Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI BE

Beste mensen,
Volgens mij is ht allemaal zo scherp niet als hier soms gesteld wordt. Feit is dat de meeste mensen maar 1 auto tegelijk kopen en dan moet je keuzes maken. Dan kan de keuze tussen 1 en 2 nog best lastig liggen, omdat je beide auto's mooi vindt. Alleen, omdat je die keuze moet maken, ga je die 2 nog tegen elkaar afwegen. Die mensen komen hier vaak aan het woord.

In mijn geval was het dus die lastige keuze, maar wel een waar ik gelukkig achter sta. Maar we hebben het wel over de Skoda naast de Seat en niet naast de Ka Rio of zo...

Het is dus zeker niet zo dat ik een hekel heb aan Seat...
 

TL@

Forumguru
Ik vind een Leon veel mooier dan alles wat Skoda heeft. Hij is alleen veel te klein voor mij (en staat niet op de lease lijst).
Wat ik veel erger voor een zelf uitegroepen 'sportief' merk is het feit dat helft van de aangeboden auto's busjes zijn. Hoe in godsnaam kan je een busje nu sportief noemen (Altea, Altea XL, Toledo, Alhambra?)
Nooit van mijn leven zal ik een busje rijden!
 

KVoL

Lid
:-). Ik ben maar wat blij dat er ook sportieve busjes zijn. Je heb echter een punt dat het Seat aan een aantal sleutelmodellen ontbreekt. Een probleem dat de twee "kleine" VAG stallen eigenlijk beide op de één of andere manier wel hebben.

Toch nog even over dat "busjes" gevoel: zelf heb ik al massa's kilometers gereden -verplicht voor het werk- in een scénic I, espace IV (laatste model), Sharan, Toyota Hiace, astra break II en privé in een skoda octavia I berline en seat toledo II sport.

Busjes gevoel? Wees maar zeker. De Scénic I en de Astra Break II waren het ergst van al, samen met de Hiace maar dat is dan ook écht een busje ;). De laatste Espace doet al een pak beter samen met de Sharan. De sportiefste van alle wagens die ik reeds had is en blijft de Toledo II sport. Maar de Altea XL die ik nu heb moet niet heel veel onder doen.

Besluit: ja Seat heeft te veel busjes maar ze rijden bijna allemaal sportiever dan eender welke berline of "lage" auto binnen dezelfde prijs en ruimte klasse ... en dat is fijn voor mensen die graag met een busje rijden :-).
 

Rallye

Forumguru
die vertelde mij dat er 2 Altea rijders (1 al na 6 maanden) hun auto hadden ingeruild voor ee Roomster, met als rede toch het gebrek aan ruimte in de Altea, en above all ze vonden de Altea te "sportief" en te hard afgveerd.
SEAT moet het sportieve merk van VAG voor de prijsbewuste rijder zijn. Een wat hardere vering hoort daar nu eenmaal bij, net als bij een Skoda RS. Dat weet je toch? Je hebt toch bovendien (voor je zoveel geld uitgeeft aan een nieuwe auto) een uitgebreide proefrit gemaakt waarin je die vering hebt kunnen proberen? Hoe kan je er dan na zes maanden zo zat van zijn dat je het verlies voor lief neemt en een andere auto koopt? Ongelofelijk.

Ik heb zelf ook een proefrit gemaakt met een Leon 2.0 FSI. Het dashboard van de Leon vond ik inderdaad storend lelijk. Bovendien was de kofferruimte niet groot genoeg. De FSI viel tegen in trekkracht en vermogensafgifte. Ook vind ik nog steeds de Skoda "stoerder".

Nu biedt SEAT wel 240pk en DSG. Als ik in was voor een nieuwe auto zou er toch weer eens langs gaan, wellicht past de kofferbak toch.......
 

TL@

Forumguru
De Skoda 'smoel' is idd wel stoer, maar de Leon is toch mooier.
De Golf doet mijn hart ook wel smelten, mijn eerste auto was een Golf 2 en mijn huidige privé wagen (eigenlijk die van mijn vrouw nu) is ook een Golf (4).
Beetje een erfenis van mijn pa, die heeft jaar en dag met een Golf gereden van het werk (van de 1 tot de 4), altijd eigen keus. Heeft 1 maal een escort gehad en 2 weken een Laguna, beide sch*t auto's zei hij :-)
 

sitechris

Donateur
SEAT moet het sportieve merk van VAG voor de prijsbewuste rijder zijn. Een wat hardere vering hoort daar nu eenmaal bij, net als bij een Skoda RS.

Hard staat niet altijd synoniem voor sportief. Daar is meer voor nodig dan alleen wat hardere veertjes....En als je de vering te hard maakt, verlies je een hoop klanten, juist in de proefritjes....want laten we eerlijk zijn, op de FR en Cupra na is harde vering toch eigenlijk overbodig?
 

Rallye

Forumguru
Hard staat niet altijd synoniem voor sportief. Daar is meer voor nodig dan alleen wat hardere veertjes....En als je de vering te hard maakt, verlies je een hoop klanten, juist in de proefritjes....want laten we eerlijk zijn, op de FR en Cupra na is harde vering toch eigenlijk overbodig?

Je moet nu eenmaal differentiëren, anders kun je de kopers niet over je VAG-merken verdelen. SEAT is sportief en dus hard. Hard hoeft overigens niet keihard ("verlaagde Civic") te zijn. Zo heb ik de vering van de door mij gereden Leon FSI ook niet ervaren (eigelijk helemaal niet als hard trouwens). Ik heb nu ook een sportonderstel en heb niets te klagen. Bevalt prima en is mij comfortabel genoeg.

Als de strategie van Volkswagen goed is komen de niet-SEAT-kopers bij "niet-sportieve" VAG- "value"-merk terecht. Dat is dan Skoda?
 

TL@

Forumguru
Er zijn dan natuurlijk ook nog altijd de mensen (zoals ik) die de sportieve uitstraling weten te apprecieren maar niet het sportieve onderstel wensen.
Zo heb ik nu een Astra met een veel te harde ophanging, erger ik mij dood aan dat je elk bultje voelt. Zeker met de slechte wegen in België. Enige voordeel daaraan is dat ik helemaal niet hoef te vertragen voor verkeersbulten, tenzij ik mijn rug wil sparen :-)

Wat ik eigenlijk wil is een Octavia met het uiterlijk van een Leon. Maar omdat dat niet mogelijk is, neem ik een O2 omdat het rijden belangrijker is dan de looks! Wat niet wil zeggen dat een O2 lelijk is, integendeel, hij oogt heel sjiek alleen niet sportief.
 
Bovenaan Onderaan