BMW M2

brepus13

Forumguru
Hou je er wel rekening mee dat je een Porsche niet warm kan rijden in een paar minuutjes :-)

Het is verder wel echt super rijden, dat oude ding van mij stuurt al top laat staan de nieuwere generaties. Ga je nog voor een 6 cilinder of al voor de 4 (meer is in dit geval altijd beter natuurlijk)
 

leon-cupra

Forumguru
Ga je nog voor een 6 cilinder of al voor de 4 (meer is in dit geval altijd beter natuurlijk)
Beide aan het bekijken. Beide hebben voor-en nadelen
981 (6cilinder):
voordelen : geluid nl typisch Porsche geluid, hoogtoerig, wss iets waardevaster, ..
Nadelen: stuk ouder dan een 718 met grotere kans op herstellingen, enorm duur tov een 718 maar logisch aangezien een 981 redelijk waardevast is, vind de looks van de 718 iets knapper hoe meer Caymans ik zie.

718 (4cilinder):
Voordelen: iets voordeliger in running costs , koppel in lagere toeren (denk voor mijn ritjes dat het plezanter rijden is met wat meer koppel in lagere toeren, jongere wagens (3-4jaar ipv 8-9 jaar), looks iets knapper
Nadelen: geluid (daarmee als het ooit een 718 wordt moet er een sportuitlaat onder), mss minder waardevast dan een 981, …

Neig nu iets meer naar een 718 omwille van de looks en het koppel in lagere toeren. Maar tja , als het zo ver komt eens met beide rijden.
 

JeSko

Forumguru
Een Porsche met 4 cylinders is geen Porsche, sorry, dat is zoals de Mach E van Mustang, dat is geen Mustang. Ga gwn voor die 6 cylinder imo, van je huidige M2 naar een 4 cylinder is een downgrade.

Imo! Ik wist niet eens dat Porsche 4 cylinders bouwde :thumbsdown:
 

leon-cupra

Forumguru
Schijnt wel een dijk van een blok te zijn volgens vele reviews, het 4-cilinderblok.

Downgrade is het idd van de M2 uitgaande maar een dik uitlaatgeluid doet veel meer aan de beleving. Vandaar bij een 718 moet er zeker een sportuitlaat onder zitten. Denk wel dat het 4 cilinder veel aangenamer rijdt in het dagelijks verkeer. Hoog koppel in de lagere toeren.

Het 6 cilinder blok is hoogtoerig. voor wat pit en het zalige geluid moet je het hoog in toeren houden en dat is net het probleem in het dagdagelijks rijden .. weinig plaatsen waar je voluit kan gaan.

weet wel vanuit de ervaring met de MX5 dat een hoogtoerig blok enorm verslavend is maar leukste is wel in combinatie met een handbak.(handbak is ook mijn voorkeur voor de Cayman, wel stuk moeilijker te vinden , de meeste zijn PDKs)
 

brepus13

Forumguru
De 6 cilinder hoogtoerig ? Ja, Max vermogen is bovenin beschikbaar maar onderin is al meer dan genoeg koppel beschikbaar hoor. De 6 cilinder hoef je echt niet hoogtoerig te rijden om lol te hebben.

Ik zou voor de 6 gaan in ieder geval. Gezien het feit dat die niet meer terug komen gaat dat een betere investering zijn.

edit: pdk is wel echt een hele goede bak die erg fijn schakelt. Zou mijn voorkeur hebben maar goed, ik heb nu ook een tiptronic, you love it or you hate it.
 

leon-cupra

Forumguru
@brepus13 het verschil tussen de twee is toch heel groot hoor. 280Nm tussen 4500 en 6000 toeren of 380Nm tussen 1950 en 4500 toeren. Totaal andere manier van rijden.

De M2 beschikt over 465Nm .. op elk moment hoef je maar een tikje te geven en hij spurt ervandoor. Kan je ook heel laag in toeren rijden.

denk dat het verschil tussen de 981 en mijn M2 te groot gaat zijn en in mijn dagelijks rijden een 718 toch wel iets aangenamer rijdt. Nu we zullen zien … testen zal de boodschap zijn.

PDK of niet .. als er binnenkort een mooie aanbieding is van een pdk zal ik hem daar nooit voor laten staan maar voorkeur gaat toch wel uit naar manueel. Blijf er bij , bij een sportwagen geeft manueel schakelen nog steeds een extra dimensie in het “rijden”. Vind een automaat ook nog niet altijd de juiste beslissingen te nemen. Terugschakelenen wanneer je het eigenlijk niet wil, te lang in toeren blijven, te snel opschakelen, … De DKG van de M2 is wel een heerlijke automaat. Mijn inziens Veel beter een een DSG. Maar toch .. is te eenvoudig. Gas geven, sturen en niets anders. In mijn MX5 zat een fantastische handbak ( kunnen veel merken wat van leren) .. heerlijk in de pot roeren. :jaja:
 

leon-cupra

Forumguru
Gebeuren ook nog andere ritjes hoor @EdK. Niet dat het grote afstanden zijn maar probeer er dan wel de leuke baantjes uit te zoeken.

Gisteren mocht de M2 de beentjes nog eens strekken. Mooi ritje van 35km heen en 35km terug. Autostrade vermeden en lekker binnendoor … was redelijk vroeg dus geen verkeer. Paar keer even doorgetrokken .. waanzinnig maar na paar tellen zit je boven de “rijbewijs kwijt” snelheid en heb je een passagier die baas kijkt. In het terug komen was het al wat drukker … als een treintje achter elkaar tuffen … :nono::nono: .. en opgemerkt dat er op een stukje waar je redelijk wat snelheid kan maken een trajectcontrole was … tijdens de eerste rit was het nog donker en niet gezien :banghead: denk niet dat ik op dat stuk overdreven gereden heb maar er zou wel eens een prent in de bus kunnen vallen :pardon:

Na zo een ritje vraag je je wel af waarom zo een dergelijke wagen te hebben of nog te kopen. De fun op dergelijke ritjes is er al redelijk af. Daarmee, amuseer mij hier rond de kerk waar ik de banen ken en waar ik weet waar ze kunnen staan. En op jouw opmerking terug te komen @EdK , is idd maar 3km maar op een bepaalde manier zijn het soms wel leuke kilometers. (Voor iedereen op hun achterste poten staat: neen, dan bedoel ik niet dat je 3km zoals een hooligan rijdt met een koude motor)
 

Rosinfield

† In Memoriam
En een 4 cilinder gaat nooit goed klinken met een dikke uitlaat!
Dat ligt er denk ik aan wat je verstaat onder "goed klinken". Ik ben erg tevreden over het geluid van de Milltek. Moet er bij zeggen dat mijn auto geen OPF heeft. Dat scheelt wel enorm.
 

Fmoon

Forumguru
Mee eens, bedoel eigenlijk in vergelijk met een motor met meer cilinders. Ik heb zelf ook geen OPF icm de milltek en voor een 4 cilinder klinkt het leuk natuurlijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja hoe meer hoe beter geldt hier; bij mij in de buurt heeft iemand zo'n RAM en ik geniet elke keer als ik hem hoor rijden. Waarschijnlijk ben ik de enige ;)
 
Bovenaan Onderaan