bandenspanning correct?

MarcoO2

Forumguru
't is natuurlijk niet de heilige graal van de bandenspanning, zoiets is altijd indicatief. Check ook de inleiding op de site:

"Bepaal de juiste bandenspanning van uw auto. Wij adviseren voor de juiste bandenspanning de waarde aan te houden zoals deze vermeld staat in het instructieboek van uw auto of zoals deze staat weergegeven in de deurstijl of aan de binnenzijde van het tankklepje. Bij het ontbreken van een advieswaarde voor de bandenspanning van uw bandmaat kunt u gebruik maken van de in onderstaande tabel te vinden bandenspanning.
Om verwarring te voorkomen wordt er slechts één bandenspanning aangegeven; ongeacht of het hier de vooras of de achteras betreft. Die spanning is gemiddeld hoog; niet alleen loopt de spanning in een band na verloop van tijd terug, maar een lage spanning zorgt onmiddellijk voor minder stabiliteit, meer slijtage en brandstofverbruik."
 

GJS

Senior Member
Ik heb nog niets gevonden waar een echt goed advies staat, ik heb b.v. wel ergens een spreadsheet gevonden die het uit zou moeten kunnen rekenen, maar die klopt dus ook niet als ik al bekende auto / bandenspanningsituaties uitreken.

Wat betreft die site, b.v. bij de maat 205/70 staat een bandenspanning van 2.5 bar, maar bij de auto van mijn moeder waar die banden onder zitten hoort een bandenspanning van 1.6 bar voor en 1.8 bar achter, dit is een erg groot verschil met wat die site adviseert.
Ook de spanning voor de maat die onder de GL zit klopt niet en als je banden met een hogere loadindex eronder zou zetten zou de spanning volgens die site hoger moeten worden, maar in werkelijkheid moet je de spanning juist verlagen.

Ik heb nog wel een vrij uitgebreid document gevonden in het engels over hoe je het uit moet rekenen, misschien dat ik daar nog iets uit kan halen om een wel werkende formule te fabrieken.
 

GJS

Senior Member
Kijk jij daar dan even wat de juiste bandenspanning is voor b.v. 165/70 R14 banden. :grin:
 

EdK

Forumguru
Maar daar maak je al de fout GJS
De link geeft aan de max bandenspanning opgegeven door banden leverancier !
En jij pakt nu ook de bandenspanning van de autoleverancier erbij !

Zijn toch 2 verschillende partijen, en je weet het wat er dan gebeurd !
 

hemi24

Forumguru
165/70R14 banden onder een Fabia II Combi?

Voor: 2,4 - 2,5 bar
Achter: 2,7 - 2,8 bar

Tja, schoppen kunnen we allemaal, maar een pasklaar antwoord geven...
 
Ja winterbanden, waar kettingen onder kunnen! Die specs zijn lager dan skoda opgeeft (2.6) Krijg ze volgende week ergens, dus zal dan wel eens kijken op de band.

schoppen??
Haha k, np :D dacht al..
 

hemi24

Forumguru
:ot: Geen zorgen Supercows, het schoppen was niet aan jou gericht, als je even terugleest kom je vanzelf een hele goede woordspeling tegen van Ed..! ;)
 

GJS

Senior Member
165/70R14 banden onder een Fabia II Combi?

Voor: 2,4 - 2,5 bar
Achter: 2,7 - 2,8 bar

Tja, schoppen kunnen we allemaal, maar een pasklaar antwoord geven...

En met dat pasklare antwoord bevestig je dus zelf dat die site niet klopt, maar iemand mag daar volgens jou niet op wijzen als hij het juiste antwoord niet weet.
Tevens is jouw antwoord ook fout als we Korterink moeten geloven.
We hebben nu dus al 3 verschillende bandenspanningen voor 1 maat band.
 

erik2907

Actief lid
De enige juiste bandenspanning is de bandenspanning.

Gewoon een kwestie van lezen zoals de website al aangeeft! Kijk bij de documenten van de auto, of in het tankklepje, of een andere sticker 'some where' en als je het niet vindt, DAN kun je als RICHTLIJN de waarde van de site gebruiken.

Bepaal de juiste bandenspanning van uw auto. Wij adviseren voor de juiste bandenspanning de waarde aan te houden zoals deze vermeld staat in het instructieboek van uw auto of zoals deze staat weergegeven in de deurstijl of aan de binnenzijde van het tankklepje. Bij het ontbreken van een advieswaarde voor de bandenspanning van uw bandmaat kunt u gebruik maken van de in onderstaande tabel te vinden bandenspanning.
 

GJS

Senior Member
Nou bedankt voor je verhelderende bijdrage * NOT *

Je moet zelf LEZEN, het gaat juist om niet standaard maten banden die dus niet in instructieboekjes en/of tankklepjes staan.
En de bandenspanning die in die tabel staan moet je dan dus zeker niet gebruiken, klopt in de meeste gevallen niet en is daarom ongeschikt om als RICHTLIJN te gebruiken.

De juiste bandenspanning moet je kunnen uitrekenen aan de hand van maximum bandenspanning van de band, de loadindex en het werkelijk gewicht wat op een band komt.
Alleen ben ik nog geen rekenmethode tegengekomen die ook klopt met bekende situaties, dus klopt volgens mij de formule waarvan gebruik wordt gemaakt niet.
 

erik2907

Actief lid
@Gert Jan,

Dank je wel voor je heldere uitleg, maar leren lezen is niet iedereen gegeven :).

De site geeft aan dat als je HELEMAAL NIETS hebt dat je hun reken module kunt gebruiken om toch enigszins lucht in je banden te hebben. Ze geven nergens aan dat dit de exacte en enige juiste waarde is.

Elke respectabele bandenboer (Euromaster e.d.) heeft tabellen ter beschikking met waardes die gebruikt kunnen worden.
 
Bovenaan Onderaan