Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Frenkie

Forumguru
Mijn O3 heeft last van het euvel dat bijna alle O3's hebben volgens mij. Afgelopen week 2 keer gekeken naar het brandstofverbruik sinds tanken, bij het tanken kwam ik inderdaad op die hoeveelheid benzine uit (ok, ik zat er 0,1 en 0,2 liter naast). Op het moment dat de auto aangaf dat er nog 0 km te rijden was, was er volgens mijn berekeningen nog bijna 9 liter! in de tank. Persoonlijk vind ik dit een best grote afwijking. Ik snap dat ze het een beetje op "safe" spelen, maar 1/8 tank is een beetje overdreven. Kun je nog makkelijk 100 / 150 km rijden.
 

canth

Actief lid
Raar, want ik had het idee dat het alleen bij diesels het geval was. Je signature lijkt toch op een benzine-auto te duiden. Ik vind het zelf helemaal geen probleem en rij gewoon nog ongeveer 50/60 km als het 'aantal liters te tanken' op 45 springt. Dit gebeurd meestal ongeveer 10 km nadat de boordcomputer vind dat ik 0 km bereik heb.
 

Frenkie

Forumguru
Ik heb inderdaad een benzine. Maar met de 55 liter tank heb ik nog nooit meer dan 48 liter getankt, ook niet als ik na het "0" punt nog 50/60 km ben door gereden. Vind dit best een grote afwijking.
 

canth

Actief lid
Correct. Volgens mij kun je er maximaal zo'n 52/53 liter in persen, als je de ontluchting ook helemaal vol tankt. Heb zelf ooit 50.5 liter getankt, dat vond ik redelijk op het randje :)
 
Laatst bewerkt:

Frenkie

Forumguru
Correct. Volgens mij kun je er maximaal zo'n 52/53 liter in persen, als je de ontluchting ook helemaal vol tankt. Heb zelf ooit 50.5 liter getankt, dat vond ik redelijk op het randje :)
Ok, dan heb ik een keer aan het randje gezeten. Kijkt in brochures: inderdaad 50L.
Maar goed, mijn "0" punt ligt dus op ongeveer 45 liter. zit er nog steeds 10% in de tank.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Maar goed, mijn "0" punt ligt dus op ongeveer 45 liter. zit er nog steeds 10% in de tank
Veel vervelender is het als je 10% tekort komt en die laatste km's moet duwen:maakmegek:
Een fabrikant speelt zoveel mogelijk op zeker om claims te vermeiden.

Note: pas op met willens en wetens door blijven vullen aan de pomp want dan geeft het actieve koolfilter de geest.
 

abelsj

Forumguru
Ik heb maar 1x 50liter kunnen tanken en dat was bij afhalen van de auto in de garage. Nu tank ik als het reservelampje aan gaat en de boodschap op de Colombus komt 42 liter. Van de week stond een vw polo naast mij aan het benzinestation waar de eigenares vrolijk 52 liter in tankte. Niet alleen de eigenares was een droom maar ook haar tankvolume.
 

Troebels

Actief lid
Ik heb de auto nu ong. 5 weken en heb er bijna 6k km op staan. Maar qua zuinigheid valt hij mij erg tegen. Als ik rond de 550km heb gereden geeft hij al aan dat ik moet tanken. Gisteren toevallig getankt (kon volgens de boordcomputer nog zo'n 40km rijden, toch ging er maar 40liter in. Nu zo'n 215 km verder staat hij al op de helft.
Nu rij ik best pittig, maar niet alsof ik in een rs6 rij .....
Iemand anders ook last van?
 

turboturbo

Forumguru
@Troebels 550km op 40 liter = 1:13,75

Dat is niet heel zuinig voor een diesel, nee. Dus ik gok dat je schatting niet helemaal klopt.

Houd een tijdje netjes de hoeveelheid getankte liters en gereden km's bij mbv bijv Spritmonitor, dan kun je het exact uitrekenen.
 

Troebels

Actief lid
Nee klopt idd. Maar vraag me af of ik hier nu echt een melding richting de dealer voor moet maken.
Toen ik hem kreeg vertelde de dealer wel dat het verbruik positiever zal worden (in de showroom viel het me namelijk op de boordcomputer al op). Maar na ruim 5000km moet dit toch wel langzamerhand gebeurt zijn ist niet?
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Troebels Probeer eens een tankvulling volgens het "nieuwe rijden" te rijden en kijk dan eens wat het verschil is.
Dan weet je of het te maken heeft met een grote schoenmaat of dat er iets aan de techniek mankeert.
Met mijn benzine voertuig haal ik jouw waarde met gemak (zie handtekening)
 

Canon-Eye

Forumguru
Houd een tijdje netjes de hoeveelheid getankte liters en gereden km's bij
@Troebels Spritmonitor óf een eigengemaakt excelbestandje (voor wie niet alles in de cloud wil hangen) kunnen je daarbij helpen.

Hoe dan ook kijk daarbij vooral niet alleen naar de resultaten per tankbeurt, maar ook naar het totaal aantal km en getankte liters vanaf een bepaald startpunt. Dit omdat de ene keer "vol" niet altijd hetzelfde is als de andere keer, door een iets andere stand van de auto bv.
Door over een langere periode te kijken, worden die tankverschillen uit het gemiddelde genivelleerd.

Ik rijd de auto privé en gebruik een excelbestand waar ik ook de andere kosten in bijhoud, met resultaten per jaar en per km.
Op verzoek (PM) is een lege versie beschikbaar.
 

turboturbo

Forumguru
Maar vraag me af of ik hier nu echt een melding richting de dealer voor moet maken.
Melding maken zou ik zeker doen. Het helpt daarbij echter als je beschikt over data / feiten en je verhaal of vermoedens kunt onderbouwen met feiten.

Wat geeft je boordcomputer aan als gemiddeld verbruik op dit moment bij gem. verbr. Ø 2?
 
Laatst bewerkt:

elsinga

Forumguru
Ik rij een 2.0 tdi en haal 15.7km/l gemiddeld. En ik heb een heel grote schoenmaat (ACC staat op de snelweg altijd op 150 echte km's) en rij in standje sport. Ik haal eigenlijk altijd 700km uit een tank volgens de boordcomputer, als ik Spritmonitor mag geloven dan zou dat minimaal 750km moeten zijn tot'ie echt droog staat.
 
Bovenaan Onderaan