Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

VWim

Forumguru
Kleine topic kick.
Nu voor het eerst melding gekregen dat ik moest tanken. Kon toen, volgens bc, nog 70 Km rijden.
En heb pas getankt toen ik volgens BC nog 10km kon rijden.
Er ging toen, tot de eerste klik, 48,01 L in.
Met een 50 liter tank viel me dat nog mee. Het lijkt er dus redelijk op dat de BC het goed heeft.

In mijn oude auto had ik mij 0 km te gaan en soms daar nog 30km overheen gereden 53l getanked.
Dit topic is ook bedoeld voor alle diesels (met uitzondering van @Remakil, die beschikt over een bijzondere gave dat hij wel de normale inhoud kan tanken), met benzineblokken is om wat voor reden dan ook geen probleem.
 

TL@

Forumguru
Mijn RS heeft het ook, 0km te gaan volgens de boordcomputer, maximum 45liter tanken.
Toch erg vervelend, slechts 700km op 1 tank is wel erg weinig :nono:

Het verbruik aangegeven door de BC klopt wel goed, berekend kom ik op 6.8l/100km en de boordcomputer geeft ook zoiets aan.
 

turboturbo

Forumguru
Het verbruik aangegeven door de BC klopt wel goed, berekend kom ik op 6.8l/100km en de boordcomputer geeft ook zoiets aan.
Maar dan klopt het bij jou toch?

Als je verbruik aan de pomp berekend is, kom je omgerekend op 14,7 km/liter. Dan weet je dat je ongeveer 50 liter x 14,7 = 735 kan rijden op een volle tank. Dan is een melding bij nog 35km resterend toch acceptabel?
 

turboturbo

Forumguru
Precies, en volgens mij het ging hier om (voornamelijk diesel?) rijders die eigenlijk ruim 1000 km op één tank kunnen rijden, uitgerekend volgens verbruik aan de pomp, maar al bij 100 of 200 km resterende actieradius de 'u moet tanken' waarschuwing al aan gaat.
 

TL@

Forumguru
Mijn RS is een diesel. (hij is niet heel zuinig :nailbiting:)

Nee, het klopt niet. Bij 0km te gaan, zit er nog 5 liter in de tank en kan ik dus nog eens 70km rijden. Ik zou dus op een tank rond de 750km moet kunnen rijden. Ik ga het nog wel eens proberen hoor :D
Met de Golf heb ik ook geprobeerd tot ik een keer op 500m van de pomp zonder diesel stond :laugh:
 

peterrapid

Forumguru
TL@ ik doe ook maximum 700km met een tank en als ik wat doorrij dan mag ik al op 650km een tankje vullen, wat ben ik blij met mijn tankpas :tegek:
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@
700 km gereden, lampje tank ging branden, paar km doorgereden maar bij het tanken ging er maar 37 liter in, naald stond voor het tanken maar een klein stukje in het rood, wie het snapt mag het zeggen!
 

canth

Actief lid
Ik heb na een paar keer tanken ontdekt dat mijn boordcomputer het verbruik van de wagen redelijk weergeeft. Als de BC zegt dat ik ongeveer 1:18 rij dan tank ik rond de 870 km (want ik weet dat er 50 liter diesel in de tank zit) . Dat is vaak een 50 km voorbij het nulpunt. Werkt prima, ik tank dan vaak rond de 47/48 liter (inclusief tweede afslag). Dankzij dit onderwerp heb ik me helemaal niet druk gemaakt over de tankmeter. Dank aan eenieder die hieraan heeft meegewerkt :)
 

pr0mo

Lid
Bovenstaand lukt bij mij ook. Vanaf actieradius 0 de tripmeter in de gaten houden. 50km rijden lukt dan nog makkelijk!
 

canth

Actief lid
Ik gebruik één van de opties van de 'Car' knop in het Columbus systeem. Hier kun je 3 verschillende sets data zien, ik gebruik dan de 'vanaf laatste tankbeurt' set van data. Nu heeft natuurlijk niet iedereen een Columbus, maar als je die wel hebt is dit een erg handig mechanisme om in te schatten hoeveel km er nog werkelijk te rijden zijn.
Laatst 49.12 liter getankt (en daar schrok ik toch wel een beetje van, volgende keer toch iets eerder tanken :) )
 
Bovenaan Onderaan