bandenspanning correct?

hemi24

Forumguru
De bandenspanning in de winter

De omgevingstemperatuur is van invloed op de bandenspanning. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de gemeten bandenspanning. ’s Winters is het doorgaans koud. Ter compensatie van het ‘lage temperatuureffect’ in de winter en om te rijden met de juiste bandenspanning op winterbanden, is het noodzakelijk om de bandenspanning voor normaal gebruik te verhogen met 0,2 bar (koud).


Dus als ik het juist interpreteer geldt de 0,2 bar verhoging ook gewoon voor de bandenspanning van de zomerbanden in de winter..!

Tenzij je "warm" meet, want dan adviseerd Michelin nogmaals 0,3 bar verhoging...: http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_press.jsp?lang=NL
 

EdK

Forumguru
Zoals al vermeld hier op het forum de opgegeven waardens mbt de bandenspanning zijn waardens bij 20 graden celcius boven nul !

Tevens is het belangrijk dat je de bandenspanning moet meten met koude banden.
Maw voor je een rit gaat rijden en niet terugkomend van een paar uur rijden !!

Maar heb nergens wat kunnen vinden over een correctie factor als het warmer of kouder is dan de referentie temperatuur !

En het is raadzaam als je ter aller tijden de goede bandenspanning wil hebben, een goede bandenspanningsmeter aan te schaffen !
Zodat je er zeker van bent dat je altijd de juiste spanning in je band hebt, want blind vertrouwen in dealers of pompstation apparatuur moet je niet hebben !

Maar dit laaste is in den treuren over gediscuseerd in dit topic ! of was het een ander draadje ?
 

FredV

Banned
Die 0,2 bar verhoging t.o.v. de zomerbanden, is dat niet net zo'n verhaaltje van de dorpssmit als dat winterbanden minimaal 2,5 bar moeten hebben?!?

Dit staat in ons roemruchte instructieboekje op blz 188:
Let erop dat de bandenspanning 20 kPa (0,2 bar) hoger moet zijn dan bij zomerbanden

en wie zijn wij dat we dit advies in de wind moeten slaan...
 
Oh ja, vandaag ook de bandenspanning laten controleren omdat mijn meter 2.3 bar aangaf.
Het klopte wat mijn meter aangeeft en heb de banden op 2.6 voor en 3.0 achter laten zetten.
Ben benieuwd wat deze spanning teweeg brengt v.w.b. het verbruik.
 

hemi24

Forumguru
...ik blijf het weggegooid geld vinden, banden afvullen met stikstof, verder was er geen punt...

Ben net als Trafficleader benieuwd naar het verschil in verbruik, voor zover dit betrouwbaar te meten is.
 

EdK

Forumguru
Hemi24 wat dat betreft deel ik die mening, wat ik veel belangrijker vind is dat de luchtleveranciers hun apparatuur in orde hebben, dus dat de ingestelde druk ook de juiste druk is.
En dat er vochtvangers na de compressor zitten zodat ik geen lucht en water me band in druk.
En dat men dat buffervat periodiek eens ontluchten en dus ook die liters water uit hun vat laten lopen.
Want als dit al vergeten wordt in bepaalde industrieën dan helemaal bij die luchtleveranciers.
 
Ik treed geheel onbevangen toe tot het gilde der stikstof rijders van een Skoda Fabia Greenline.
Heb het gratis er in gekregen tijdens het gesprek over de nieuwe auto en had het in mijn vorige auto ook.
Helaas was dat maar een maand of 3, maar daarin is mijn verbruik licht gedaald van ca 1:13 naar ca 1:14.5, dus niet echt spectaculair.
 

EdK

Forumguru
Is gewoon gekomen omdat je waarschijnlijk nu de juiste bandenspanning had !
Zelfde kun je in toekomst ook uitproberen met gewoon lucht !
 

Rosinfield

† In Memoriam
Juist Ed! Bekend fenomeen. Net als: men is verkouden of anderszins ongesteld, neemt een homeopathisch middeltje of ander paardemiddel en geeft hier wanneer de hoofdpijn over is hoog van op. Echter ook zonder het middel zou de klacht even snel verdwenen zijn. En zo verder.
 

FredV

Banned
Juist Ed! Bekend fenomeen. Net als: men is verkouden of anderszins ongesteld, neemt een homeopathisch middeltje of ander paardemiddel en geeft hier wanneer de hoofdpijn over is hoog van op. Echter ook zonder het middel zou de klacht even snel verdwenen zijn. En zo verder.
Niet helemaal.. hij heeft ook de banden op de juiste spanning gebracht.
anders zou er sprake zijn van t placebo-effect:)
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat klopt. Is idd niet helemaal een goed vb. Het ging me om het principe, dat je een effect toeschrijft aan een factor en daarbij over het hoofd ziet dat er tegelijkertijd aan andere knoppen is gedraaid, zodat het maar de vraag is of het effect door de bewuste factor teweeg is gebracht. Meer in deze zin: het asfalt smelt en de ijsverkoop stijgt. Als je nu zou redeneren dat het smelten van het asfalt de ijsverkoop-stijging heeft veroorzaakt, ga je ten onrechte uit van een causaal verband. Uiteraard is de oorzakelijke factor de hogere buitentemperatuur. In dit vb evident, maar zo dik ligt het er niet altijd bovenop als mensen deze redeneer-fout maken. Goh, we houden elkaar wel scherp zo, he?
 

FredV

Banned
Om on topic te blijven, als t asfalt smelt, is een ijsje wel erg lekker:)
Ik begrijp je redenatie. Je moet goed in de gaten houden of t verminderde verbruik toegeschreven kan worden aan t inslijpen van de motor of door het beter op je bc kijken waardoor je zuiniger rijdt en dit dan aan de motor toeschrijft.
 
Sorry, sorry,sorry.
Jullie hebben helemaal gelijk, stom van me om de andere veranderingen niet mee te nemen.
Ik heb n.l. toen ook nieuwe banden gemonteerd en die inderdaad met stikstof laten vullen omdat het beter(?) zou zijn om de bandenspanning correct te houden.
Waarschijnlijk is deze combinatie van nieuwe en het type (Michelin Energy Savers) van grotere invloed dan het daarmee met stikstof vullen.
 
Heb nu 2.7 bar in alle 4 de banden. Gezien het koude weer en alle reacties hier ga ik er 2.8 voor en 3.0 achter van maken..
 

EdK

Forumguru
Hetzer, heb je daar nu gewoon voor de lol 178 berichten mee gewacht ??
Zeer handige link
 
Bovenaan Onderaan