Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI BE

KVoL

Lid
Geheel ter info en voor de statistieken: het is een Altea XL geworden. 1.9 tdi 105 pk, track grijs, stylance uitvoering met TFT/DVD, ESP, verhoogde kofferbodem, zijdelingse airbags achter, bluetooth, parkeersensoren en verduisterde ramen achter.

Greetz.
 

Beetle

Nieuw lid
Geheel ter info en voor de statistieken: het is een Altea XL geworden. 1.9 tdi 105 pk, track grijs, stylance uitvoering met TFT/DVD, ESP, verhoogde kofferbodem, zijdelingse airbags achter, bluetooth, parkeersensoren en verduisterde ramen achter.

Greetz.

Mooi. Is dat inclusief kogelhard dashboard, kraakjes en rammeltjes, snel beschadigen van de gespoten panelen rond de stereo, het ontbreken van een afdekplaat op de motor en snel uitlubberende stoelen? :ahum:

Ik hoop het niet voor je maar ik heb zelf 2 jaar een Altea gereden in sport-up uitvoering(MY 2006) en dat waren toch wel mijn grootste ergenissen van deze auto.
 

RDE

Lid
Is het nu een Altea, een Altea XL, een Leon of een Toledo (bestaat die nog?) geworden? Ze zien er allemaal hetzelfde uit, de een alleen wat meer platgeslagen of uitgerekt. Van binnen is het allemaal gelijk. Nee, Seat is Seat niet meer, helaas....
Desalniettemin, sterkte met wachten (levertijd?) en veel plezier met je keuze!
 

KVoL

Lid
Levertijd 8 weken maar als hij er voor Kerst is ben ik tevreden.

Als VAG-liefhebber vind ik eerder veel van de posts op dit forum soms eerder treurig. Autobouwers werken aan herkenbaarheid. Je kan daar voor of tegen zijn maar die herkenbaarheid brengt met zich mee dat bijvoorbeeld de "snuit" voor gans het gamma gelijk "moet" zijn. In een VW showroom valt een model met een "oude" snuit direct op. Als men de Touran geen nieuwe snuit had gegeven, bijvoorbeeld, dan merkte je direct dat hij één van de oudere in de familie was. Soit, ja Seats lijken erg op elkaar maar dat is dus dikwijls juist de bedoeling en ja het ontbreekt hen aan een mooie sedan en nog enkele modellen ... maar dat probleem stelt zich bij Skoda minstens even erg.

Mijn vriendin, die ook zeer grote fan is van onze huidige O1 en onze Skoda-dealer, was er direct uit: de O2, behalve in RS-line-look, is een zeer braaf autootje. Smaken zijn subjectief, maar wij vonden dat dus. Hij is hier ook (een stuk) duur(der dan de Seat).

Mijn ouders rijden Toledo 2. Op één kraakje na nooit last gehad buiten enkel het "afbladderen" van de handgrepen. Mijn broer rijdt O1 combi, zeer degelijk spel. Wij O1 berline, kraakt wél het één en ander aan. Je moet dus altijd en overal wel wat geluk hebben ook.

Knoert harde plastic zijn we gewoon uit de O1 en we storen ons er niet aan. De motor is alvast beter afgedekt dan deze van onze O1 en er zijn misschien iets minder plasticdeksels dan in een Touran, maar veel doet het niet, ik zie het niet en als mijn O1 zo door het leven kan, dan kan deze Seat het ook.

Wat wil ik nu zeggen: O2 of Altea XL, veel is subjectief en das maar goed ook. Jammer genoeg heb ik dat niet eerder ontdekt :-). Iedere heeft zijn kleine kantjes en zijn pluspunten en alles komt van VAG dus de ene afschieten en de andere de top vinden kan, wat mij betreft, alvast niet :-).

Hoe dan ook: stond hij hier al maar op de oprit, ik heb er zin in ;).


Joeps.
 

LenK

Forumguru
Dat harde dash in de Seat wordt telkens weer aangehaald. Op de een of andere manier zijn zachte materialen ineens een kwaliteits norm geworden.
Nou ga dan eens in een Jaguar zitten en kijk naar het interieur dan kan heel die VAG meuk de prullenbak in of het nou hard of zacht is of het nou Audi , Seat, VW of Skoda is.

En om je nou ineens om motor afdekking druk te maken. Zo'n flap plastic kan wat mij betreft gestolen worden. Ik had liever een fatsoenlijke oliepeilstok daarvoor in de plaats.

En al dat familiegezicht gedoe. Brrrrrr. Als ik een Audi in mijn spiegel zie dan weer ik alleen dat het een Audi is. Of je daarna door een auto van 30 of 130 mille ingehaald wordt zie je pas achteraf. Geldt inderdaad ook voor Seat behalve oudere modellen Alhambra en Ibiza/Cordoba
VW en Skoda hebben nog een beetje variatie maar daar gaat het ook de eenheidsworst kant op.
Familie trekjes prima, maar kopie van kopie, nee dank je.

@KVoL De Altea XL vind ik niet de mooiste van het stel maar ik wens je er veel rijplezier mee
 

Frankie

Actief lid
Nou ga dan eens in een Jaguar zitten en kijk naar het interieur dan kan heel die VAG meuk de prullenbak in of het nou hard of zacht is of het nou Audi , Seat, VW of Skoda is.

Uhm.... nee dus... ik neem aan dat je hier X-type als voorbeeld stelt !? Wat een baggerbak dan. Interieur design-wise.. goedkoop uitziend hout. Echt of nep, t ziet er domweg nep uit. Lelijke Ford attributen op het dashboard.. Echt niet dus en verschrikkelijk. Ben het echt niet eens met je vergelijking. Met b.v. een Audi A6 ofzo veeg je heel die Jaguar troep de vloer aan..
 

KVoL

Lid
Geheel akkoord. Als ik met een collega op de baan ben en er snijt weer eens een Jag de weg af roepen we in koor: weg met die nep-Ford :D. Hout is idd triest, er blijft in de afwerking een beetje Jag over maar de rest doet Ford en nog erger Ford-USA aan :eek:.

Maar we wijken nu wel serieus af vrees ik.
 

Frankie

Actief lid
Sorry heren. Aandelen VAG of zo? Wat zijn jullie éénkennig zeg.

Geen aandelen VAG, niet eenkennig !! Wel tevreden over inmiddels een 2e O2. Denk dat jouw opmerking in handtekening meer negatieve invloed heeft/voorspelt dan onze positieve. Eénkennig trouwens ? Welke Jag bedoel je nu eigenlijk ? überhaupt een vreemd vergelijk...

Veel plezier met je volgende Ford of Jag...
 

nielsvb

Nieuw lid
Heb ook voor dezelfde keuze gestaan. Vind de Altea wel ook erg mooi, en stuurt echt wel goed. Kom net uit een Focus 1...dat is pas echt sturen!

Maar heb uiteindelijk voor de O2 2.0 TDI Attr Business gekozen tov Altea XL 2.0 TDI Stylance. Reden? Xenon en Ingebouwde navi (ben niet zo kapot van zuignappen en lossen navi's.

in februari komt mijn O2 Attractive Business, Black Magic, Ivory Stof, Getinte ramen en trekhaak.
 

KVoL

Lid
Onze Altea XL is ondertussen geleverd. Tot op heden alles tip-top.

seatkl.JPG
 
Ook ik heb naar de Altea XL gekeken in mijn zoektocht naar nieuwe wielen...
Ik krijg volgende week eindelijk m'n O2, maar was toevallig gisteren nog bij de Seat-dealer voor een klein dingetje aan mijn huidige auto, Seat Toledo uit 1999.

Bij het wachten op de mini-reparatie ging ik nog eens uitgebreid door de showroom wandelen en nog eens de XL goed bekijken. Ben achteraf zeeeeer tevreden met mijn keuze:
De buitenkant in de duurdere versies van de XL vind ik zeer fraai, bijvoorbeeld Delhirood in Stylance-uitvoering met 17"-wielen en donkere ramen en zilveren rail (zo'n klein railtje ook nog, leukkkk).
Maar eenmaal binnen zit je toch een beetje op de bok... en dat harde plastic, nee, daar had ik me na een maand al aan gestoord.

Maar in de categorie (midi-) MPV blijf ik hem zeer mooi vinden!
 

Hetzer

Forumguru
Dat harde dash in de Seat wordt telkens weer aangehaald. Op de een of andere manier zijn zachte materialen ineens een kwaliteits norm geworden.

Heb je interieur van de Fabia en Roomster wel eens gezien ook kei en kei hard , het zelfde als in mijn broertjes nieuwe Leon

Voorderest begrijp ik ook niet wat veel Skoda rijders tegen Seat hebben, zoals al eerder aangegevn ben ik een echte Vag-liefhebber en heeft naast VW ook zeker Seat een plaatsje in mijn hart
Zelf zou ik ook geen Atea XL kiezen, ik vind hem een beetje uitgerekt, maar dat is mijn persoonlijke mening, ik zou zelf dan eerder gaan voor de normale Altea, al is dan natuurlijk wel een stuk kleiner..
 

Swiss

Actief lid
Voorderest begrijp ik ook niet wat veel Skoda rijders tegen Seat hebben, zoals al eerder aangegevn ben ik een echte Vag-lievhebber en heeft naast VW ook zeker Seat een plaatsje in mijn hart

Kijk, dat begrijp ik dus ook niet. Ik ben ook meer VAG dan Skoda-lover. Een overstap binnen VAG beschouw ik als "binnen het merk blijven".
De O2 was de beste wagen die ik tot nu toe gehad heb, maar de leukste was zonder twijfel m'n allereerste: een Ibiza 1.4 TDi. Een ongelooflijk leuke, hippe, schattige wagen. En qua "snelheidsgevoel" ongeëvenaard, dat heb ik zelfs niet gevoeld toen ik eens mocht rondrijden in een O2 140 pk.
Als ik op dit moment moet kiezen tussen een F2 en een Ibiza, blijf ik dan ook voor de Ibiza gaan. Ik moet wel toegeven dat ik dat de énige Seat vind die er op dit moment goed uitziet. De Leon, de Altea, de Toledo, de Alhambra: Allemaal geen spek voor m'n bek. Maar een Ibiza, vooral dan als 2e wagen, dat zou ik nog wel zien zitten...

En wat betreft die rivaliteit tussen de VAG-merken: qua essentiële punten (motor, ophanging, transmissie, remmen, ...) zijn die wagens identiek. Alleen qua carrosserie en binnenaankleding zijn er verschillen, maar voor elk wat wils. Dus waar zijn we in godsnaam mee bezig?

Greetz,
Swiss
 

sitechris

Donateur
Heb je interieur van de Fabia en Roomster wel eens gezien ook kei en kei hard , het zelfde als in mijn broertjes nieuwe Leon

Voorderest begrijp ik ook niet wat veel Skoda rijders tegen Seat hebben, zoals al eerder aangegevn ben ik een echte Vag-lievhebber en heeft naast VW ook zeker Seat een plaatsje in mijn hart
Zelf zou ik ook geen Atea XL kiezen, ik vind hem een beetje uitgerekt, maar dat is mijn persoonlijke mening, ik zou zelf dan eerder gaan voor de normale Altea, al is dan natuurlijk wel een stuk kleiner..

Alleen Skoda rijders of zijn het er meer? Feit is dat Seat slecht draait en zelfs VW twijfelt eraan om Seat in stal te houden. Voor de slechte verkoopresultaten zijn er imo 3 oorzaken, lelijk van binnen, eenheidsworst van buiten (allemaal zien ze er hetzelfde uit) en is de vering van Seat vaak te hard (overigens niet bij Altea XL, die rijdt goddelijk). Een VW of Skoda biedt gewoon een beter totaalplaatje.
 

Hetzer

Forumguru
Alleen Skoda rijders of zijn het er meer? Feit is dat Seat slecht draait en zelfs VW twijfelt eraan om Seat in stal te houden. Voor de slechte verkoopresultaten zijn er imo 3 oorzaken, lelijk van binnen, eenheidsworst van buiten (allemaal zien ze er hetzelfde uit) en is de vering van Seat vaak te hard (overigens niet bij Altea XL, die rijdt goddelijk). Een VW of Skoda biedt gewoon een beter totaalplaatje.

Klopt het is een feit dat Seat slecht draait, heel slecht als je het vergelijkt met Skoda, maar ik denk niet dat ligt aan het gebrek aan kwaliteit, maar aan hun aparte Sportieve modellen-reeks.
Ik sprak afgelopen week met de eigenaar van Vepreda-Autostudio in Spijkenissenen die vertelde mij dat er 2 Altea rijders (1 al na 6 maanden) hun auto hadden ingeruild voor ee Roomster, met als rede toch het gebrek aan ruimte in de Altea, en above all ze vonden de Altea te "sportief" en te hard afgveerd.
Nee ik zou zelf ook niet zo gauw een Seat kopen, gewoonweg omdat naar mijns inziens, de design en sportieviteit boven de functioneleit gaat, en niet zozeer boven de kwaliteit
 

LenK

Forumguru
Klopt het is een feit dat Seat slecht draait, heel slecht als je het vergelijkt met Skoda,

Ahum?

Cijfers t/m 2007-11

Seat 13168
Skoda 9280

Volgens mij 1,5 keer zoveel. Dus wie draait er slecht? Beiden meer verkoop dan in 2006.
 

Hetzer

Forumguru
Ahum?

Cijfers t/m 2007-11

Seat 13168
Skoda 9280

Volgens mij 1,5 keer zoveel. Dus wie draait er slecht? Beiden meer verkoop dan in 2006.

Skoda verkoopt beter werelwijd een veschil van bijna 200.000!!!

Die volumenstärkste Konzernmarke Volkswagen lieferte von Januar bis November dieses Jahres weltweit 3,37 Millionen Fahrzeuge an ihre Kunden aus, das sind 8,8 Prozent mehr als im gleichen Vorjahreszeitraum. Audi verzeichnete mit 893.600 Fahrzeugverkäufen ein ebenfalls starkes Plus von 7,3 Prozent. Škoda steigerte deutlich um 13,1 Prozent auf 572.200 Auslieferungen. Seat erreichte 389.200 Verkäufe (-1,3 Prozent), Volkswagen Nutzfahrzeuge erhöhte kräftig um 12,1 Prozent auf 444.700 verkaufte Modelle. Zum erneuten Verkaufsrekord des Konzerns trugen Bentley mit 9.304 ausgelieferten Autos (plus 13,4 Prozent) und Lamborghini mit 2.269 Fahrzeugen (plus 21,4 Prozent) bei. Bugatti erreichte mit 70 ausgelieferten Fahrzeugen ein Plus von 89 Prozent.

bron volkswagen ag
 

LenK

Forumguru
Ja maar hier heb je met de NL cijfers te maken.
Seat verkoopt hier veel meer, vandaar dat de dealers daar ook wat arroganter zijn dan bij Skoda.
Meer verkopen is dus niet altijd een pluspunt. Wel voor je restwaarde.
 
Bovenaan Onderaan