bandenspanning correct?

EdK

Forumguru
En daar gaan we weer !!
De opgegeven bandenspanningen in tankdop, op bord bij tankstation en niet hier !
Zijn opgave's met als temperatuur 20 graden Celcius boven nul !!
Dus dat is de referentie temperatuur !

Wel nu kunnen jullie met zijn allen er weer een filosofie op laten komen wat nu als de temperatuur nu kouder of warmer is dan de referentie temp
Moet ik dan minder of moet ik dan meer druk erin persen !?
 

corsaar

Senior Member
Dus er zijn nogal wat variabelle wind variabel tempertuurvariabel.
Kortom flink rekenen. Nou laat maar, banden oppompen en gaan --->?
 

Snoopy

Lid
De bandenspanning moet bij koude banden gecontroleerd en eventueel aangepast worden.
Uuuh, moeten ze dan eerst in de koelkast?

Ik vind dit een beetje flauw worden, gewoon de druk gebruken die in de tankdeksel staat, of het nou koud of warm is.
 

Snoopy

Lid
@FredV,

Met koud of warm bedoel ik natuurlijk de buitentemperatuur.
Banden moeten natúúúúrlijk altijd gecontroleerd worden als ze koud zijn, anders heb je meteen 'n te lage druk.
 
Vanochtend ook even de bandenspanning gecontroleerd.
Er zat op op LV na overal 2.6 in alleen LV zat er maar 2.3 in.
vraag me nu alleen af waarom de BC hier geen melding van heeft gegeven.
Hebben jullie een idee hoe dit kan.

Heb er nu trouwens rondom 2.8 in gedaan.

Op een stuk van 35Km. dat ik dagelijks rijd het gemiddelde verbruik van normaal 4.8L/100KM gezakt naar 4.3L/100KM.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb je je bandenspanningscontrolesysteem wel ingesteld (knop ingedrukt gehouden tot de piep) na de laatse keer dat er iets aan/ met je banden is gebeurd?
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, daar zou ik dan niet teveel op vertrouwen. Je hebt de banden nu op gelijke druk gebracht, dus je moet nu sowieso het systeem opnieuw instellen.

Ik krijg trouwens geen melding op mijn boordcumputer als de spannning van één band afwijkt, maar er gaat een lampje branden in het instrumentarium.
 
@Marco

Maar had ook geen lampje op mijn dashbord branden.
Thnx in ieder geval zal even opnieuw instellen en dan houd ik het in de gaten mocht het probleem blijven, dan ga ik er wel even mee terug naar de dealer.
 

MarcoO2

Forumguru
Uit de handleiding van de Fabia

Ik heb even het instructieboekje van de Fabia gedownload en het betreffende stukje tekst gekopieerd. Dan weet je in ieder geval hoe het zou moeten werken. Overigens, heeft de Greenline dit systeem wel aan boord? In de gewone modellenlijn is het pas vanaf de Elegance-uitvoering standaard namelijk.


BANDENDRUKCONTROLE
Het bandenspanningscontrolesysteem vergelijkt met behulp van de ABS-sensoren het toerental en zodoende de bandomtrek van de afzonderlijke wielen. Bij een aanzienlijke wijziging van de bandenspanning en daarmee de omvang van een band licht het controlelampje op het instrumentenpaneel op.

Het bandenspanningscontrolesysteem werkt met een vertraging of te gevoelig als:
• de structuur van de band is beschadigd,
• de auto eenzijdig of met een belasting op het dak is geladen,
• de wielen van één as zwaarder zijn belast (bijv. bij het rijden met een aanhangwagen of bij het bergopwaarts of bergafwaarts rijden),
• de auto gebruikt wordt bij ongunstige winterse omstandigheden of op een onverharde ondergrond,
• sneeuwkettingen of het noodwiel zijn gemonteerd,
• de bestuurder een sportieve rijstijl aanhoudt (met hoge acceleratie en hoge snelheid in bochten).

Basisinstelling van het systeem
Na een wijziging van de bandenspanning of na het verwisselen van een of meerdere wielen moet de basisafstelling van het systeem als volgt worden uitgevoerd.
• Pomp alle banden op tot aan de voorgeschreven bandenspanning
• Contact inschakelen.
• Druk de toets langer dan 2 seconden in. Tijdens het indrukken van de toets brandt het controlelampje. Gelijktijdig worden de basiswaarden opgeslagen, wat bevestigd wordt door een akoestisch signaal en het aansluitend hierop uitgaan van het controlelampje.
• Als het controlelampje na de basisafstelling niet uitgaat, is er een storing in het systeem. Neem direct contact op met de Škoda-dealer.

Functiebeschrijving
Op de basisafstelling van het systeem volgt het ’aanleren’ van de bandenspanning en daarna de bandenspanningscontrole in de afzonderlijke banden.

Controlelampje brandt
Als de bandenspanning van minimaal één wiel t.o.v. de in het geheugen opgeslagen
basiswaarde aanzienlijk lager is, brandt het controlelampje. Vul alle banden tot de voorgeschreven bandenspanning en voer daarna de basisafstelling van het systeem uit.

Controlelampje knippert
Bij een knipperend controlelampje is er sprake van een systeemstoring. Neem direct contact op met de Škoda-dealer.

ATTENTIE!
• Bij een brandend controlelampje moet direct de snelheid worden verlaagd en heftige stuur- en remmanoeuvres moeten worden vermeden. Bij de eerste mogelijkheid stoppen en de staat van de banden en de bandenspanning controleren.
• Voor de correcte bandenspanning is de bestuurder verantwoordelijk. De bandenspanning moet dan ook regelmatig worden gecontroleerd.
• Onder bepaalde omstandigheden (bijv. bij een sportieve rijstijl, op gladde of onverharde wegen) kan het controlelampje vertraagd of helemaal niet gaan branden.
• Het bandenspanningscontrolesysteem ontslaat de bestuurder niet van zijn
verantwoordelijkheid voor de juiste bandenspanning.

Aanwijzing
De bandendrukcontrole:
• vervangt de regelmatige bandenspanningscontrole niet, omdat het systeem een
gelijkmatig drukverlies niet zal herkennen;
• kan bij een zeer snel teruglopen van de bandenspanning niet waarschuwen, bijv. bij een klapband. In dit geval probeert u de auto voorzichtig zonder heftige stuurbewegingen en zonder al te sterk afremmen tot stilstand brengen.
 
Thanks Marco.
Ben niet zo van het lezen in handleidingen maar dit komt wel goed uit.
Afgelopen vrijdag mijn GL opgehaald en vandaag de bandenspanning even gecontroleerd.
2.2 Bar voor en 2.0 Bar achter!!! Niet goed dus, en dat terwijl er bij de aflevering gelijk winterbandjes omheen gedraaid zijn door de Dealer.
Nu 2.6 Bar voor en 2.8 Bar achter. Ik ga morgen gelijk even de basis instelling uitvoeren.
 

GJS

Senior Member
Bandenspanning winterbanden moet 0,2 bar hoger zijn dan zomerbanden dus je zit nu nog te laag.
 
Bij mij in het klepje staat dat je bij de minste belasting voor en achter 2.6 bar moet hebben en bij volle belading 2.6 bar voor en 3.0 bar achter.
Als het goed is bij montage van winterbanden inderdaad verhogen met 0.2 bar.
Tijdens een instructie die we bij ons op het werk enkele jaren geleden hebben gehad is het beter om de band altijd op de hoogste spanning te houden omdat vrijwel niemand de spanning gaat verhogen als de auto vol zit en weer wat lucht eruit laat als de mensen uitgestapt zijn, etc...
Morgen ga ik de bandenspanning even nakijken en eventueel maandag bij de dealer wat stikstof laten bijvullen.
 
Bovenaan Onderaan