Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI BE

BramBam

Forumguru
Was er eigenlijk uit, totdat een collega mij wees op de net gelanceerde Seat Altea XL.

In beide auto's een uitgebreide proefrit gemaakt, maar ik kan geen keuze maken. Het gaat om de volgende auto's:

Altea XL 1.9TDI STYLANCE DRF
Metallic lak
XXL-pakket (=Parkeersensoren acher, privacy glass en 17 inch lichtmetalen velgen i.p.v. 16 inch)
Middenarmsteun
Radio/CD/MP3/bluetooth/Stuurwielbediening/Aux-in

of

Octavia Combi 1.9TDI77 BSN ED DPF
Metallic lak
Dubbele bodem kofferbak
Radio Stream
Multifunctioneel stuur incl. Bluetooth Carkit

Zowel de catalogusprijs (incl. optie's), als het leasetarief zijn nagenoeg hetzelfde.

Op een Skoda-forum is het misschien lastig om een objectief antwoord te krijgen, maar ik probeer het toch maar.
 

Trol

Lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Ik zou kiezen voor de O2 omdat het een gewone auto is.. alle ik bedoel dat het zo niets volume achtig is en omdat ik graag breaks zie.. kwil er maar mee aantonen dat het kwestie van smaak is.. Een leon daarentegen vind ik ook wel mooi..
 

Skombi

Actief lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Octavia heeft meer ruimte dus als je een gezin met 2 kids hebt zou dat voor mij de beslissende factor zijn .. sterker nog .. dat was ie.
 

Remco28

Actief lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Ik zou ook voor de skoda gaan,ik vind seat veel minder qua kwaliteit als vw,skoda,audi.
Weleens het dashboard gezien en aangevoeld?
 

ad5000

Actief lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

De verhoudingen van de Altea XL t.o.v. de gewone Altea zijn m.i. helemaal zoek.
Ik vind het dus geen mooie auto, maar smaken verschillen gelukkig.
Ook ik vind de dash van de O2 veel mooier dan de Altea.
Om je misschien behulpzaam te kunnen zijn, moet je bedenken hoe lang je met de auto zal moeten gaan doen en of je jezelf wel zo lang in deze auto wilt zien.

Zo bekijk ik straks voor mezelf of ik toch niet een Elegance met volleer wil of een BE met half leer, gewoon omdat ik er misschien 4 tot 5 jaar in moet gaan rijden.
 

sitechris

Donateur
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

het lelijke dashboard was voor mij een reden om niet voor de Leon te kiezen (Seat gebruikt voor de Leon, Toledo en Altea hetzelfde dashboard), maar voor de Octavia. Nu is de Leon van buiten nog een mooie auto. Ik zou willen dat ik van de Altea Xl hetzelfde kan zeggen. Kortom, in dit geval zou ik altijd voor de Octi kiezen.
 
de Skoda Octavia Business Edition heeft Xenon koplampen met koplampsproeiers...ik weet niet of dat ook op de Altea Stylance aanwezig is...Xenon was voor mij een heel belangrijke factor...mijn keuze heb ik zelf teruggebracht tot 2 auto's: Skoda Octavia BE of Toyota Avensis Linea Luna....De Seat Altea XL had ik in een eerder stadium al laten vallen samen met de VW Jetta, VW Touran en de Renault Laguna.
De Toyota viel als laatste af door de verwachte levertijd van 22-26 weken en het gebrek aan Xenon zonder een forse meerprijs. Maar voordat jij een keuze maakt.....vergelijk het dashboard van de Altea eens met die van de Octavia...en dan heeft de Skoda iets heel functioneel: MaxiDot. Als je niet weet wat dat voor extra's met zich meebrengt; laat de Skodadealer je dat dan eens demonstreren....toevallig had ik gisteren mijn ruitensproeier reservoir bijna leeg en dan krijg je daarvan netjes een melding op de MaxiDot
xyxthumbs.gif
kijk dat vind ik nou leuk!...heeft die Seat dat ook? Succes met je keuze; wat ik zou kiezen is duidelijk...daar rij ik met heel veel plezier in
473.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BlackO2</font><hr />

toevallig had ik gisteren mijn ruitensproeier reservoir bijna leeg en dan krijg je daarvan netjes een melding op de MaxiDot
xyxthumbs.gif
kijk dat vind ik nou leuk!...heeft die Seat dat ook?

[/ QUOTE ]

Seat heeft dat ook ja, maar ik vind die Altea XXl echt een lelijk hok.. Niks aan, maar ja dat is persoonlijk.
Seat rijdt wel erg lekker. Ik vind dat Seats een lekkerder onderstel hebben dan een Octavia.. Maar goed je moet maar in beide gaan rijden en dan je keuze maken!

Suc6
 

Jpoers

Lid
jah dat is inderdaad wel een optie waar ik mijn keuze vanaf zal houden of die verteld of mijn ruitensproeiresevoir bijna leeg is.

Tis inderdaad wel leuk
grin.gif

(sorry kon het niet laten)

maar zoals eerder vermeld het ontwerp van de octavia is meer één geheel, vind ik persoonlijk.

Maar maak eens een proefrit in beide en beweeg elk knopje schuifje, dingetje wat je maar kan bewegen. En kijk goed waarvoor je de auto gaat gebruiken. (behalve van a naar b rijden). En beslis dan wat de betere keus is.
 

jemo

Lid
De Altea heeft standaard GEEN Xenon, ook niet op de business uitvoering. Ik weet dat, omdat ik een maand geleden dezelfde keuze heb gestaan.
Ik heb gekozen voor de Octavia. De gewone Altea vind ik erg mooi, dus ik keek uit naar de nieuwe XL. Ik vond hem echter tegenvallen op de volgende punten:
- Uiterlijk: ik vind de gewone Altea mooier. De XL is aan de achterkant gewoon te ver uitgerekt en e.e.a. is volledig uit verhouding. Achterkant (achterlichten) vind ik wel mooier dan gewone Altea.
- Ruimte: Kofferbak van de Altea XL is gewoon SMAL!! Qua diepte valt het nog wel mee (als je de stoelen naar voren schuift), maar de breedte viel echt tegen
- Grootste tegenvaller was het rijcomfort. Aan de hoge zit valt wellicht te wennen, al zal ie blijven overhellen. Maar wat het meeste tegenviel, was het geluid. Jeetje wat hoor je de motor, de banden en de wind. VEEL meer dan bij de Octavia. Dit was voor mij het meest doorslaggevende punt om voor de Octavia te kiezen. Verder is de Altea net wat duurder (of minder opties, het is maar hoe je het bekijkt)...
Natuurlijk hebben ze allebei hun sterke en zwakke punten, het is dus een afweging wat jij het belangrijkste vind. Succes daarmee...
 

japiejo5

Actief lid
Persoonlijk vind ik het dashboard niet mooi van de seat. Als je bedenkt dat je meestal in de auto zit,..en niet er constant naast staaat,...:)
 

Rallye

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: jemo</font><hr />

- Uiterlijk: ik vind de gewone Altea mooier. De XL is aan de achterkant gewoon te ver uitgerekt en e.e.a. is volledig uit verhouding. Achterkant (achterlichten) vind ik wel mooier dan gewone Altea.


[/ QUOTE ]

Zo zie je maar weer dat ook dit een kwestie van smaak is: ik vind de achterlichten van de XL juist het lelijkste punt van de auto.

Wat de keuze betreft: de Altea is toch meer een "busje", als je dat niet erg vind, kun je ervoor kiezen. Bij mij ging het tussen de Leon en de Octavia, en ik heb uiteindelijk voor de ruimte, het mooiere interieur en het (wat mij betreft) "stoerdere" uiterlijk gekozen: de Skoda dus.
 

higgy

Forumguru
Hier gaan we niet uitkomen! Wat jij mooi vindt vinden sommigen hier OOK mooi en anderen spuuglelijk...
Je kunt ons hooguit om rationele argumenten vragen, maar zoals we allemaal weten kopen we een auto volgens mij uiteindelijk voor een groot deel met het hart, en niet met het verstand...:)
 
Ik ben gecharmeerd van de vormgeving van Seat. Technisch gezien is alles dik in orde. Je zou kunnen afknappen, dat deed ik, op de gebruikte materialen voor deurpanelen en dashboard. Verder prima auto die lekker op de weg ligt.

Gelukkig verschillen de smaken van de forumleden, anders reden wij allemaal in exact dezelfde Skoda!
wink.gif


Succes (of moet ik zeggen sterkte) met kiezen!
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Hier gaan we niet uitkomen! Wat jij mooi vindt vinden sommigen hier OOK mooi en anderen spuuglelijk...
Je kunt ons hooguit om rationele argumenten vragen, maar zoals we allemaal weten kopen we een auto volgens mij uiteindelijk voor een groot deel met het hart, en niet met het verstand...:)

[/ QUOTE ]

Helemaal mee eens.
Daarbij is de Skoda m.i. ietwat conservatief/degelijk vormgegeven daar waar de Seat juist vrij progessief/gewaagd is vormgegeven. Niet alleen persoonlijke smaak maar ook 'wat wil je uitdragen' speelt wellicht een rol.
 

SmurfForLife

Actief lid
De Altea rijdt echter heerlijk, maar de gebruikte materialen van het interieur en rij-eigenschappen van de O2 zijn gewoon mooier en voelen beter aan.

Maar wederom dit is persoonlijk!!
 

elcocheSKODA

Actief lid
Beste Brambram,

Ben zelf overgestapt na jaren SEAT te hebben gereden, naar Skoda. Over de meeste SEAT's die ik heb gereden (Cordoba SX, twee maal Toledo) ben ik zeer te spreken.
Echter mijn laatste SEAT, een Altea, heb ik al na 1 1/2 jaar ingeruild voor een Octavia.

Met de Altea had ik veel problemen (windgeruis, hoog verbruik, slecht zitcomfort, slecht overzicht tijdens rijden en slechte afwerking en gebruikte materialen (reeds slijtage na net een jaar)).
Het slechte overzicht was echter het grootste probleem. Het was mij nog nooit eerder overkomen, echter bij de Altea kwam het frequent voor dat ik andere weggebruikers te laat zag.

Uiteraard de keuze is aan jou. Succes met kiezen !!!
 
Bovenaan Onderaan