bandenspanning correct?

FredV

Banned
Tsja, die lijsten hangen nog wel bij de pompstations, maar merk, type en bandenmaatcombinatie staat er dan toevallig niet bij.
En vandaar dat er mensen zijn die dan vragen wat het moet zijn.
niet iedereen is zo technisch dat ze eea aan de hand van loadindesx etc kunnen uitrekenen.
Velen weten ook niet wat al die cijfers op een band betekeken, laat staan waarom de enen band harder moet zijn dan een vergelijkbare band op een ander merk auto.

Dus zo vreemd is de vraag m.i. niet.
 

MarcoO2

Forumguru
:ot:wat is er met ons aan de hand Ed... :grin:

Bij de pomp waar ik mijn banden nog wel eens oppomp als ik geen zin heb om mijn eigen compressor te pakken hangt een keurige lijst waar de meest voorkomende bandenmaten gewoon op staan.

Ben ik nou echt te naief als ik zeg dat het (ivm continu wisselende omstandigheden) altijd een benadering blijft en dat het niet zo nauw komt als sommigen hier denken?
 

GJS

Senior Member
Ben ik nou echt te naief als ik zeg dat het (ivm continu wisselende omstandigheden) altijd een benadering blijft en dat het niet zo nauw komt als sommigen hier denken?

Als het de werkelijkheid zou benaderen maakt het niet zoveel uit, maar zoals ik al eerder aangaf in een eerdere post een verschil van 0,9 bar tussen wat die site adviseert en wat het werkelijk moet zijn vind ik wel heel erg veel.
Als ze er zoveel naast zitten in sommige gevallen moet je alleen al daarom zo'n site niet gebruiken.
 

Greenliner

Senior Member
Zoals al eerder werd aangegeven is het door de wisselende omstandigheden niet mogelijk steeds de ideale bandenspanning te hebben. Ik geloof dat je je er ook niet te druk over hoeft te maken gezien de kwaliteit van de moderne banden. Ik heb de laatste tijd ongeveer alle spanningen getest die volgens de bandenfabrikant toegestaan zijn. (Continental Premiumcontact II 2.2-3.5 Bar) Ik vind 2.8 Bar rondom de beste spanning. Bij een lagere spanning gaat de wegligging duidelijk achteruit, vooral als je een paar mensen op de achterbank hebt. Bij een hogere spanning wordt het comfort duidelijk minder. Kijk en test dus gewoon even, tussen de 2.5 en 3.0 Bar kun je je geen buil vallen denk ik.
 

Ron467

Actief lid
Draadje is al lang en er wordt veel te veel ophef gemaakt over een paar tienden verschil. Wat echt de ideale waarde voor jou (type auto, merk band, profiel band, breedte band, hoogte band, weersgesteldheid en noem maar op) is, kan je alleen achterhalen door op de grens te rijden en uit te proberen. En dan geldt die waarde alleen nog maar voor dat moment.

Zachtere band wordt sneller warm en geeft meer grip, als je bekend bent met circuit en/of all road rijden dan weet je dat.
Te zachte band geeft natuurlijk een minder fijne wegligging, maar de band an sich heeft meer grip. Dan dus te zacht omdat de voordelen van betere grip teniet gedaan worden door de bestuurbaarheid (extreem vervormen wangen).
Te harde band geeft minder grip en lagere rolweerstand en is dus zuiniger, maar bestuurbaarheid wordt ook minder, door de minder grip:(

Wat me wel verbaasd is dat velen de bandenspanning rondom :ahum: op dezelfde druk zetten, mogelijk voor een voertuig met middenmotor en 50/50 gewichtsverdeling ideaal, maar toch niet voor onze huis tuin en keuken voertuigen.

Of geeft het GL boekje/tankklepje dit aan?

mijn TSI in ieder geval niet (bij volle belading 2,2 voor en 2,8 achter voor de 15" en voor 16" 2,3 voor en 3,0 achter, bij volle belading dus)

Al mijn voertuigen hebben vóór een lagere spanning dan achter. Dit is voorgeschreven en persoonlijk heb ik ook liever langer grip met mijn voorwiel/wielen dan achter. Zowel met de auto als met de motor is een achterwiel slip beter op te vangen dan een voorwielslip (met auto ga je anders rechtdoor en met de motor op je platte bek....):icon_smile_dead:
 

Rosinfield

† In Memoriam
In het geval van de Yeti is het rondom hetzelfde, alleen bij zware belading achter meer.
Echter daarbij moet je volgens mij ook gewoon je gezond verstand gebruiken. In mijn geval bv, komen in de bagageruimte alleen 2 honden (35 kilo) en de bagage komt in het midden. Daarom bij mij ook bij zware belading rondom hetzelfde. En om niet elke x te hoeven mierenneuken, zet ik hem gewoon standaard op 2.4 rondom (0.2 meer dan op tankdeksel). Dan zit ik goed qua belading als qua "het nieuwe rijden".
 

wanderer

Senior Member
en persoonlijk heb ik ook liever langer grip met mijn voorwiel/wielen dan achter. Zowel met de auto als met de motor is een achterwiel slip beter op te vangen dan een voorwielslip (met auto ga je anders rechtdoor en met de motor op je platte bek....):icon_smile_dead:

Vraag:Waarom horen de beste banden achter? Vraag mij dat af,omdat (net als 95% van de Nederlandse bevolking) je zou denken dat de sturende wielen/banden het meeste grip zouden moeten hebben.
Omdat gebrek aan grip op de voorwielen tot relatief makkelijk op te vangen onderstuur leidt (rechtdoor glijden, ondanks uitgestuurde wielen) en gebrek aan grip op de achterwielen altijd zal leiden tot een zeer moeilijk controleerbaar overstuur, dus een achterzijde die de voorzijde wil inhalen. Bij achterwielaandrijvers is het risico nog veel groter, dat bleek afgelopen winter wel weer als je naar de nieuwsfoto's kijkt. Het zijn veelal achterwielaandrijvers die overstuurd en onbestuurbaar het donkere asfalt wisten te verlaten.

In dat licht bezien zou het trouwens ook wel uit te leggen zijn dat achterwielaandrijvers verboden moeten worden. Veel listiger dan een voorwielaandrijver.

zie:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,4502028,4502533
 

Ron467

Actief lid
Vraag:Waarom horen de beste banden achter? Vraag mij dat af,omdat (net als 95% van de Nederlandse bevolking) je zou denken dat de sturende wielen/banden het meeste grip zouden moeten hebben.

Lezen is moeilijk.........:smiley29:
voor lagere druk => MEER grip

Daarbij gaat je aangehaalde stukje van autoweek over de kwaliteit (profiel, veroudering rubber) van de band, dit draadje gaat over de bandenspanning!

Wat voorwielaandrijvers heb je gelijk, die zijn makkelijker in de hand te houden, zelfs als ze over de voorwielen glijden kan je met veel gas geven (evt. spinnende wielen) ´m toch nog redelijk de bocht door trekken.
 

FredV

Banned
Wat voorwielaandrijvers heb je gelijk, die zijn makkelijker in de hand te houden, zelfs als ze over de voorwielen glijden kan je met veel gas geven (evt. spinnende wielen) ´m toch nog redelijk de bocht door trekken.
Mmmmmmmmm????????? Niet echt zo Ron!!

Voorwielaandrijvers hebben onderstuur.
Met gas geven vlieg je de bocht UIT. Gas loslaten en t karakter verandert in overstuur en je glijdt weer de bocht door.
Voorwielaandrijvers hebben juist door die eigenschap een veilig karakter in bochten, want je natuurlijke reactie is nl gas loslaten, en dan corrigeert de auto zich.

en inderdaad, de beste banden horen voor!

Je schrijft: "als je bekend ben met circuit, dan weet je dat".
Vandaar dat het mij verbaast dat je dit schrijft.
 

FredV

Banned
Wat me wel verbaasd is dat velen de bandenspanning rondom :ahum: op dezelfde druk zetten,
Of geeft het GL boekje/tankklepje dit aan?


Inderdaad, zo staat het in het tankklepje!!!!
Alleen bij belading is het 2.6 voor en 3.0 achter, maar onbeladen voor en achter gelijk 2.6
 

wanderer

Senior Member
@Ron467
Dat weet ik, het gaat er mij om dat de banden met het meeste profiel ACHTER geplaatst moeten worden en dat een voorwiel slip makkelijker is te corrigeren dan een achterwiel slip, jij beweert wat dit betreft het tegenovergestelde...
Quote:
" Zowel met de auto als met de motor is een achterwiel slip beter op te vangen dan een voorwielslip"
 

FredV

Banned
Alleen al door t duikeffect bij remmen komt de grootste druk op de voorwielen terecht. Die doen dan het meeste werk.
Daarom zie je ook wel auto's met schijfremmen voor en trommels achter, omdat die laatste minder werk hoeven te doen.
Of bij schijven rondom, dat de schijve voor groter zijn bemeten.
De banden voor moeten dus optimaal zijn, dus meeste profiel.
 

MarcoO2

Forumguru
Op de website van Michelin staat er het een en ander over. Ook op de Bandengids is heel erg veel info te vinden.

Tot nu toe zegt iedere site van experts die ik gezien heb dat de beste banden achter moeten, en alleen op liefhebberssites (zoals dit forum en andere) kom je adviezen tegen om de beste banden voor te leggen. Alleen zijn die adviezen vaak gebaseerd op aannames en gevoel, en niet op kennis van zaken.

Ik houd de beste banden lekker achter!
 

Ron467

Actief lid
Over profiel heb IK het niet gehad en het beste is natuurlijk om met alle wielen grip te houden:winkie:

Maar ik ben en blijf speels.
mijn meeste slip ervaring heb ik met de motor en (ongecontroleerd) over het voorwiel wegglijden wil je echt niet:biggthumpdown:

Ook met de auto doe ik, als het glad is, wel eens spelen op verlaten weg/plein (industrie terrein of nieuwbouw wijk met alleen nog maar straat). Zeker als het gesneeuwd heeft, met de handrem in een slip gooien en dan door gas geven en evt tegensturen daar weer uit trekken.
Heel leerzaam!
Ook ooit met een renault 14TS iets te hard de snelweg af, door gas te blijven geven heb ik ´m door die bocht getrokken, de "duwer" (een renault 18 geloof ik) achter me schrok, liet z´n gas los (daardoor idd plots meer bochtgrip) waardoor juist de achterkant wegbrak en hij in een stofwolk de bocht uit vloog....kon gewoon weer verder gelukkig.

Dus ja ipv "makkelijker op te vangen", had ik (voor auto´s) moeten schrijven voorwielslip heeft minder impact dan achterwiel slip. voorwiel slip ga je minder makkelijk de bocht door en in het ergste geval rechtuit, met achterwielsslip wil de achterkant je voorbij en (zeker als het onverwachts gebeurt) is wat meer werk om die op te vangen.

zo goed dan?:icon_smile_question

Nog even over profiel dan; had ik nog niet aan gedacht, wilde nu bij plaatsen winterwielen na 2 jaar voor en achter wisselen (de aangedreven voorwielen hebben minder profieldiepte nu omdat die in de afgelopen twee winters dus meer te verduren hebben gehad) en nu ik dit zo tik, ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd om dit niet te doen....... Aan de andere kant motorbanden vernieuw ik ook altijd samen (ondanks dat voorband dan nog voldoende profiel heeft).....:ahum:

moet er nog even over denken: vier banden tot zelfde profieldiepte rijden of 2 tot minimaal en dan vier vernieuwen......of dan pas de achterwielen naar voor en achter nieuw????
 

FredV

Banned
Tot nu toe zegt iedere site van experts die ik gezien heb dat de beste banden achter moeten.
Zo zie je maar dat voortschrijdend inzicht tot geheel andere adviezen kan leiden, want zo had ik het vroeger wel geleerd.

Overigens is het wel humor om te lezen dat Captain Hook, vervent tegenstander van stikstof in banden, verwijst naar een site die dit juist van harte aanbeveelt:)
 

Captain Hook

Forumguru
Overigens is het wel humor om te lezen dat Captain Hook, vervent tegenstander van stikstof in banden, verwijst naar een site die dit juist van harte aanbeveelt:)
Vind het geen humor, dat je de boel (doelbewust?) verkeerd leest! :biggthumpdown:

Ik ben een fervent tegenstander van onzinmarketing! En dat is het stikstof verhaal.
Bovendien staat er op die site:



Samenvatting en conclusies:
  • Stikstof in uw banden is in theorie de beste remedie tegen diffusie.
  • Het toepassen van stikstof is echter niet eenvoudig, niet altijd en overal vol te houden en bovendien relatief kostbaar.
  • In de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed.
  • Lucht is bij elk tankstation en via elke voetpomp overal en ruim voorhanden en bovendien gratis.
  • Van essentieel belang voor de levensduur van de banden en Uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning
Het toepassen van stikstof kan en mag nooit een reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden.

Moet je wel goed & correct interpreteren!
 

FredV

Banned
Vind het geen humor, dat je de boel (doelbewust?) verkeerd leest! :biggthumpdown:

Ik ben een fervent tegenstander van onzinmarketing! En dat is het stikstof verhaal.
Bovendien staat er op die site:




Samenvatting en conclusies:
  • Stikstof in uw banden is in theorie de beste remedie tegen diffusie.
  • Het toepassen van stikstof is echter niet eenvoudig, niet altijd en overal vol te houden en bovendien relatief kostbaar.
  • In de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed.
  • Lucht is bij elk tankstation en via elke voetpomp overal en ruim voorhanden en bovendien gratis.
  • Van essentieel belang voor de levensduur van de banden en Uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning
Het toepassen van stikstof kan en mag nooit een reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden.

Moet je wel goed & correct interpreteren!
Ja? dat doe ik. lees de eerste twee regels, 'de beste remedie" en je kunt het krijgen.
jouw stelling was, lucht bestaat voor tig procent uit stikstof, dus is t onzin...Toch?
 

namleop

Actief lid
Tot nu toe zegt iedere site van experts die ik gezien heb dat de beste banden achter moeten

Er spelen twee verschillende belangen: het beste voor de veiligheid en het beste voor de gebruiker.

Voor de veiligheid is het inderdaad beter om de beste achter te doen (zoals gezegd) doordat de auto minder makkelijk in de slip raakt.

Voor de gebruiker is het beter om de beste banden voor te doen want (bij een voorwielaandrijver) slijten die het hardst. Door de beste voor te doen en vervolgens te wisselen met achter kan je besparen op bandenkosten.

Daar komt nog bij dat de meeste experts zelf banden maken/verkopen dus baat hebben bij snelle vervanging.

Het gaat dus om welke prioriteit je stelt: je veiligheid of je portomonnee...
 

MarcoO2

Forumguru
@ namleop: kiezen voor je portemonnee ten koste van veiligheid is wel héél kortzichtig... schade rijden kost vaak heel wat meer!

En nog afgezien daarvan: veiligheid is niet in geld uit te drukken...
 
Bovenaan Onderaan