Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Fean

Forumguru
Eerste tank leeg.. 488 km op 45ltr..

1 op 10.8 voor een 1.4.. m'n 1.8t haalde dit met ruw rijden. Maargoed dat ik het niet betaal:D

Ook maar weer even het vertrouwde BP Ron98...kijken of de auto feller wordt:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerste tank leeg.. 488 km op 45ltr..
1 op 10.8 voor een 1.4.. m'n 1.8t haalde dit met ruw rijden. Maargoed dat ik het niet betaal:D
Ook maar weer even het vertrouwde BP Ron98...kijken of de auto feller wordt:)
Ik zou er niet bij voorbaat op vertrouwen dat die eerste tank bij vertrek vanaf de dealer echt net zo vol zat als nu je 'm zelf hebt afgetankt...:nono:

Wat gaf de boordcomputer aan? Ik noteer per tank het gemiddelde volgens teller-2. In de praktijk is dat doorgaans tussen de 2 en 5 % te optimistisch, maar dit in aanmerking genomen heb je toch een aardige indicatie.
 

OctaviaWest

Actief lid
Ben vandaag naar de garage geweest. Ze hebben de ijkprocedure van de brandstofmeter opnieuw geactiveerd met zo'n laptop aan de canbus. Ik moest vervolgens de tank helemaal vol doen. Wat ik braaf heb gedaan.

Het lampje van reserve ging net voor het tanken branden en het metertje stond in het rood, maar toch kreeg ik er maar 37 liter bij. Dus zat er nog 13 liter in de tank, dat is 25% vol.

Mijn actieradius staat met nu volle tank op 690 km, terwijl mijn O3 1.6TDI er eigenlijk nog wat meer zou moeten kunnen doen. Nog niet helemaal juist wellicht, dus ik laat er dan nog wel een keer naar kijken.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mijn actieradius staat met nu volle tank op 690 km, terwijl mijn O3 1.6TDI er eigenlijk nog wat meer zou moeten kunnen doen. Nog niet helemaal juist wellicht, dus ik laat er dan nog wel een keer naar kijken.
Dat klinkt toch inderdaad nog niet helemaal goed, tenzij misschien je kort voor het tanken een vrij hoog verbruik hebt gehad. Met mijn O2 (ook 1.6TDi) staat de actieradius direct na volgooien van de tank meestal ergens in de buurt van de 1100, 1200 km. Nu heb ik wel begrepen dat de O3 een iets kleinere tank heeft dan de O2 (50 vs 55 liter?), maar 1000km actieradius moet je dan toch wel halen.

Het verloop van die actieradius is trouwens wel vrij grillig, na zo'n 400 kilometer geeft ie meestal nog steeds boven de 1000 aan (dat zou dus een totale actieradius van ruim 1400 kilometer betekenen, het is me ooit gelukt om de al gereden afstand + actieradius boven de 1500 te krijgen). Vanaf halfleeg gaat het allemaal goed kloppen, en zitten er geen rare sprongen meer in. Ik rij meestal zo'n 1100km per tank, en dan heb ik nog geen waarschuwing, en nog zo'n 200km actieradius over (wat denk ik wel een tikkie optimistisch is). Succes met het vervolg.
 

isonic125

Actief lid
Het lampje van reserve ging net voor het tanken branden en het metertje stond in het rood, maar toch kreeg ik er maar 37 liter bij. Dus zat er nog 13 liter in de tank, dat is 25% vol.

Mijn actieradius staat met nu volle tank op 690 km, terwijl mijn O3 1.6TDI er eigenlijk nog wat meer zou moeten kunnen doen. Nog niet helemaal juist wellicht, dus ik laat er dan nog wel een keer naar kijken.

Actieradius is dan ook meer omdat er nog 13 liter inzat.

Nu je het zegt lijkt het bij mij ook zo te zijn:
Lampje van tanken gaat aan; ga na ongeveer 10 a 15 km tanken;
inderdaad maar 40/41 liter erbij.
Verbruik (na 2x tanken is 1:19) lijkt wel goed.
Zou dus nog 190 km verder moeten komen.
 

MaRco2

Forumguru
Eerste tank leeg.. 488 km op 45ltr..

1 op 10.8 voor een 1.4.. m'n 1.8t haalde dit met ruw rijden. Maargoed dat ik het niet betaal:D

Ook maar weer even het vertrouwde BP Ron98...kijken of de auto feller wordt:)

De mijne staat nu op totaal 960 km.:)

Normaal zo rond de 800 km bij normaal rijden (zonder al teveel moeite 1:16 a 17 in werkelijkheid) en aan de snelheid houden op de cruise (vaak gewoon 125 zetten of het nu 90 of 130 is :banghead::fool:).
 

OctaviaWest

Actief lid
Afgelopen donderdag hadden ze in de garage de ijkprocedure van mijn brandstofmeter opnieuw geactiveerd. Ik moest vervolgens de tank helemaal vol doen, wat ik meteen braaf gedaan heb. Echt helemaal vol.

Na slechts 55 km (en maar zo'n 3 à 4 liter diesel verbruikt te hebben), is mijn brandstofmeter toch al weer meer gezakt dan je zou verwachten. Dus blijkbaar nog niet helemaal goed...


Knipsel.JPG
 
Laatst bewerkt:

MeneerB

Forumguru
Dit red je zelfs niet met flink planken. Is inderdaad niet goed.

Mijn ervaring met de brandstofmeter is dat hij toch wel behoorlijk nauwkeurig is.
Zojuist de tank leeg gereden tot de indicatie resterende kilometers op 0 stond en er vervolgens nog ca 5 km mee gereden.
De naald stond net op het laatste rode streepje.
Bij het tanken kreeg ik er met een beetje moeite 52 liter in.
Met 730 gereden kilometers geeft dit een verbruik van 1:14
 

turboturbo

Forumguru
Heb je al eens een (paar) keer je werkelijk verbruik bijgehouden / uitgerekend? Want je zou nu op een verbruik van 1:13,8 zitten, uitgaande van 690KM op 50 liter diesel. Dat is fenomenaal (slecht)
 

LdN

Forumguru
Ik moest vervolgens de tank helemaal vol doen, wat ik meteen braaf gedaan heb. Echt helemaal vol.
Bekijk bijlage 21383
Zit hier niet een volgorde foutje in?
Moet het niet zo zijn dat de tank 100% vol moet zijn voordat de calibratie gestart wordt?

In de microcontroller borden die in de apparatuur die wij leveren gebruikt worden moeten de AD (Analoog naar digitaal) en DA (digitaal naar Analoog) converters ook gekalibreerd worden na de productie maar een microcontroller is geen wonder apparaat, je kalibreert altijd naar een in de micro controller of zijn randapparatuur vast ingegeven bekende waarde (b.v. 100% = max waarde) of je kalibreert aan de hand van een ingegeven gemeten waarde.
In dit geval kan ik me voorstellen dat de elektronica weet dat er x liter in een volle tank zit omdat dat een vast gegeven is en moet waarde die de opnemer (vlotter) daarbij heeft aan de microcontroller verteld worden om een goede weergave te laten zien.
Een kalibratie procedure starten en dan naar de pomp rijden om hem vol te gooien lijkt me niet juist.
Ik kan het mis hebben, ben geen kenner van het VAG systeem maar het lijkt me dat het systeem ergens naar een bekende waarde moet kunnen kalibreren
i.p.v. een willekeurige en door het eventueel naar de pomp rijden wisselende stand van de tankvlotter.
Hoe weet het systeem anders wanneer de tank vol is?
 

MeneerB

Forumguru
Zit hier niet een volgorde foutje in?
Moet het niet zo zijn dat de tank 100% vol moet zijn voordat de calibratie gestart wordt?I

Nee hoor, moet kunnen. De software calibratie routine wordt "op scherp gezet". (De AD waarde zit niet aan zijn max. anders is er een defect). Bij de volgende keer tanken kan dan de maximale AD waarde bepaald worden,
mits deze binnen zekere toleranties valt.
Ik weet ook niet hoe het er exact inzit maar technisch zie ik geen bezwaren zoals de dealer het aangeeft.

Alleen vraag ik me serieus af of het probleem een calibratie foutje is. Met de in de automobiel industrie gebruikelijke toleranties vind ik de afwijking bijzonder groot.

(edit: spelvouten)
 
Laatst bewerkt:

Rick

Senior Member
Gevalletje voor de deur bij de dealer zetten met briefje erop "defect, svp repareren". Klopt helemaal niks van.
 
Bovenaan Onderaan