bandenspanning correct?

namleop

Actief lid
@ namleop: kiezen voor je portemonnee ten koste van veiligheid is wel héél kortzichtig... schade rijden kost vaak heel wat meer!

Het is een afweging die iedereen MOET maken, je hebt geen keus. Het feit dat ik in een Fabia rijd en niet in bijvoorbeeld een Volvo SC60, is een keus die mede door mijn portomonnee is ingegeven. M.a.w. Het kan altijd veiliger maar daar zal altijd een prijskaartje aanhangen.

En misschien was het niet erg duidelijk: ik heb het niet over mijn keuze van waar de banden moeten, maar zeg alleen maar dat het een afweging is die iedereen zelf moet maken.
 

Ron467

Actief lid
En misschien was het niet erg duidelijk: ik heb het niet over mijn keuze van waar de banden moeten, maar zeg alleen maar dat het een afweging is die iedereen zelf moet maken.

Mee eens en wat is dan de "beste" band, die met 6mm profiel of die met 5 mm? alles heeft een marge dus;
ik heb nu besloten om mijn winterwielen met het meeste profiel toch voor te monteren (achter heeft dan ook nog ZAT profiel), zodat ik over 2 jaar gewoon 4 winterbanden kan vernieuwen die allemaal ongeveer even veel (weinig) profiel over hebben.:aangenaam:
 

piair1982

Forumguru
Vandaag ging mijn bandenspanningslampje branden. Dus ik snel kijken, zie ik geen enkele band die zacht is, heb de b.s. gereset. Ongeveer 40 km doorgereden en verder niets gemerkt.
Zal morgen de b.s. nameten.

Raar als de spanning nog steeds 2.5 bar is....
 

turboturbo

Forumguru
Mijn dealer laat telkens mn banden leeglopen tot de 2,1 bar 'voorgeschreven spanning' (ik rijd liefst op minimaal 2,5 bar)
 

Polvo

Lid
Vandaag ging mijn bandenspanningslampje branden. Dus ik snel kijken, zie ik geen enkele band die zacht is, heb de b.s. gereset. Ongeveer 40 km doorgereden en verder niets gemerkt.

Als de band zichtbaar zacht/leeg is dan moet je er geen meter meer mee rijden, je zit dan al ver onder de 1 bar.
 

Hetzer

Forumguru
Ik zet mijn banden standaard rondom op 2.8, mijn zomer (195/50R16) en mijn winterbanden (195/55R15)
 

Noord26

Forumguru
2,6 voor en 3,0 is volgens mij idd de voorgeschreven spanning bij wat grotere belastingen voor de GL.
 

laagvlieger

Forumguru
Toen ze bij de eerste check de bandenspanning maten, zat deze op ongeveer 2,7 voor en 3 achter. De auto was toen nog maar een maand oud, Met die spanning - zelfs nog iets meer - hebben ze hem dus afgeleverd. Plus dat de banden warm waren. Hebben ze meteen verlaagd naar 2,2 rondom. :confused: Ja hoor, heb daarna meteen terug de banden zelf maar op spanning gebracht. Nu staan ze altijd op 2,4 voor en 2,7 achter. Zou nog wel wat harder kunnen maar met die vreselijke betonplaten die je af en toe nog tegenkomt in dit vlaamse land lever ik graag wat verbruik in tegen meer comfort ...
 

Esli

Lid
Ik heb 2,4 voor en 2,5 achter.
Icm met de dunlop sp is het nog comfortabel.
Bij hogere spanning wordt de auto ook zijwind gevoeliger...
 

hemi24

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe het slijtagepatroon eruit gaat zien bij een bandenspanning van 3,5 bar..!?!

Ik verwacht dit: slijtage-midden-van-de-band.JPG
 

EdK

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe het slijtagepatroon eruit gaat zien bij een bandenspanning van 3,5 bar..!?!

Ik verwacht dit: Bekijk bijlage 15953

En ik wou niet als eerste hier op reageren, maar zie af en toe waardens dat ik denk , controleer maar heellll regelmatig je profiel want voor je het weet heb je met 120 een klapband !
En dan kun je heel wat schade eraan overhouden, en dan heb ik het alleen nog maar over materieel en niet over persoonlijke schade
 

Noord26

Forumguru
@Edk, banden zijn geconstrueerd om 5 bar aan te kunnen. Ventielen zijn gecontrueerd om tot 4,5 bar te kunnen. Dus je ventiel is in feite de vescherming dat je nooit de band te hard op kan pompen.

Neemt niet weg dat 3,5 bar gewoon teveel is en je grip gaat verliezen.
 

piair1982

Forumguru
2,5 rondom voor huis tuin en keuken zaken gaat prima, ook als je een keer wat langer je bandenspanning niet controleert zit je vaak nog boven de door de fabriek gestelde waardes.
Ik controleer ze ongeveer elke tankbeurt. Tot op heden blijven ze vrij constant. In 11000 km maar twee keer hoeven bijpompen...
 

EdK

Forumguru
Noord26: overal zit een marge in, en banden zullen ongetwijfeld die 5 bar aan kunnen en een ventiel 4,5
Maar een fabrikant geeft waardens aan voor normaal en zwaar beladen gebruik en lijkt me dat ze dit niet zomaar doen , toch ?
En ik zie af en toe waardens voorbij vliegen dat ik bij mezelf denk , het is onverantwoord als je er alleen of met ze tweetjes inzit !
Want volbeladen rijden komt alleen maar voor bij gezinnen die op vakantie gaan en voor de rest komt het bijna niet voor !

En dan met waardens in de banden die boven zwaar beladen liggen ???
Wel hoop niet dat ik er bij ben als er eens wat gebeurd omdat er ook nog uit bezuiniging gereden word op banden met het wettelijk minimum aan profiel diepte !

Meer zeg ik er niet over , want dan wordt ik weer als negatief bestempeld en daar pas ik voor !
 

piair1982

Forumguru
Duidelijk verhaal EdK.
Niks negatiefs aan. Het is maar hoe je het benaderd.
Glas halfvol of glas halfleeg.

Band wegcontact is het allerbelangrijkste aan je auto. Als je daar op beknibbeld of grove afwijkingen aanhoudt aan de door de fabriek gestelde marges speel je inderdaad met je leven en die van je reisgenoten in de auto...
 
Bovenaan Onderaan