Beoordelen slijtage remschijven

MarkvdD

Forumguru
Dan ga ik keramisch vet halen. Ik heb wel kopervet staan maar die is niet al te best meer. En zeker als het problemen met de abs sensor kan geven moeten we dat niet hebben.

Zomaar tussendoor even een andere vraag, wielbouten wel of niet licht invetten? Ik hoor hier verschillende verhalen over maar ik zou denken dat het altijd goed is om te doen. Ik zet ze wel altijd op aanhaalmoment vast maar je wilt niet langs de weg staan en je bouten niet los krijgen.
 

Tees

Donateur
Ik heb ook een voorkeur voor keramisch vet boven kopervet hiervoor trouwens.

En dan de aloude discussie van de wielbouten wel of niet invetten :deuk: @EdK kan de nootjes er wel vast bij pakken...

Ik ben van de school: droog erin, want vet verandert het aanhaalmoment behoorlijk. Mijns inziens is dit ook de voorgeschreven methode. Hooguit op de naaf een dotje kopervet smeren. Ik doe dit altijd op deze manier en nog nooit de bouten niet los kunnen krijgen.
 

MarkvdD

Forumguru
Hiermee moet het gaan lukken, wordt vervolgd ....
9ff7c2a5938a6bb12e1b1eff9d6541ac.jpg
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb bij de wielbouten altijd een klein beetje kopervet gedaan, niet altijd opnieuw in het vet zetten. Op het conische gedeelte wordt bij mij geen vet gebruikt. Aanhaalmoment op 110Nm, afgelopen 130.000 kilometer nog nooit een losgelopen velg langs zien komen. Ook bij de volvo V40 240.000 km daarvoor nooit problemen gehad.

Zoals inderdaad bekend zijn er 2 kampen, kamp vet en kamp droog.

Doe waar je je goed bij voelt, of laat het over aan een bandenboer of garage. Dan leg je de verantwoording en kennis bij een ander.
 

Arjan1985

Forumguru
@hemi24 wellicht rijd @Sjoerdb met stalen velgen rond? Dacht dat die wat lager in aanhaal moment waren dan licht metaal.

Enfin @MarkvdD ik heb gister nog m’n 4 wielen van de O3FL gewisseld van achter naar voor. 120 Nm gezet zonder vet. En zal ze volgende week nog eens natrekken. Ben benieuwd naar je vervolg met foto’s. Leuk om te volgen.

Wie laat z’n moment sleutel trouwens keuren? Ik vraag me altijd af of de ingestelde 120 Nm ook echt 120 Nm is. Maar dat is een discussie apart.

Ik denk dat als je 3 merken naast elkaar zet en ook nog eens oudere en nieuwe je erg divers resultaat krijgt
 
Laatst bewerkt:

MarkvdD

Forumguru
Ik gebruik ook altijd 120Nm en nee privé laat ik mijn momentsleutel niet calibreren. Ik zie mijn momentsleutel ook een beetje als een indicatie en hulpmiddelen om redelijk consistent de bouten vast te zetten. En in alle jaren dat ik de bouten, droog gemonteerd heb met deze momentsleutel zaten ze altijd nog goed vast als ik ze weer los haalde.

Ik blijf dus ook maar bij droog en schoon monteren van de bouten.
 

Tees

Donateur
Ik heb dit wel eens nagevraagd bij een garage monteur en die zei dat die momentsleutels echt praktisch nooit verlopen. Natuurlijk wel zaak dat je de sleutel altijd met ontspannen veer opbergt, anders wordt t een ander verhaal.
 

Sjoerdb

Forumguru
Aluminium velgen ✅️

120 Nm, aangenomen en was bekend, maar nog nooit bij zelf loshalen twijfel gehad over losse bouten, ik zal wel mazzel hebben vanwege het gebruik van minimale hoeveelheid kopervet op schroefdraad.

Natrekken doe ik nooit (als ik aan mezelf ga twijfelen dan moet ik de banden niet meer zelf gaan wisselen), altijd wel 2 rondjes klikken controleren (wie weet verhoogd dat het moment naar +-120 Nm) ik ben wel gewend om de bouten op lager moment te starten, dan steeds 1 bout overslaan zodat je in stervorm rondgaat, dan pas verhogen naar +-110 Nm, eerst in stervorm en laatste rondje echt alle 5 in rondje achter elkaar.

Ik ben ook iemand die niet tussen de beurten olie peil controleer, soort vertrouwen in de auto en techniek.

Je kan 2 moment sleutels afstellen op gelijke moment en dan met de een de ander belasten, hoor je klikken gelijk dan zijn ze nagenoeg identiek aan elkaar kwa kalibratie. Beetje pico bello controle, maar hé als het werkt......
 
Bovenaan Onderaan