Beoordelen slijtage remschijven

MarkvdD

Forumguru
Ik ga een deel van het onderhoud aan m'n auto zelf doen en heb ook de remblokken en -schijven bekeken. De blokken zien er mijns inziens nog goed uit, zit nog voldoende dikte op.

Op de schijven voel je wel een slijtagerand op zitten, op de buitenste en binnenste randen van de schijven. Het loopvlak ziet er egaal en netjes uit. Hoe beoordeel je nou of een schijf aan vervanging toe is zonder dat je een remtest heb gedaan/hebt laten doen? Ik heb wat op internet gezocht maar kom niet een heel duidelijke maat of uitleg tegen van een minimale dikte bijvoorbeeld of hoe je dit visueel kan beoordelen.

Tees

Donateur
De minimale dikte voor remschijven is afhankelijk van t type schijf. Bij nieuwe schijven staat dit ergens in de schijf gegraveerd, maar dat is bij oudere schijven over het algemeen niet meer terug te vinden. Vaak is t wel zo dat op webshops bij het type schijf dat bij jouw auto past zowel de nieuwe dikte als de minimale dikte. Dat geeft meestal een goed beeld van wat het minimum is (maar soms verschilt het minimum gek genoeg per merk...)

MarkvdD

Forumguru
Weet je ook waar day vaak op de schijven staat? Staat dat op de naaf van de schijf, dan zou ik eens een wiel eraf kunnen halen om te kijken.

Omdat ik niet weet of en wanneer zou voor het laatst vervangen zijn ga ik ze bij enige twijfel, samen met de blokken, gewoon vervangen zodat ik dan voor mijzelf een nulpunt heb.

MarkvdD

Forumguru
Ja dat begrijpt ik, en dat is juist ook een visuele indicatie van de slijtage. Maar verder zegt het me ook niet heel veel, meten is weten, gissen is missen ....

Tees

Donateur
Ik dacht op de naaf idd. Maar als je even de maat van de schijven opmeet (hoeft t wiel vaak niet voor los), kan je zo opzoeken wat de originele en minimale dikte moet zijn.
Over het algemeen is de stelregel 2x blokken vervangen is 1x schijven vervangen (oftewel de schijven gaan 2x zo lang mee als de blokken).

MarkvdD

Forumguru
Ja dat had ik gelezen maar daar kan ik even niks mee omdat ik niet terug kan vinden in de onderhoudsgeschiedenis wanneer de blokken vervangen zijn. Maar de maat opmeten gaat me wel verder helpen en ik zal inderdaad dan even Googelen op info voor de minimale dikte.

Bovenaan Onderaan