bandenspanning correct?

FredV

Banned
Vaak lees ik hier dat het brandstofverbruik bij verschillende mensen nogal "sterk" uiteenloopt.
Ik heb ook al gelezen dat bij tenminste twee GL's de bandenspanning ca. 0,5 lager was dan wordt voorgeschreven.

Het lijkt mij zinvol dat in ieder geval degenen met een hoger verbruik, even de bandenspanning controleren en daarna terugkoppelen hier.
Wellicht is het structureel bij de dealers.
Evt zouden we de importeur hierover kunnen berichten dat er meer aandacht aan besteed moet worden.

In dit draadje graag terugkoppelen of je bandenspanning te hoog/ te laag was en wat voor en na de correctie je brandstofverbruik is.

Ik ben erg benieuwd.
 

EdK

Forumguru
Als je dan zo graag de juiste spanning in de banden wil hebben, dan is de eerste weisheid dat je een goede bandenspanningsmeter koopt.
Want er al blind vanuit gaan dat de spullen die bij een pompstation hangen in perfecte staat is, is een verkeerd uitgangspunt.

Dan is het zo dat je behoort bij te vullen als de banden nog koud zijn, dus niet eerst half nederland gaan doorrijden en dan de spanning gaan meten.
Nee voor je die rit gaat maken door half nederland even de bandenspanning controleren en waar nodig lucht er bij doen.
 

FredV

Banned
Als je dan zo graag de juiste spanning in de banden wil hebben, dan is de eerste wijsheid dat je een goede bandenspanningsmeter koopt.
Want er al blind vanuit gaan dat de spullen die bij een pompstation hangen in perfecte staat is, is een verkeerd uitgangspunt.

Dan is het zo dat je behoort bij te vullen als de banden nog koud zijn, dus niet eerst half nederland gaan doorrijden en dan de spanning gaan meten.
Nee voor je die rit gaat maken door half nederland even de bandenspanning controleren en waar nodig lucht er bij doen.
Dank voor de aanvullingen EdK.

En gezien de foute spanningen van ca 0,5 lager dan moet, is het zeker aan te bevelen ze te controleren!

Sls je bij een tankstation controleert, dan altijd bij hetzelfde station.
Je hoeft natuurlijk niet zelf een bandenspanninfsmeter te kopen.
Of ga terug naar je dealer en laat het daar checken.
Dan kun je daarna bij je tankstation waar jejej spanning zou willen meten, controleren of en zo ja, hoeveel deze afwijkt.
 

van_der_P

Senior Member
Meteen maar de volgende vraag wat is een goede bandenspanningsmeter ?

Als mijn auto bij de garage geweest is geeft deze een andere spanning dan mijn bandenspanningsmeter(meestal is de spanning te hoog). En deze is weer anders dan de spanning die ik aflees op mijn vulpistool(die is lager). Zo heb ik al 3 verschillende waarde. Welke is juist ?
Je kunt ook niet ontdekken of de verschillende meters geijkt zijn (gaat dat niet wat te ver ?)
 

EdK

Forumguru
Wel de meters die je in de winkels koopt zijn zeker niet geijkt !
Maar ook de apparatuur die bij dealer en pompstations hangen zijn niet geijkt.
Dus zeg het maar waar je van uit moet gaan !
Dus in mijn beleving zeg ik dan van ik neem een goede (" " ) bandenspanningsmeter en hou die in je voertuig.
En gebruik die dan ook elke keer bij het controleren van de bandenspanning.

En wat een goede bandenspanningsmeter is ?? Misschien dat Ronny of monteurtje het weet !?
 

erik2907

Actief lid
Samenvattend:

* Check of de bandenspanningsmeter bij de dealer zijn jaarlijkse ijking heeft gehad;

* Ga altijd bij dezelfde benzinepomp je bandenspanning meten indien de dealer gesloten is. Noteer het verschil tussen dealer en benzinepomp;

* controleer altijd met koude banden. Door veel kilometers te rijden warmt de band op, zet de lucht in de band uit en is de spanning hoger in de band.

Bovenstaande zou moeten helpen om altijd met een correcte bandenspanning rond te rijden.

PS.: wie checkt de apparatuur die gebruikt wordt om de bandenspanningsmeter te controleren :)?
 

RobS

Lid
Hoe zit het met het compressortje dat meegeleverd wordt met de pechkit? Heeft die een metertje?
 

EdK

Forumguru
RobS: Zou het niet weten maar er staat wel in gebruiksaanwijzing van de wagen dat na gebruik van lekvloeistof en compressor niet harder dan 80Km te rijden en bij eerste beste pompstation de druk te meten en zonodig bij te vullen.
En een dealer op te zoeken om band te laten repareren.

Wat voor mij een indicatie zou wezen dat de compressor genoeg lucht geeft om verder te rijden, maar blijkbaar niet voldoende !?
 

Greenliner

Senior Member
Ik gebruik de hogedruk fietspomp die ik voor de banden van mijn racefiets gebruik. Met een verloopstukje gaat dat prima. Voordeel is dat je makkelijk met koude banden kunt bijvullen, je niet naar het tankstation hoeft en dus bij een wekelijkse controle gemiddeld 2,25 euro bespaart per maand op de luchtmachine. Daar kun je weer leuke dingen van doen zoals bijvoorbeeld 2 liter diesel kopen.
 

EdK

Forumguru
Ja betalen voor lucht, althans voor de stroom en afschrijving van de apparatuur !

Wat vroeger als een service werd gezien wil men nu geld voor hebben !
Wel gelukkig betaal ik bij mijn BP station waar ik nog steeds kom nog nul comma nul hiervoor.
En ik ben ook een voorstander om de stations waar je er voor moet betalen te boycotten !
Want als ik dan moet betalen wens ik wel dat ze goede apparatuur hebben hangen, en ik moest eens een keer er zakelijk gebruik van maken en toen hoorde ik zo'n kijkshop dingetje in die kast aanslaan om zijn vat weer onder druk te zetten.
Wel dan is mijn volgende vraag meteen, ontluchten zij dat vat ook periodiek om het condenswater uit het vat te laten ? of wordt dat gewoon de band mee ingepompt ?
 
Ik heb de mijne ( Fabia Combi Greenline 1.2 TDI) bij aflevering laten afvullen door de dealer met stikstof en blijf daardoor als het goed is altijd op dezelfde bandendruk rijden.
Voor de zekerheid vraag ik wel na op welke bandenspanning ze de banden hebben gezet.
In de handleiding staat bij volledige belading 2.6 voor en 3.0 achter ( normale belading 2.6 voor en achter) en dat ga ik voor de zekerheid ook controleren.
 

corsaar

Senior Member
Ik gebruik een bandenspannigsmeter en een Tyrekit Compressor.
Werkt prima. Ga dus niet langs de pomp.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik gebruik de hogedruk fietspomp die ik voor de banden van mijn racefiets gebruik.
Zo eentje heb ik ook; een Topeak Joeblow Sport pomp. De manometer gaat tot 10 bar.
Maar hoe nauwkeurig is dat metertje? M'n ATB banden pomp ik op tot 4 bar. Dus waardes van 2-3 bar van een autoband zou geen probleem moeten zijn.

Enne, krijg je die dubbelzijdige pompkop dan passend op een autoventiel, of gebruik je daar iets anders voor?
http://www.topeak.com/products/Floor-Pumps/JoeBlowSport
 

Greenliner

Senior Member
Je hebt een verloopnippeltje nodig dat je op je autoventiel schroeft. Te koop bij iedere fatsoenlijke rijwiel of automaterialenzaak. Kijk maar op Kleinspul.nl /verloopnippels voor fietspomp en autoband. Het is nippel c van de drie.
 

FredV

Banned
Het gaat dus NIET om bandenspanningsmeters, maar het gaat erom dat Fabia Combi Greenline blijkbaar met VERKEERDE bandenspanning wordt afgeleverd.

De vraag is, check dit, en meld dit hier!

want m.i. verklaart dat het hoge verbruik bij sommigen.
Kijk naar Niels, hoog verbruik, 0,5 bar te lage spanning!
 

Porettuhcs

Senior Member
In dit draadje graag terugkoppelen of je bandenspanning te hoog/ te laag was en wat voor en na de correctie je brandstofverbruik is.

Vraag je eest af wanneer de bandenspanning gemeten wordt.... je moet dit met koude banden doen. Tevens is de bandenspanningsmeter gecontroleerd door het ijkwezen? Ik denk dat 99 procent van de bandenspanningsmeters dit niet is. Dus je zult altijd niet voor 100 procent de juiste spanning krijgen. Laatste is dat ik heb altijd geleerd bij de diverse opleidingen/cursussen die ik gevolgd heb dat de bandenspanning die de fanbrikant opgeeft de minimum banden spanning is en dat je er altijd 0,2 bij moet doen!
 

FredV

Banned
Vraag je eest af wanneer de bandenspanning gemeten wordt.... je moet dit met koude banden doen. Tevens is de bandenspanningsmeter gecontroleerd door het ijkwezen? Ik denk dat 99 procent van de bandenspanningsmeters dit niet is. Dus je zult altijd niet voor 100 procent de juiste spanning krijgen. Laatste is dat ik heb altijd geleerd bij de diverse opleidingen/cursussen die ik gevolgd heb dat de bandenspanning die de fanbrikant opgeeft de minimum banden spanning is en dat je er altijd 0,2 bij moet doen!
Prima, in je instructieboekje staat dit gelukkig ook vermeld dat je het bij koude banden moet doen. En is dit ook al enkele keren vemeld om het bij KOUDE banden te doen.
En ook onbeladen meten.

En nogmaals het advies aan de GL-rijders, blijkbaar is je bandenspanning niet correct, en ca. 0,5 bar te laag.
 
Bovenaan Onderaan