BMW M2

JeSko

Forumguru
Ik stond meer dan een jaar of wat terug in de showroom van Verellen in Geel, toen mijn S2 binnen moest voor een terugroepactie met de knipperlichten. Daar stond toen een Passat, wat eigenlijk in het dagelijkse verkeer de meest grijze muis is die je tegen kan komen, maar van naderbij is dat toch een heel mooie auto, vooral dat interieur staat echt een niveautje hoger dan dat van een Skoda, gebruikte materialen, feel, het is net geen Audi, het heeft wat de looks van Skoda maar meer de degelijkheid van een Audi van voor de bezuinigingen.

leon-cupra

Forumguru
Partner is ook niet echt overtuigd van een Passat. Ik vind persoonlijkheid het dashboard van de Passat iets mooier/verfijnder dan van een Superb … maar kan mijn partner geen ongelijk geven dat het inboeten is op ruimte (voor de achterpassagiers en in de koffer). Morgen met de madam eens gaan kijken naar de Passat.

Op de leaselijst stond ook nog de bmw 3 touring. Geen idee welke uitvoering maar zeker geen topuitvoering. “Basis” met de “hedendaagse uitrusting”. Maar Bmw wilt ze absoluut niet. Imago-issue :pardon:
Toch morgen eens proberen om haar in de bmw showroom te krijgen :D

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye uiteraard. Maar de kans dat het ooit een 3 wordt is toch maar 0,00001% kans :D:D

voor de sport ga ik haar proberen te overtuigen om eens te gaan zien. In een basis trim zou ik zelf niet zelf gauw een bmw kiezen.

leon-cupra

Forumguru
Mmmm verhaal zou mss toch nog een wending kunne krijgen. Blijkbaar staat de Superb toch nog steeds op de lijst :arghh:
Alleen wou niemand hem bestellen in de verplichte kleurkeuze. Lava blue is er blijkbaar een tijdje uit geweest waardoor ik veronderstel dat de nieuwe verplichte kleur race blue was. Raar dat niemand dit wou bestellen aangezien dit zeker geen misse kleur is.

Daarnet eens gepasseerd aan de Skoda dealer na de Passat weesten te gaan bekijken. Verhaal verteld aan de verkoper en hij ging eens zien welke types blauw er beschikbaar waren. Tot zijn eigen verbazing is lava blue terug beschikbaar. Er was er eentje heel happy :D dus maandag naar de fleetmanager en ze mag terug een Superb in lava blue bestellen :pardon:

betreft de Passat: ingezeten. Toch een stuk minder ruimtelijk gevoel vanvoor dan in de Superb. Vind het dashboard wel iets knapper dan in de Superb. Voelt een half klasje hoger aan. Achteraan ook eens gezeten. de bestuurderstoel goed gezet zoals wanneer ik zou rijden. Nog een bak aan ruimte tussen mijn knieën en de voorzetel. Uiteraard niet zoals in de Superb maar nog steeds heel ruim. Kofferruimte ook eens bekeken. Qua oppervlakte boet je niet veel in maar wel in volume. Op vakantie is dat volume toch wel iets handiger. Voor alledaagse boodschappen lijkt mij de koffer van de Passat wel iets handiger. Vloer ligt wat hoger wat handiger is voor het uitladen.

dus tegen het einde van volgende week gaan we hopelijk een uitsluitsel hebben :D

JeSko

Forumguru
Tof! De madam gaat content zijn dan :D het is als Superb rijder trouwens altijd wennen als je in een andere auto stapt, weinigen zijn zo ruim, vooral voorin als chauffeur valt dat op. Ben zelf ook geen reus, maar bv een C Klasse zoals die van m'n ex collega, daar stoot ik in de juiste zitpositie gewoon mijn knieën tegen de middenconsole en van die onzin.

leon-cupra

Forumguru
Maja heb mijn madam moeten meeslepen naar de garage … uiteindelijk nog kunnen overtuigen om ook eens de Skoda binnen te stappen en zie … wss nu toch haar goesting van wagen.

Communicatie blijkbaar toch altijd een moeilijk issue. Haar collega had dus uiteindelijk iets anders gezegd dan dat mijn madam tegen mij had gezegd (Superb stond dus wel in de lijst volgens een mailtje vd fleetmanager.) als ik er dus niet op verder gegaan was, had ze maandag gewoon tegen haar collega gezegd “bestel maar een Passat” :banghead:

ruimte … tja … eens een superb gehad, ben je gekloot voor heel je leven :nono::nono::D

leon-cupra

Forumguru
Man man man … de keuze van de wagen wordt nog slechter dan een soap op tv. Partner de wens duidelijk gemaakt van een Superb in lavablue te willen bestellen. Fleetmanager stelt haar veto :banghead::banghead::banghead:
Het lavablue matcht niet meer met de kleur van het logo van het bedrijf. Het aquamarine blue van de Passat is een betere match. In het lavablue zit een groene schijn en in het aquamarine blue niet. Op deze basis heeft de CEO dan ook beslist na overleg de Superb niet meer op te nemen in de fleetlijst :banghead::banghead:

dus het zal nu wel een Passat worden :arghh:
Nu blijkbaar de mogelijkheid om opties bij te nemen. Zelfs een DSG zou nu mogelijk zijn (wat 4j geleden niet kon)… maja een 3.000€ onmiddellijk bij te betalen. Aan de ene kant wel fijn een DSG maar niet om daar 3k aan te geven wanneer je weet dat je na 5 jaar daar niets van terug krijgt en waarbij de bijdrage voor vadertje staat (VAA of in NLD de bijtelling) dan ook weer de hoogte in gaat.

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye een bedrijfswagen wordt in BE aanzien als een voordeel alle aard (VAA). Op loon betaal je belastingen en RSZ (bijdragen voor vadertje staat). Aangezien een wagen ook privé gereden kan worden wordt dit aanzien als loon en dient dit belast te worden. Dit is de VAA. Is geen bijdrage aan de werkgever maar een bijdrage aan vadertje staat.

Canon-Eye

Forumguru
Je mist het punt, @leon-cupra.
Die regeling is in NL in basis niet anders: vanwege dat "genoten voordeel" wordt een percentage van de fiscale waarde van de auto bij het belastbaar inkomen geteld (vandaar "bijtelling"). Je betaalt dan dus feitelijk niet die bijtelling maar wel meer belasting doordat je inkomen semi-fictief hoger wordt gesteld, dus ook een extra bijdrage aan vadertje staat.

Maarrr... een eventuele eigen bijdrage die je betaalt aan je werkgever voor het privégebruik wordt hier in mindering gebracht op die bijtelling. Wat ook wel logisch is, want met zo'n bijdrage wordt een deel van het genoten voordeel weer tenietgedaan.
De leaseprijs van mijn laatste dienstauto (OC2 1.9TDI) lag dankzij de DSG6 een paar tientjes per maand boven het aan mijn functie gekoppelde plafond, dus dat verschil werd door de werkgever op mijn loonstaat in rekening gebracht. Dus die kon ik als "betaald aan de werkgever" als aftrekpost opvoeren bij de bijtelling.
Nou ben ik al een tijdje met pensioen dus ik weet niet 100% zeker dat dit nog steeds zo is, maar ik vermoed van wel.

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , naar bedrijfswagens heb je twee situaties :
1) je gebruikt een bedrijfswagen puur voor het werk en niet voor privé. Betaal je als werknemer geen VAA want de wagen is een werkmiddel waarvan je privé geen voordeel van hebt.gaat meestal over camionetten.
2) je gebruikt een bedrijfswagen ook voor jouw privé. Meestal een personenwagen die in de meeste gevallen ook een onderdeel is van het loonpakket. De werkgever zal in dit geval nooit een extra bijdrage vragen voor privé gebruikt want het behoort tot het loonpakket. Echter de staat zegt dan wel “jama , jij betaalt over de wagen (die eigenlijk loon is) geen belastingen, dus gaan wij dat belasten… VAA.

dat zijn de standaardsitiuaties.

stel dat jij als werknemer een dikkere wagen wilt en jouw baas staat die toe mits jij het verschil zelf betaalt, blijft de overheid dit aanzien als extra onbelast loon , dus gaan ze over dat extra bedrag ook VAA eisen. De overheid moeit zich eigenlijk niet dat jij als werknemer wat extra wilt dat je zelf wilt betalen. Maw in BE betaal je voor extra’s die niet in het pakket zitten twee keer : aan jouw baas en aan de staat. Dus in ons geval zullen we het houden bij de standaard aangeboden Passat zodat ik niet voor die extra’s twee keer moet betalen en waarvan ik na inlevering vd wagen O€ terug krijg.
Een trekhaak gaan we nog wel moeten aankopen maar we gaan dit proberen buiten het bedrijf om te doen. Mijn broer kan deze nl ook monteren en aankopen bij zijn werkgever met korting. Zou ons dan de helft kosten en geen extra VAA.

nu, in BE is een bedrijfswagen voor een wkn nog altijd veeeeel goedkoper dan jullie bijtellingsysteem. Ik zou niet graag wisselen als wkn.

Canon-Eye

Forumguru
Ook in het Nederlandse bijtellingssysteem is de auto van de zaak als regel goedkoper dan dezelfde auto privé te rijden, zelfs een kilometervergoeding verandert daar niet veel aan aangezien die maar tot 19 Eurocent/km belastingvrij is (het meerdere wordt weer belastbaar inkomen).

leon-cupra

Forumguru
Heeft er iemand ervaring met leasemaatschappijen en het naplaatsen van een trekhaak?
Situatie is als volgt: deze maand wordt de Passat besteld om hem ergens eind volgend jaar te hebben ( :sterretjes:). Als enige extra willen we een trekhaak omdat we nog een fietsenrek hebben (wordt max 4x per jaar gebruikt maja we hebben het nu :pardon:). Af fabriek kan er uiteraard 1 geleverd worden maar die kost dan 1100€ (volledig door ons te betalen). Is wel zo een zwenkbare maar interesseert ons eigenlijk niet voor die paar keer dat we een trekhaak nodig hebben.
Mijn broer kan een trekhaak monteren. Doet dit gratis voor ons, enkel trekhaak en kabelboom te betalen. Zou ons 4-500€ kosten. Serieus verschil. Echter de Passat zal een leasewagen zijn terwijl de Superb aangekocht was door het bedrijf.

Probleem is, moesten we vragen aan de LM om achterna een trekhaak te monteren en de LM zegt “nee”, zijn we “verplicht” een af fabriek trekhaak te bestellen. Zwijgen we erover en monteren we erna een trekhaak maar op het einde van het contract komen ze erachter … wat dan ???

Luxe problemen :D

leon-cupra

Forumguru
Als we de trekhaak laten namonteren, gaat de trekhaak er uiteraard af na de leaseperiode. Alleen de grote hamvraag, gaat de LM dit kunnen zien dat er ooit een trekhaak aan gehangen heeft? Want als er een slimme dat doorheeft, krijgt dit een serieus staartje.

De fleetmanager bij mijn partner haar werk gaat wel mee in het verhaal van de goedkopere oplossing maar wil wel zekerheid dat er geen spoor kan leiden naar de LM van een trekhaak … daar zit een beetje ons probleem.

bij de Superb was dat geen probleem aangezien het toch een aangekochte wagen was maar nu worden alle 170 wagens geleased en willen ze geen uitzondering maken voor mijn partner haar wagen om de Passat aan te kopen ipv te leasen (is eigenlijk de enigste wagen waar het goedkoper is om hem aan te kopen)w

Kanerr

Forumguru
Nee hoor, zolang het goed gedaan wordt en er niet gezaagd wordt in de bumper is er niets aan de hand. Ik heb ook achteraf cc gemonteerd op mijn oude ex lease up en weer weggehaald. Lm deed heel moeilijk maar daar komen ze niet achter ;) durf bijna te wedden dat als een auto in een andere kleur terug komt dat het ze niet eens opvalt, ze kijken alleen naar schades aan t exterieur en interieur.....

leon-cupra

Forumguru
Fleetmanager gaat volgende week eens zien of LM niet op de hoogte wordt gebracht van een herkeuring voor trekhaak. In BE moet je een trekhaak laten keuren. Als de LM daar bericht van krijgt dat de keuring in orde was, hangen we er ook aan.
Maar mijn inziens wordt dit niet gedaan …

dus hopelijk volgende week een “go” voor de trekhaak achteraf.

mss ook nog de ramen laten tinten. Zit op geen enkele manier in een business pakket :banghead:
Eerst eens zien in real life hoe het zonder toont. Kunnen we nog een jaartje over nadenken :fool:

Bovenaan Onderaan