Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Topic in 'Octavia III' gestart door OctaviaWest, 03-10-2013.

1. abelsj

abelsj Forumguru

Volgens mij ging er 47 liter in haar tank en 2 reservetanks van pakweg 4 liter.

ertromp vindt dit leuk.

2. EdK

EdK Forumguru

Dat zijn dan flinke reservetanks.... ( FFF )

abelsj vindt dit leuk.
  3. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Benieuwd naar de actieradius... :D

4. Troebels

Troebels Actief lid

Ik heb de auto nu ong. 5 weken en heb er bijna 6k km op staan. Maar qua zuinigheid valt hij mij erg tegen. Als ik rond de 550km heb gereden geeft hij al aan dat ik moet tanken. Gisteren toevallig getankt (kon volgens de boordcomputer nog zo'n 40km rijden, toch ging er maar 40liter in. Nu zo'n 215 km verder staat hij al op de helft.
    Nu rij ik best pittig, maar niet alsof ik in een rs6 rij .....
    Iemand anders ook last van?

5. turboturbo

turboturbo Forumguru

@Troebels 550km op 40 liter = 1:13,75

Dat is niet heel zuinig voor een diesel, nee. Dus ik gok dat je schatting niet helemaal klopt.

Houd een tijdje netjes de hoeveelheid getankte liters en gereden km's bij mbv bijv Spritmonitor, dan kun je het exact uitrekenen.

6. Troebels

Troebels Actief lid

Nee klopt idd. Maar vraag me af of ik hier nu echt een melding richting de dealer voor moet maken.
    Toen ik hem kreeg vertelde de dealer wel dat het verbruik positiever zal worden (in de showroom viel het me namelijk op de boordcomputer al op). Maar na ruim 5000km moet dit toch wel langzamerhand gebeurt zijn ist niet?

7. Skoda-MAN

Skoda-MAN Forumguru

@Troebels Probeer eens een tankvulling volgens het "nieuwe rijden" te rijden en kijk dan eens wat het verschil is.
    Dan weet je of het te maken heeft met een grote schoenmaat of dat er iets aan de techniek mankeert.
    Met mijn benzine voertuig haal ik jouw waarde met gemak (zie handtekening)

Troebels vindt dit leuk.
  8. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

@Troebels Spritmonitor óf een eigengemaakt excelbestandje (voor wie niet alles in de cloud wil hangen) kunnen je daarbij helpen.

Hoe dan ook kijk daarbij vooral niet alleen naar de resultaten per tankbeurt, maar ook naar het totaal aantal km en getankte liters vanaf een bepaald startpunt. Dit omdat de ene keer "vol" niet altijd hetzelfde is als de andere keer, door een iets andere stand van de auto bv.
    Door over een langere periode te kijken, worden die tankverschillen uit het gemiddelde genivelleerd.

Ik rijd de auto privé en gebruik een excelbestand waar ik ook de andere kosten in bijhoud, met resultaten per jaar en per km.
    Op verzoek (PM) is een lege versie beschikbaar.

turboturbo en Troebels vinden dit leuk.
  9. turboturbo

turboturbo Forumguru

Melding maken zou ik zeker doen. Het helpt daarbij echter als je beschikt over data / feiten en je verhaal of vermoedens kunt onderbouwen met feiten.

Wat geeft je boordcomputer aan als gemiddeld verbruik op dit moment bij gem. verbr. Ø 2?

Laatst aangepast: 19-12-2015
  10. elsinga

elsinga Forumguru

Ik rij een 2.0 tdi en haal 15.7km/l gemiddeld. En ik heb een heel grote schoenmaat (ACC staat op de snelweg altijd op 150 echte km's) en rij in standje sport. Ik haal eigenlijk altijd 700km uit een tank volgens de boordcomputer, als ik Spritmonitor mag geloven dan zou dat minimaal 750km moeten zijn tot'ie echt droog staat.

Troebels vindt dit leuk.
  11. Troebels

Troebels Actief lid

Dat doe ie dan best goed @elsinga
    Ik ga er nu echt ff goed op letten, want dit klopt volgens mij helemaal.
    Thnks voor de info allemaal!

12. Peter13

Peter13 Lid

Heb hier ook last van. Als ik kijk naar de peugeot 308 van mijn collega waar ik ook een tijd in heb gereden met een 1.6 diesel kan je daar veel meer kilometers mee maken dan de octavia... In de eco stand en netjes aan de snelheid houdend en rustig optrekken haal je de 800 toch wel als ik de computer moet geloven...

13. Troebels

Troebels Actief lid

Maar even, in de eco stand issie niet vooruit te branden. Dus heb hem gewoon in de D staan. En dan nog niet zuinig.

14. iwanbruin

iwanbruin Lid

Ik heb hetzelfde probleem. Sinds enkele weken heb ik nu de octavia 3......600 km is het matje met een tank...... Nu 6500 op de teller. Met mijn vorige octavia (2) haalde ik regelmatig meer dan 1000 km. Erg vervelend allemaal.

Troebels vindt dit leuk.
  15. Troebels

Troebels Actief lid

Zit nu op 12500, maar zuinig ho maar. Geluk dat ik een tankpas heb. Alleen met vakantie moet ik ff oppassen....

16. iwanbruin

iwanbruin Lid

Tankpas heb ik ook, maar het valt tegen als je zo vaak bij de pomp staat.

Troebels vindt dit leuk.
  17. Skoda79

Skoda79 Senior Member

Ik zit nu ongeveer op 1:16 gemiddeld. Niet zuinig, maar mn vorige diesels hafden het zelfde verbruik. Zou iets te maken kunnen hebben met mijn rijstijl :)

18. Badnews

Badnews Senior Member

Zou het :) ?

Als mijn tank bijna leeg is, kan ik ook ineens zuinig rijden (omdat ik een hekel aan tanken heb, en de tank 'te klein' is)
    Soms kan ik dan 4.0l/100km (1:25) halen.. normaal zit ik rond de 5.2l (1:19) echt, maar rij ook dagelijks 30km over 80km wegen zonder veel stoplichten en files, wat erg scheelt.
    maar de 1.6 DSG kan het wel, als het moet :)
    (eerste 15k km's zat ik rond de 5.8, daarna was ie ineens zuinig)

Leegrijden tot ongeveer 0km, dan 47liter kunnen tanken.

Laatst aangepast: 19-02-2016
    dieselslurper vindt dit leuk.
  19. iwanbruin

iwanbruin Lid

Net nog even getankt, 1 op 14.6 ........ Lekker. Computer geeft 1: 16 aan. Wel 100 km met kar gereden... Laat me wel zeggen dat ik geen trapper ben.....

20. Spoetnik

Spoetnik Forumguru

Bij mij is 0 km te gaan gelijk aan 45 km bijtankhoeveelheid wat dan in de praktijk 43 liter is. In theorie zou er dan nog 7 liter in de tank moeten zitten. Irritant dat die lampjes en waarschuwingen er zo vroeg inkomen.

Zal verder wel niet veel aan bij te regelen zijn.

Deel deze pagina