Blauwe haai....vlak onder de kust in de vrije natuur!

ertromp

Forumguru
ja klopt maar daar is het ook gewoon 15 minuten warm laten draaien en dan door trappen tot de max.
En dit is wat Skoda zelf aanraadt:


Tijdens de eerste 1 500 km is de rijstijl bepalend voor de kwaliteit van het inloopproces bij de nieuwe motor.

Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.

Tussen 1.000 en 1.500 km kan de motorbelasting geleidelijk worden opgevoerd tot het maximaal toegestane motortoerental.
 

EdK

Forumguru
mwahhhh volgens mij is 80% in dit geval 4/5 van het toegestane.... dus toch ff te veel..
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba de auto staat binnen, als hij af is gaat hij naar buiten, meteen een autohoes achtergelaten, staat ie toch een beetje beschut straks. :D

Ik mag hopen voor je van niet: zo'n hoes veroorzaakt buiten aardig wat lakschade. Door de wind komt opwervelend zand gewoon onder de hoes, en door de wind beweegt de hoes over de auto, gevolg is vaak dat je op hoeken kale plekken krijgt. (bijv. op de voorrand van de motorkap, de overgang van vertikaal naar horizontaal vlak bij de spatborden enz.)

Een hoes is eigenlijk alleen goed als een auto binnen staat (uit de wind) maar er bijv. vogels in een boerenschuur rondvliegen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik mag hopen voor je van niet: zo'n hoes veroorzaakt buiten aardig wat lakschade. Door de wind komt opwervelend zand gewoon onder de hoes, en door de wind beweegt de hoes over de auto, gevolg is vaak dat je op hoeken kale plekken krijgt. (bijv. op de voorrand van de motorkap, de overgang van vertikaal naar horizontaal vlak bij de spatborden enz.)

Een hoes is eigenlijk alleen goed als een auto binnen staat (uit de wind) maar er bijv. vogels in een boerenschuur rondvliegen.
Daar had ik niet aan gedacht, misschien toch maar niet doen dan. :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

B.Stuurder

Forumguru
En dit is wat Skoda zelf aanraadt:


Tijdens de eerste 1 500 km is de rijstijl bepalend voor de kwaliteit van het inloopproces bij de nieuwe motor.

Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.

Tussen 1.000 en 1.500 km kan de motorbelasting geleidelijk worden opgevoerd tot het maximaal toegestane motortoerental.

Dus wat is het max toerental? 6000 toeren? De eerste 1000 km niet boven de 4500 toeren dan.
 

EdK

Forumguru
Daar had ik niet aan gedacht, misschien toch maar niet doen dan. :pieker:
Misschien ???

Joh wat maak je je druk, als je hoes geeft en er zitten krassen op zegt dealer , tsja meneer Stuurder U wilde de hoes erop..
Maar geen hoes erop houd voor jou in dat bij oplevering je je vergrootglas meeneemt en inspecteert op elk krasje etc..
En indien die er op zitten dan heeft de dealer zonder verder commentaar nog wat werk te doen voor hij hem aan jou krasvrij aflevert...

Ohhhhh wat kan het leven soms toch lekker simpel zijn......
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij waren er bij de eerste lichting O3's meerdere mensen waarbij de bovenste chroomlijsten af fabriek niet helemaal juist gemonteerd waren, en ontstonden na verloop van tijd verbogen en verschoven chroomlijsten. Daarom denk ik dat zeker de bovenste lijsten makkelijk te demonteren zijn. Die onderste zullen waarschijnlijk samen met de raamafdichting loskomen, heb je waarschijnlijk ook bij de O3 in een paar minuten gedemonteerd.
 

vleier

Forumguru
Je hebt de zwarte dakdragers, zwarte spiegels, zwarte grill, zwarte logo's, anthraciete velgen en dan chroome omlijsting:pieker:
Dat is zoals vloeken in de kerk ;)

Het mag dan vloeken in de kerk zijn. Maar priesters vloeken ook wel eens.

Een beetje fout kan leuk zijn. :maakmegek:
 

leon-cupra

Forumguru
Het mag dan vloeken in de kerk zijn. Maar priesters vloeken ook wel eens.

Een beetje fout kan leuk zijn. :maakmegek:
Als je zoveel moeite doet (of in b.stuurder zijn geval, anderen veel moeite laat doen:D) om iets knap op de baan te zetten, moet je het voor de 100% goed doen of je moet er niet aan beginnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tijdens de eerste 1 500 km is de rijstijl bepalend voor de kwaliteit van het inloopproces bij de nieuwe motor.

Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.

Tussen 1.000 en 1.500 km kan de motorbelasting geleidelijk worden opgevoerd tot het maximaal toegestane motortoerental.
Sluit keurig aan bij het advies dat ik al eind jaren '70 kreeg van een verkoper bij de toenmalige VW-dealer in Spijkenisse als de ideale inloopmethode:
  1. Liefst direct na aflevering, maar anders zo kort mogelijk erna: minimaal een uur lang over provinciale wegen met enigszins wisselende snelheden tot 80 km/u warmrijden, dan weet je zeker dat de motor tot in alle uithoeken door en door op bedrijfstemperatuur is. Tegenwoordig zeggen we dan: totdat de motorolie ruim boven de 90 graden is (maar toen hadden we nog geen olietemperatuurmetertjes in auto's van mijn toegestane budget).
  2. Vervolgens snelwegen opzoeken en de snelheid iets opvoeren - wisselend tussen 100-110, na nog een uurtje tot 120 (maar wel regelmatig wat afzakken en weer wat opvoeren - vandaag de dag de cruisecontrol nog even niet gebruiken).
  3. Dit volhouden zo lang als je redelijkerwijs kunt. Meestal had ik er ter hoogte van Mannheim, of uiterlijk Stuttgart, wel genoeg van, dan ging ik een hotel opzoeken.
  4. De volgende ochtend eerst stap 1 herhalen, dan de snelweg op - richting thuisbasis.
  5. Eenmaal op de snelweg trapsgewijs opvoeren: elk half uurtje 15 à 20 km/u erbij als maximum, net zo lang tot hij echt niet sneller meer kan. Tegen dat je de topsnelheid te pakken hebt nader je de NL limieten weer en dat komt goed uit want dan kan de olietemperatuur ook weer zakken tot rond of onder de 100 graden...
Vanaf mijn 2e Golf-1 heb ik dat met al mijn nieuwe auto's zo gedaan (of in elk geval zo dicht mogelijk benaderd). Zonder uitzondering gingen die de rest van hun diensttijd onder mijn beheer (35k tot 40k km/jaar) als de brandweer in vergelijking met andere exemplaren met dezelfde motorisering, terwijl het bijvullen van olie nooit aan de orde is geweest*). Dus die methode kan ik van harte aanbevelen...

*) Dat laatste met 1 uitzondering: een Opel Ascona 1.6S (:bloos: de eerste hatchback voorwielaandrijver uit 1982) had ongeveer een liter op 1000 à 1500 km nodig. Dealer Van der Kooij in Vlaardingen vond dat heel normaal, maar ik niet. Bij de 60k-beurt was ik het he-le-maal zat en heb ik hem ingeleverd met de boodschap dat ik 'm niet meer terug hoefde voordat ze het opgelost hadden. Ze hebben toen klepsteelrubbertjes of zoiets gemonteerd en daarna was het over: nooit meer een druppel hoeven bijvullen.
 
Bovenaan Onderaan