Status
Niet open voor verdere reacties.

Tees

Donateur
Rijdt er dan niemand met airride in België? Ik zie zo vaak foto's van jou hier gepost wordt met auto's op airride, dat ik er abusievelijk vanuit ging dat dat allemaal in België was. Tis wel knap lastig om tuning-liefhebber te zijn in België als ik t zo hoor...
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Oh jawel hoor, zelfs een collega van mij rijd met zijn Honda op airride, sommigen trekken er zich niets van aan en doen het gewoon, ik vind echter

- de pakkans te groot en het voegt ook niet genoeg toe imo om dat te verantwoorden voor mezelf.

- het is ca. 5x zo duur als een schroefset en het rijd niet zo goed als een schroefset.

- je kan er niet met naar de keuring, dus elk jaar de balgen eronder uit, veerpoten er onder uit, tank wegstoppen, leidingen verstoppen etc etc.

- maatje van me heeft een dure set en die heeft elke winter wel wat, ofwel bevroren leidingen, ofwel kapotte aansturing

- Ik weet van iemand die gepakt is met Airride wat de kosten zijn, dat grapje heeft hem duizenden euro's gekost, en zijn auto in beslag genomen, al die zever is het mij niet waard.

Maar goed er zijn altijd mensen die iets zo graag willen, dat het toch doen, ondanks alle tegenwind en alle regels, en neen, tunen in België is inderdaad geen pretje, het is hopen dat je nooit tegengehouden word, want ze vinden altijd wel wat om je te beboeten en terug naar de keuring te sturen.
 

Kanerr

Forumguru
Ik moet wel aanhaken op een paar punten die je opnoemt.

Airride rijdt zeker niet perse slechter dan een schroefset. Ligt aan de dempers en balgen tezamen met het management of een airride set goed rijdt of niet. Dat geldt ook voor een schroefset, een goedkope 200euro schroefset rijdt niet zo goed als een kw set bijvoorbeeld.

Daarnaast heb ik gedailyd met een bagged auto en die had echt geen problemen in de zomer of winter. Setup moet goed uitgevoerd zijn (juiste dikte leidingen, goede luchtdichte connectoren, water seperatoren voor en achter de compressoren/tanks, elk 3 maanden ff algemene controle etc etc etc ) dan heb je echt nergens last van. Ik kon mijn auto ook rustig 2 dagen op druk laten zonder dat deze tot de grond zakte.

Maar pakkans en illegaal rijden is inderdaad een sterk punt, zou ik ook niet doen :)
 

JeSko

Forumguru
Daarom @Kanerr , je moet doorgaans veel meer uitgeven wil je goed rijden op air, dwz met een schroefset van 200 euro botsen je vullingen er uit, maar met een schroefset van 1000 euro rijd je heel goed, met airride van 3000 euro moet je niet te veel verwachten, we spreken daar al snel over 5k en meer. Dat vind ik veel te grote verschillen, wel jammer dat op autoshows alle auto's op air met de prijzen gaan lopen, er is nog weinig liefde vanuit organisaties voor de static community.

De set van mijn kameraad is van air lift gemonteerd door Nul Bar, ik vind dat die daar te veel issues met gehad heeft ondanks dat dat een hele dure setup is, die jongen zorgt ook echt maniakaal voor zijn wagen, maar toch zijn problemen niet uit gebleven.

Klopt pakkans en de last ermee in België is te groot, voor mij zal het dan ook altijd static blijven :)
 

JeSko

Forumguru
Heb me er echt de kop over gebroken, lang van wakker gelegen, maar het gaat dan toch gebeuren, na ca. 3 fantastische jaren met mijn betrouwbare Superb gaat ie weg :( de redenen zijn duidelijk

- Met de huidige financiële levensdruk en het feit dat ik gewoonweg niet meer of amper met de auto rijd ben ik genoodzaakt te handelen naar de situatie.

- We hebben nu voor 15-20.000 km gecombineerd per jaar twee luxe wagens voor de deur, mijn vrouw rijd zo'n 12.000 met haar wagen en ze rijd altijd naar haar werk met haar eigen auto, soms staat mijn Superb een hele week of meer stil, ik fiets nl altijd naar het werk, goedkoper en gezonder.

- De kids gaan vanaf 2023 in onze eigen straat naar school, letterlijk op 100 meter van de deur.

- Ik gebruik de auto enkel om hem te gaan wassen, tanken, banden oppompen en af en toe naar de winkel als er veel mee moet, een gebruik dat ik voor mezelf niet meer kan verantwoorden. In de Mazda kan 9/10 ook alles mee wat mee moet.

- Nu kan ik er tweedehands nog wat voor vangen, over 2-3 jaar is het een LEZ no go en krijg ik er niets meer voor.

Dus op de planning staat nu het verwijderen van de wrap, hopelijk dit weekend bij wat zonlicht, onderhoud laten uitvoeren, schroefset wat omhoogdraaien en een net stel 17 inch VAG velgen zoeken, eventueel een polijstbeurt door een professional laten uitvoeren, en zo proberen verkopen. Hopelijk lukt dat goed, de auto heeft gebruiksporen en het is een Diesel, maar hopelijk kan de lagere km stand en de uitvoering iemand over de streep trekken.

Het waren echt fijne jaren met mijn maatje, en ik heb er zo'n 25.000 km met heel veel plezier in gereden, ik ben nog altijd dol op het comfort en de looks, veel goede commentaren gekregen op de auto, zelfs nu, maar soms moet je harde keuzes maken. Maar het word zowiezo effe heel moeilijk bij een eventuele verkoop. :(
 

JPs_OC2

Forumguru
Rationele beslissingen....niet altijd leuk maar in veel gevallen wel het meest verstandig.
Misschien in de nabije toekomst dan een hobbyauto waar je je op uit kan leven? :jaja:
 

leon-cupra

Forumguru
Ga je achteraf spijt van krijgen.

Weet niet wat je betaalt aan verzekering en taksen maar mijn inzien heeft dergelijke wagen niet een heel grote impact op een gezinsbudget.
Wat kost jouw wagen nu per maand 100-120€/maand (excl afschrijving die op jouw wagen nu minimaal zal zijn)? Alle kleintjes helpen natuurlijk ook wel.

Snap dat het een rationele beslissing is maar daar gaat jouw hobby dan ook …

Doe met de Porsche ook maar 3000km per jaar. Ga nu zelfs sinds week en half met de fiets naar het werk, maar weg doen en naar 1 wagen … pfff .. daar denk ik nog niet aan hoor.
 

JeSko

Forumguru
Verzekering plus taks is 1000 per jaar, maar het is gewoon van de domme zo'n auto bij te houden en hem af en toe te gebruiken omdat hij anders toch maar stil staat, moest het nu een fun auto zijn is het verhaal heel anders, maar dit is een gezinsauto die niet vaak gebruikt word als gezinsauto. Vaak zit ik er dan nog alleen in, zit je daar in een sloep van 5 meter in dorpjes te kachelen. Voor mijn gebruik is dit echt niet langer te verantwoorden, en ik kan best zonder auto.
 

Kanerr

Forumguru
Verstandige keus Jef, zal even slikken worden wanneer die weggaat maargoed, daarna genoeg de tijd om iets leuks terug te kopen. Zo kan je het ook zien ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Iets terug kopen is toch niet de bedoeling @Kanerr dus daar kan hij niet naar uitkijken :pieker:

Tenzij er een hobbywagen komt maja die gaat daarom niet minder per maand kosten dan de Superb … en dan strookt dat ook niet met de reden om de Superb weg te doen.
 

Kanerr

Forumguru
Maar ik heb het ook niet over morgen he @leon-cupra ;) Ik praat over minimaal jaartje verder oid.

En zijn verkoop redenen zijn gegrond he, vooral dat hij er nu nog wat voor vangt. Over 2/3 jaar vangt hij maar een kwart van nu, met onder andere door de LEZ zones...
 

leon-cupra

Forumguru
Als het binnen een jaartje is , verandert dat de situatie niet ;)

En nu wat voor hij er nog voor vangt … zie binnenkort nog wel een reactie verschijnen “kotsbeu al die handelaars en particulieren die amper geld geven voor de Superb of lullig staan te doen aan de wagen… ik ga hem bijhouden” :D

Ach LEZ-zones .. kan nog zo hard veranderen. Als ik het goed voor heb , heb ik onlangs een artikel gezien waar een gemeente dit al afgeschaft had … vele inwoners hun diesel ingeruild … voor niets :banghead:
 

JeSko

Forumguru
Nee die frustratie ga ik nu niet hebben @leon-cupra , die Cactus moest snel weg, we wilden er echt snel wat anders voor terug, de Superb mag weg maar hij staat niet op mijn teen, maar dat ie weg gaat staat echt vast.

Inderdaad @Kanerr , als er wat voor terugkomt zal dat niet meteen meteen zijn en wat ouders, zowiezo Japans, dan gaan we compleet JDM, ben zelfs al in contact met een importeur, zelfs onder 7000 vind je bij Japanse merken echt al wat leuks en vaak echte rijdersauto's.

Neenee geen van dat soort auto's meer @Chrisjemol , iets compacter, leuker, ouder.
 

Tuner111

Forumguru
Jammer, maar een keuze die ik goed begrijp.

Het gaat je zowiezo pijn doen, je zal hem missen zowiezo... Maar wat moet, dat moet!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan