Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

riskitalltowin

Actief lid
Ik begin te merken dat ik niet meer op de meter let. In de week 49.6l getankt... Meter stond al 80km op nul en het lampje brandde al van in Nijmegen denk ik, uiteindelijk ergens rond Antwerpen getankt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik begin te merken dat ik niet meer op de meter let.
Ik let vrijwel alleen maar op de (analoge) meter - maar dan vooral om te zien of het de moeite loont om te tanken. Want bij mij in de buurt zijn twee verschillende tankstations die een wekelijks actiedag hebben waarop de prijs 3 à 4 cent per liter lager is dan de dagen ervoor en erna.
Dit gegeven, in samenhang met mijn programma voor de komende week (wel of niet ver weg) bepaalt in het dagelijks leven of ik wel of niet tank als ik langs een van beide kom - want op een goedkope dag er speciaal naartoe rijden is vanuit besparingsoogpunt ook weer niet zinvol...

De actieradius volgens de mfd is alleen van belang op lange buitenlandse ritten - maar ook dan heb ik meer vertrouwen in het wijzertje (i.c.m. het totaal afgelegde aantal km sinds tanken) dan op de digitale voorspellingen van mijn auto.
 

Darkside

Forumguru
Het is ook meer een indicatie dan een vast gegeven. Maar tot nu toe klopt het redelijk bij mij.

PS dat er 3 BC's zijn is wel erg fijn. Het sinds tanken en het automatisch resetten daarvan is echt ideaal
 
Okay, dus er gaan 50l in de tank, en je kunt makkelijk doorrijden tot de meter diep in het rood staat en de Bc aangeeft actieradius 0. Dan zit er gemiddeld tussen 2-5l nog in. Hmm, ik vind het nog steeds niks. Ooit een keer zonder sap in de tank van de motorfiets in Dld gestaan...en opgegroeid binnen defensie waar je al naar Herbevo uit moet gaan kijken als de tank richting half vol gaat...zal wel beroepsdeformatie zijn, maar het rijdt gewoon niet comfortabel met een brandend lampje dat je moet gaan tanken. 45 l x 16 (verbruik op de snelweg, weet niet waar iedereen die 1:18-19 vandaan haalt met een TDI) kun je dus 720 km rijden. Blijft toch een beetje tegenvallen. Tank nu gemiddeld na 550 km, vaak moet de familie dan toch een sanitaire stop maken.
Collega had ooit een XM (2.1 Dturbo 12v) die reed gewoon 1000km op een tank, wel met 1:12,5 dat dan weer wel.
Jammer dat ze er geen 70l in gehangen hebben in de Skoda. Vind het wel lekker zo'n grote tank, heb in de Audi en Peug een 80l (benzine.....) Rij daar trouwens met de Audi 200 op de snelweg maar 500km mee......
 

blauwkeut

Forumguru
Is dat dan helemaal niet te ijken dat systeem? Heb je een moderne auto, moet je zelf nog zitten letten op de km's voorbij de 0!
Normaal gezien is er een aanpassing die je kan via vcp of vag-com doen die de tellers aanpast naar realistischere waarden. Dat zou voor de diesels een juister beeld geven over de hoeveelheid diesel die je nog hebt. Het is ook enkel het metertje op het dashboard, want als je bijtankhoeveelheid hebt geactiveerd, klopt die waarde wel. De auto weet dus best nog hoeveel er in de tank zit, geeft het alleen niet goed weer.
Staat wel wat info over op het Duitse forum, kan dat wel even terugzoeken...
 

canth

Actief lid
Vandaag 1002 km gereden op een tank. Ik kon er 50.5 liter in krijgen. Volgens mijn 'aantal liters tot volle tank' kon er 45 liter bij. Heb dit in de gaten gehouden vanaf 40 liter tot volle tank. Omdat ik er nog altijd 3 liter extra ingooi na de eerste afslag denk ik dat er nog een 2/3 liter in de tank zat. Het blijft altijd een beetje gokken, maar met de extra opties die je hebt om te meten kun je de tankwijzer (bijna) vergeten.
 

canth

Actief lid
Bij mijn vakantie vorige week (snowboarden in Val Thorens) ben ik toch wel redelijk ruim boven de 6 liter/100km uitgekomen. Ik denk dat ik ongeveer op 1 op 16 ben blijven steken. Deze week weer lekker woon-werk verkeer en dat is per dag ongeveer 100 km over snelweg (helft 100, helft 120) en dan nog 10 km over 80km weg. Weinig files en stadsverkeer. Dat is goed voor het verbruik. Als ik 130 echte km/u rijdt dan ben ik blij met 6 liter per 100 km. Misschien hebben de tuning en verlaging ook nog enig effect gehad, maar ik denk dat dat minimaal is. Als ik op spritmonitor kijk dan zijn er legio mensen die gemiddeld toch de 1 op 20 halen.
 
Laatst bewerkt:

jimmya3

Nieuw lid
Nou eindelijk de knoop doorgehakt omdat het begon te irriteren na een schade aan de vulhals vorig jaar is er een nieuwe tank gemonteerd door het schadeherstelbedrijf.

Wat mij direct al opviel was dat ik max 38 liter kon tanken bij een bijna hele lege tank, dit werd in de loop van dit jaar steeds erger (In de zin dat er steeds minder in de tank kon bij een lege tank) na wat contact met de dealer en de leasemaatschappij is er bij de winterbandenwissel geconstateerd dat de tank "hol" stond wat voor mij dus direct verklaarde waarom ik op het laatst maximaal 30 liter kon tanken bij een echt lege tank.

de tank is nu vervangen en ben benieuwd hoeveel er nu in gaat. zal volgende week nog even hierop terugkomen !
 

Joske

Forumguru
knap dat men er blijkbaar de dag van vandaag nog steeds in kan slagen een brandstoftank vacuüm (deels dan toch) te trekken.=> op zich niet helemaal vreemd, maar wel raar dat de tank permanent van vorm veranderd is.

waarschijnlijk zit de slang van de ontluchting dicht.
zoals ik het hier zie zit er geen ontluchting op.. gesloten circuit met een vulhals en een brandstofopvoereenheid met zowel een toevoer als een retour. Volgens mij is dit een volledig gesloten systeem.
 

viffer

Lid
De tank zal toch op een of andere manier belucht moeten worden om vacuum trekken te voorkomen. misschien een opening met keerklep in de vuldop?
 

jimmya3

Nieuw lid
Probleem is in elk geval opgelost halve tank is nu netjes 27 liter kunnen tanken...

ik kan ook niet begrijpen dat een tank door "normaal" gebruik kan vervormen en zeker niet permanent dat een tank iets vacuum trekt en daardoor iets vervormd oke maar na vullen zou deze weer terug in de oorspronkelijke vorm terug moeten gaan.
 
Ja de oude matiz van me vrouw ooit , was de tank doorgerot , hebben we een kunststof tank ingehangen toen . Lijkt mij nu dat alle tanks van kunststof zijn ..
 

viffer

Lid
Probleem is in elk geval opgelost halve tank is nu netjes 27 liter kunnen tanken...

ik kan ook niet begrijpen dat een tank door "normaal" gebruik kan vervormen en zeker niet permanent dat een tank iets vacuum trekt en daardoor iets vervormd oke maar na vullen zou deze weer terug in de oorspronkelijke vorm terug moeten gaan.
Als de vervorming te groot wordt kan die blijvend zijn. De meeste kunstoffen hebben een soort geheugen waardoor ze niet meer in hun oorspronkelijke vorm terug kunnen komen.
 
Bovenaan Onderaan