@Canon-Eye , naar bedrijfswagens heb je twee situaties :
1) je gebruikt een bedrijfswagen puur voor het werk en niet voor privé. Betaal je als werknemer geen VAA want de wagen is een werkmiddel waarvan je privé geen voordeel van hebt.gaat meestal over camionetten.
2) je gebruikt een bedrijfswagen ook voor jouw privé. Meestal een personenwagen die in de meeste gevallen ook een onderdeel is van het loonpakket. De werkgever zal in dit geval nooit een extra bijdrage vragen voor privé gebruikt want het behoort tot het loonpakket. Echter de staat zegt dan wel “jama , jij betaalt over de wagen (die eigenlijk loon is) geen belastingen, dus gaan wij dat belasten… VAA.
dat zijn de standaardsitiuaties.
stel dat jij als werknemer een dikkere wagen wilt en jouw baas staat die toe mits jij het verschil zelf betaalt, blijft de overheid dit aanzien als extra onbelast loon , dus gaan ze over dat extra bedrag ook VAA eisen. De overheid moeit zich eigenlijk niet dat jij als werknemer wat extra wilt dat je zelf wilt betalen. Maw in BE betaal je voor extra’s die niet in het pakket zitten twee keer : aan jouw baas en aan de staat. Dus in ons geval zullen we het houden bij de standaard aangeboden Passat zodat ik niet voor die extra’s twee keer moet betalen en waarvan ik na inlevering vd wagen O€ terug krijg.
Een trekhaak gaan we nog wel moeten aankopen maar we gaan dit proberen buiten het bedrijf om te doen. Mijn broer kan deze nl ook monteren en aankopen bij zijn werkgever met korting. Zou ons dan de helft kosten en geen extra VAA.
nu, in BE is een bedrijfswagen voor een wkn nog altijd veeeeel goedkoper dan jullie bijtellingsysteem. Ik zou niet graag wisselen als wkn.