Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI BE

ik heb even over een Roomster of een gewone altea nagedacht, heb met de twee gereden, en drie dingen hebben me overtuigd om niet voor de altea te kiezen:
1. 95% van de tijd zit je IN de auto, en sta je niet voor je wagen. de altea is doodleuk van buiten, en qua vormgeving ook goed van binnen, maar als ik naar die plastics kijk (waar je dan ook CONSTANT naar kijkt als je in de wagen zit) zeg ik: neen. zo goedkope brol, daar word ik steeds weer herinnerd aan mijn eerste O1 van 1998; een uitermate goeie auto, maar met een erg goedkoop dashboard. ziet er niet uit en ben ik in die 9 jaar niet gewoon geworden.
2. de overzichtelijkheid. een auto moet je "zitten" als een paar schoenen. als ze knellen, loop je er niet graag in. De Roomster is heel erg overzichtelijk, de altea is dat net helemaal niet: probeer maar eens te parkeren, of naar achteren te zien, je zal het meteen voelen.
3. en dit punt is dan weer voor iedereen anders: ik ben héél erg tevreden met mijn skodadealer, en een dealer waar je een minimum aan vertrouwen in kan hebben, dàt is pas echt iets zeldzaams tegenwoordig. daarom: Skoda rules, voor mij althans.
en jawel, de altea (hetzij de xl, of de M) ziet er goed uit, maar dat is subjectief. ik heb een zwarte Roomster met dikke aluvelgen, en vind hem ook erg knap, hoewel de roomster nu écht wel een auto is die smaken polariseert. (leuk detail: de bagageruimte van een roomster is zó goed bedacht dat hij quasi even bruikbaar is als die van mijn O2scout. had ik zélf nooit gedacht)
 

LenK

Forumguru
Het wordt steeds leuker: een Roomster met een Altea vergelijken????

Vraag: "Eh van welke muziek hou je het meest?"
Antwoord: "Nou,,,,, ik twijfel tussen Jannes en Coldplay"

:1761::1761::1761:
 

KVoL

Lid
De oorsprong van de vergelijking zit niet echt bij de prijs hoor. Wij (ouders, broer en mezelf) zijn VAG-rijders. Vroeger veel 2de hands Audi's en VW's. Later één nieuwe VW gevolgd door een nieuwe Seat en 2 octavia's (mij broer een combi en ikzelf een berline).

Wij staan nu voor de aankoop van een nieuwe wagen en kijken niet verder dan VAG waarbij Audi en VW afvallen wegens de prijs. Hier speelt de prijs dus wel. Merk en model spelen echter een grote rol :-). Ik begrijp echt niet waarom een vergelijk tussen een break en een halve break/MPV van dezelfde groep, met dezelfde motor, gelijkaardig onderstel en ja, vergelijkbare prijs niet logisch is?!

Ook een vergelijking tussen de kleine Altea en Roomster kan zo logische worden. Heb als Belg even moeten opzoeken wie Jannes is :-). Jannes en Coldplay dat zijn een Fabia en een A8 (of omgekeerd voor sommige Nederlands :-) ). Neen, ik vind het een normale twijfel en blijkbaar vinden anderen dat ook http://www.motofakty.pl/artykul/seat_altea_kontra_skoda_roomster.html

Net als Vroomstar hebben wij een Skoda dealer die zeer goed zijn werk doet. Dat is dus zeker een punt. Het overzicht tijdens rijden/parkeren ... bwa, ik rij dikwijls met een bestelwagen of camper, aan twee spiegels heb ik voldoende. Het eerste dashboard van de O1 (met heerlijk "octavia" op geplakt) heeft best wel zijn charmes maar is inderdaad niet altijd zo fijn. De Seat Altea XL heeft harde plastics maar is zeker niet zo erg als de O1.

Greetz.
 
Het wordt steeds leuker: een Roomster met een Altea vergelijken????

Vraag: "Eh van welke muziek hou je het meest?"
Antwoord: "Nou,,,,, ik twijfel tussen Jannes en Coldplay"

ha die LenK, ik ga zelfs niet opzoeken wie Jannes is, maar jij zit blijkbaar vast in hokjesdenken? moet ook wel leuk zijn, zo alles aan je hokje zien voorbijrijden en jezelf koning van je eigen hokje te voelen :) lol droom je niet heimelijk van een Audi of mercedes :)
feit is: wat je in een kleine altea gepakt krijgt, krijg je met gemak in de roomster geduwd, de motoren zijn dezelfde, de afwerkingskwaliteit is allebei VW-standaard (muv het alteadashboard) het verschil zit m enkel in de looks en het gebruiksgemak. over looks kan je eindeloos discuteren, over gebruiksgemak niet. en dat hoofdstuk gaat overduidelijk naar de roomster, of je 'm nu doodleuk of spuuglelijk vind.
wat er ook van zij, we waren over een altea xl of een O2combi bezig. de skoda heeft bovendien nog het voordeel dat hij langer zal meegaan qua looks, omdat hij klassieker gelijnd is, daar waar de seat eerder een trendy wagen is.
 

KVoL

Lid
Hoi,

Hier een paar afmetingen die altijd handig zijn.

Koffer Octavia 1 berline (huidige wagen).
1,02m breed (tussen de wielkasten, + 1 opbergvak en iets breeder achteraan)
1,10m diep
0,56m hoog (tot afdekking)

Koffer Altea XL.
1m breed (overal, + 2 opbergvakken over bijna gans de diepte)
0,93 tot 1,08 diep (achterbank is verschuifbaar over 16cm en blijft bruikbaar)
0,60 hoog (tot afdekking)

Cijfers voor Octavia 2 Combi zijn welkom :-).


Greetz!
 

EdK

Forumguru
We hebben sinds kort een 5 tal altea XL op de zaak rondrijden !!
Wel alle 5 collega's mochten naar de Seat en Skoda dealer en met bovenstaande koop !!
Nu na een tijdje in gebruik hoor je al 3 collega's klagen dat ze in de kofferbak buiten het gereedschap om bijna niets mee kunnen nemen in de kofferbak en dus met zo'n verdomde aanhanger moeten rijden ( lees 80km )
En men spreekt nu al andere collega's aan om niet voor de altea te gaan !!
Nu rij ik elke dag met mijn roomster naar het werk en deze staat dan ook voor het pand , en degene die over de auto's gaat heeft dan ook laatst eens mij aangeproken of hij eens de roomster beter mocht bekijken ?? Hij was zeer onder de indruk van wat er allemaal in gestouwd kan worden !!
Nu is men bezig om in de volgende vervangingsronde van bedrijfswagens een Roomster voor een week mee te krijgen zodat de aankomende collega's die op nominatie staan voor vervanging de voordelen van de skoda te laten inzien
 

LenK

Forumguru
Hij was zeer onder de indruk van wat er allemaal in gestouwd kan worden !!
Toen de Roomster op de markt kwam werd ie door vele mensen vergeleken met de Berlingo en Kangoo, omgebouwde bestellers. Dit werd door diverse mensen tegengesproken, maar nu komt dat verhaal toch nog uit, de Roomster is gewoon een bestellertje met achterbank..
 

Fabia

† In Memoriam
Toch is dat niet waar, vergelijk maar eens de rijeigenschappen van een Kangoo/Berlingo met een Roomster. Juist de Roomster wordt erg geprezen om z'n hele goede rijeigenschappen en daar uit blijkt wel dat de basis geen besteller is.
 

EdK

Forumguru
Toen de Roomster op de markt kwam werd ie door vele mensen vergeleken met de Berlingo en Kangoo, omgebouwde bestellers. Dit werd door diverse mensen tegengesproken, maar nu komt dat verhaal toch nog uit, de Roomster is gewoon een bestellertje met achterbank..

fijn he dat je hokje's denken uitkomt !!??
 

EdK

Forumguru
Toch is dat niet waar, vergelijk maar eens de rijeigenschappen van een Kangoo/Berlingo met een Roomster. Juist de Roomster wordt erg geprezen om z'n hele goede rijeigenschappen en daar uit blijkt wel dat de basis geen besteller is.

Fabia ga geen discussie aan !!
Sommige mensen denken in hokjes en hebben geen ruimere blik dan jij !!
 

LenK

Forumguru
Sommige mensen denken in hokjes
Sommige mensen rijden in hokjes :super:

Sorry hoor, ik heb al eerder gezegd dat ik de Roomster een gedrocht vind en dat ik mijn mond daarover zou houden mits de bal niet voor me op de stip gelegd zou worden.
Vandaag lag de bal weer voor me klaar voor open doel, ik kon het schieten niet laten :471:
 

KVoL

Lid
Mss even een meter pakken en een O2 opmeten i.p.v. hokjes te zitten opmeten? ;););) Dan is mijn lijstje compleet.
 

Matra_Murena

Actief lid
Toen de Roomster op de markt kwam werd ie door vele mensen vergeleken met de Berlingo en Kangoo, omgebouwde bestellers. Dit werd door diverse mensen tegengesproken, maar nu komt dat verhaal toch nog uit, de Roomster is gewoon een bestellertje met achterbank..

Het is veel simpeler dan dat! Uitgaande van een VW Golf is het allemaal heel makkelijk in te delen....

De Joyster concept car is wat Skoda als tegenhanger van de Golf wil zetten (hopen dat ze dit gaat lukken) De Octavia is de tegenhanger van de Jetta en de Roomster is de tegenhanger van de Golf Plus.

Als VW namelijk de Golf plus had gelanceerd en het een andere naam dan Golf gegeven had dan was deze ook geheel onterecht bestempeld als een fraaie besteller. Ik kom net terug uit Noorwegen waar ik elke dag meerdere Roomsters heb zien rijden, dat viel me heeeel erg op, maar als je er even goed over nadenkt is het heel simpel te begrijpen. Er is namelijk geen goed alternatief te vinden voor een Roomster.

Als je ruimte belangrijk vind en de achterbank niet naar voren wil schuiven (waarna de achterbank meteen geen nut meer heeft, dus voor lang gebruik totaal nutteloos, enkel handig voor als je naar de Ikea gaat) kiest men daar dus logischerwijs voor de Roomster.
 
de roomster is gewoon een zalig leuk autootje, dat niemand koud laat, en ontzettend vele mogelijkheden biedt, zonder daarbij "sterallures" te hebben zoals een golf-plus of een altea, maar met een hele hoop méér "stijl" dan een bouwvakkerslimousine à la berlingo.
Herinnert iemand zich nog de Simca Matra Rancho? was ook een hele leuke wagen, enkel zijn tijd ver vooruit en misschien niet goed genoeg ten einde gedacht. Zet de roomster Scout ernaast en je zou zeggen dat het hetzelfde concept is, enkel 30jaar later en nu wél helemaal ten einde gedacht, aangepast aan de huidige noden. allebei zijn het auto's die zichzelf niet al te serieus nemen, maar met hoe dan ook een hoge gebruikswaarde.
eigenlijk best wel fun: van een altea XL of een O² zijn we nu al bij een roomster aanbeland. even serieus: de kofferbak is wel degelijk quasi even bruikbaar als de modellen van deze thread... maar als je mij vraagt of de seat, of de skoda (welke dan ook) dan zou ik voor de skoda gaan. daar ga je langer plezier aan hebben.
 

Bijlagen

  • devrancho_01.jpg
    devrancho_01.jpg
    95 KB · Weergaven: 35

Matra_Murena

Actief lid
Herinnert iemand zich nog de Simca Matra Rancho? was ook een hele leuke wagen, enkel zijn tijd ver vooruit en misschien niet goed genoeg ten einde gedacht. Zet de roomster Scout ernaast en je zou zeggen dat het hetzelfde concept is, enkel 30jaar later en nu wél helemaal ten einde gedacht, aangepast aan de huidige noden. allebei zijn het auto's die zichzelf niet al te serieus nemen, maar met hoe dan ook een hoge gebruikswaarde.

Uiteraard ken ik die nog.. ;)
 

LenK

Forumguru
dan zou ik voor de skoda gaan. daar ga je langer plezier aan hebben.
Dat zal wel moeten, want een auto die nieuw slecht verkoopt, zoals de Roomster, schrijft lekker veel af.
Dan wordt het wel duur rijden als je er niét lang in blijft rijden.
Bij vreemde merken inruilen zal wel helemaal moeilijk worden (=lage inruil).
 

Gieliovd

Forumguru
Serieus coole wagen!!! :super:

Zo'n oldskool robuuste uitstraling daar houd ik wel van!!

Maar ja, het is allemaal zo achterhaald tegenwoordig. Maakt hem niet minder gaaf!

Een kruising tussen een Renault Expres, een Lada Niva en nog wat mobiel gespuis.
 

Frankie

Actief lid
de roomster is gewoon een zalig leuk autootje, dat niemand koud laat, en ontzettend vele mogelijkheden biedt, zonder daarbij "sterallures" te hebben zoals een golf-plus of een altea, maar met een hele hoop méér "stijl" dan een bouwvakkerslimousine à la berlingo.
Herinnert iemand zich nog de Simca Matra Rancho? was ook een hele leuke wagen, enkel zijn tijd ver vooruit en misschien niet goed genoeg ten einde gedacht. Zet de roomster Scout ernaast en je zou zeggen dat het hetzelfde concept is, enkel 30jaar later en nu wél helemaal ten einde gedacht, aangepast aan de huidige noden. allebei zijn het auto's die zichzelf niet al te serieus nemen, maar met hoe dan ook een hoge gebruikswaarde.
eigenlijk best wel fun: van een altea XL of een O² zijn we nu al bij een roomster aanbeland. even serieus: de kofferbak is wel degelijk quasi even bruikbaar als de modellen van deze thread... maar als je mij vraagt of de seat, of de skoda (welke dan ook) dan zou ik voor de skoda gaan. daar ga je langer plezier aan hebben.

Rancho rules !!! altijd een geweldige auto gevonden.. Qua looks dan :-)
 
Bovenaan Onderaan