maken met de slaapkoppen in de achterliggende wagen.
Daarnet nog getest met mijn wagen hoe de wagen reageert op het remmen via het gaspedaal. Wanneer ik het gaspedaal plots los en de wagen remt heviger, gaat het stoplicht onmiddellijk (kan ik zien op mijn scherm), wanneer geleidelijk aan het gaspedaal los en stilletjes vertraag, gaat het remlicht uiteraard niet maar onder een bepaalde snelheid springt het wel aan. Eigenlijk is dit identiek aan de wagen laten uitbollen zonder te remmen. Jouw snelheid vertraagt ook zonder dat jouw remlichten gaan. Op het moment dat je effectief stil wilt staan, ga je op de rem.

Abrupt remmen is omdat je te bruut je pedaal lost. Het one-pedal-drive vraagt nog meer vooruit kijken en anticiperen op het verkeer. De meeste van mijn ritten rij ik tegenwoordig one-pedal, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen.
Is een fantastische manier van rijden want 1) ik rij een stuk rustiger (met een brute rijstijl lukt dat niet 2) het is een stuk relaxter rijder 3) ik kijk veel verder voor mij uit wat uiteindelijk wel een stuk veiliger is.

Mijn ervaring is nu wel met een tesla, denk dat een Enyaq op dat vlak niet veel anders zal “werken”.
Ik rijd al jaren identiek met mijn Enyaq, de D stand gebruik ik nooit. Juist in de B stand heb je volledige controle en ik maak vele ritten zonder de rem aan te raken, hoogstens voor de laatste meters bij een stoplicht. Zo haal ik dus 400 km bereik met een iV60 en ik kruip heus niet.
 

Jdbigg

Senior Member
...
Als je gewoon uitrolt vertraagt jouw snelheid ook en branden jouw stoplichten ook niet. Dat is net hetzelfde.
Heb wel gemerkt bij mijn Tesla dat ook bij het uitrollen de lichten aangaan als ik onder de 30km/u kom. Weet niet of dit bij de Enyaq ook zo is.
Elke EV schakelt de remlichten in vanaf een bepaalde vertraging van de auto, dat is vastgelegd in de regelgeving. Het maakt dan niet uit of je afremt met regeneratie of je remschijven of -schoenen.
 

Jdbigg

Senior Member
...
De vraag die je beantwoord wilt hebben is: hoeveel km heb je gereden van 100% tot 0%.
Ik verwacht dat die vraag niet (nooit?) beantwoord wordt omdat het niet heel slim is om de accu echt helemaal leeg te rijden.
Teslabjorn (een Noors/Thaise Youtuber) doet dat wel, maar heeft dan een 3kWh 'noodaccu' bij zich om daaruit de stroom te laden om weer bij een laadpaal te komen.
Voor de meeste mensen is de 'Guess O Meter' (gom) de enige bruikbare indicatie voor de resterende actieradius.
...
Helemaal eens, overigens stopt de auto niet meteen bij 0%, maar gaat dan over in schildpadmodus: je kunt stapvoets verder rijden om nig een laadpaal te halen las ik ergens….Die modus ga ik iig niet testen ;)
 

chollie

Nieuw lid
Goedemiddag,
onbedoelde topic kaping;ik twijfel nog tussen een sportline Enyaq of toch de coupe RS. De dealer geeft aan dat als de batterij van de RS onder de 80% komt deze terugschakeld naar 204pk en achterwielaandrijving. klopt dit?
Dan zou acculaden tot 80% er dus voor zorgen dat je altijd ''maar'' 204pk hebt?
 

chollie

Nieuw lid
Dank voor de reactie. Ik dacht al dat het een vreemd verhaal was. Een jerrycan stroom klinkt als een doosje bougievonken :-)
 

Jdbigg

Senior Member
Je wil niet weten hoeveel broodje aap verhalen dealers over EV’s uitstorten over hun klanten. Het kennisniveau van medewerkers is vaak bedroevend laag.
 

royce

Nieuw lid
Ik moet er niet aan denken dat jij voor me rijdt want jouw constante snelheidsvermindering in B zonder remlichten is de oorzaak van de toename van het aantal kop-staart botsingen waarbij de EV voorop reed.
Valt mee hoor. Ik rij met het verkeer mee. Kwestie van verstandig met het gaspedaal omgaan. Ik laat de auto relatief veel rollen op het moment dat dat kan. Pedaal helemaal loslaten die ik eigenlijk vrijwel nooit. Verder hou ik de max snelheden aan, dwz 100 op snelwegen, 80 binnenwegen enz. Zouden meer mensen moeten doen. Wordt het een stuk relaxter rijden op de weg ;).
 
Vandaag dagje snelweg met veel trajectcontrole op de A2. Gemiddeld 14,4 kWh/100 km. Zou nu zo'n 490 km op een volle accu moeten kunnen halen. Wat mij betreft netjes!
 

Bijlagen

  • 20230828_165040.jpg
    20230828_165040.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 24
  • 20230828_165034.jpg
    20230828_165034.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 24
  • 20230828_165024.jpg
    20230828_165024.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 24

Japanese Power

Donateur
Zeker netjes maar wel we. kleine kanttekening. Gemiddelde snelheid van 68 KM/H vind ik niet geheel representatief voor een dagje snelweg…
 
Tja, nu je het zegt.... Ik heb vrijwel alleen maar snelweg gereden (80 en 100 km/uur wegen). Zo zie je maar hoe kansloos de Nederlandse snelwegen zijn met een gemiddelde snelheid van veel te langzaam. En dan heb ik nog niet eens file gehad :fool:
 

chollie

Nieuw lid
Het vreemde is dat ik dit lees in de brochure:
(welliswaar de uk)

The maximum electric power determined in accordance with UN-GTR.21 for this vehicle is 220kW (299PS) and lasts for a maximum of 30 seconds. The power available will depend upon individual driving behaviour and other non-technical factors, however the maximum power for this vehicle requires in particular a temperature of the high voltage battery between 23-50 degrees Celsius and a battery state of charge greater than 88%. However, in order to preserve the usable capacity of the battery as much as possible, it is recommended to set a charging target of 80% for daily operation and use (which can be switched to 100% before long distance journeys for example). The availability of the maximum electrical output could be limited. The amount of power available in individual driving situations depends on various factors, such as ambient temperature and the charge status, temperature and condition or physical age of the high-voltage battery
 
Bovenaan Onderaan