Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI BE

De Altea ziet er jong en stoer uit. De octavia is iets gereserveerder maar is qua afwerking en kwaliteit mijns inziens beter! Veel succes met het uitzoeken
 

Octaviarijder

Actief lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Ik vind persoonlijk de O2 mooier en over de interieurkwaliteit van Seat hoor ik over het algemeen niet veel goeds.
 

LenK

Forumguru
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Altea en Leon vind ik OK, maar Altea XL en Toledo: nee dank je wel. Die achterkanten zijn mislukt en lelijk.

En waarom op de Leon weer dat inmiddels al 25x nageaapte verborgen portiergreepje bij de achterportieren?

En Seat probeert te gemakzuchtige verschillende modellen met minimaal afwijkende onderdelen te bouwen.

Vreemd trouwens dat Seat de slechtste kwaliteitsscore heeft. Die zaten toch in dezelfde poot als Audi. Of is hier sprake van "met de Spaanse slag"?

Samengevat: ik zou voor de Skoda gaan. Tijdloze lijnen, strakke vormgeving en kwalitatief OK: goede materialen en
goed in elkaar gezet.

Ik ben alleen jaloers op die 1.8 TFSI motor die Seat al heeft.
 

Okki

Donateur
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Heb met SEAT Altea en Leon gereden. Rijden beide erg goed en strak. Altea kon ik alleen niet goed in zitten (knieën tegen de middenconsole) en Leon te kleine kofferbak.

Ik vind de Altea wel mooi, de XL dan weer niet (Toledo helemaal niet), maar dat is persoonlijke smaak.

Als ik erin zou passen zou ik het nog moeilijk krijgen met een keuze tussen de Altea en de O2
 

BramBam

Forumguru
Bedankt voor al jullie input. Heb nog even de tijd om de knoop door te hakken en uitaard zal ik de uitkomst hier bekend maken.
 

Matra_Murena

Actief lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

OP de Seat site is ook helemaal niets te zien van het interieur van de Altea XL... Terwijl je bij de meeste auto-sites toch wel mooie (bewerkte) foto's te zien krijgt van het dashboard...
 

LenK

Forumguru
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Kijk je toch naar het dash van de Leon, de Toledo of de Altea zonder XL.
Die dashboards zijn nog meer hetzelfde dan de buitenkant.
 

Ad_O2

Lid
Re: Altea XL Stylance 1.9 TDI of O2 Combi 1.9TDI B

Ik zat eigenlijk met het zelfde te dubben.
Ik kom uit een 307sw en ben wel een beetje ruimte boven mij gewent
Maar ik kon maar niet wennen aan het dashboard van de Seat, zo pvc achtig...
Daar ik bijna 5 uur per dag in mijn auto zit (zeg maar woont) en ik meer naar het interieur kijk dan naar het exterieur, was de keuze na een paar proefritten snel bekeken.
Zeker toen de dealer mij eens met een dsg liet rijden.
Letterlijk en figuurlijk "verkocht"
De Octie heeft zichzelf bij mij meer dan bewezen, zeker met de bisn. uitvoering.
Success met je keuze!
 

BramBam

Forumguru
De kogel is door de kerk.
cheer.gif


Morgen gaat de bestelling de deur uit voor onderstaande auto. Het betreft een voorraadauto, vandaar dat de optie's niet overeenkomen met de aan het begin van dit topic opgegeven optie's.

Skoda Octavia Combi 1.9TDI Business Edition

Kleur: Satin Grey
Interieur: Eminent Onyx

Radio/CD/MP3 Stream
Parrot CK3200 Carkit
Zonneschermen achter (voor de kids)

Nu hopen dat de bestelling snel bij de dealer ligt, zodat de aflevering op zeer korte termijn kan plaatsvinden.

Bedankt voor al jullie input.
worshippy.gif
 

ad5000

Actief lid
Erg mooie auto gefeliciteerd met je keuze....
maarehhh waarom geen privacy glas ipv zonneschermen?
 

Frankie

Actief lid
Uhm, ik heb vóór de eerste O2 ook naar een Altea gekeken. Welliswaar geen XL, maar toch. Waarom ie het ZEKER niet is geworden:

- VEELS te plastic dashboard met voor zulk een auto minimale opbergmogelijkheden.
- Bagger, harde en niet verstelbare middenarmsteun. Exemplaar in O2 is 100 keer beter.
- Toendertijd geen (echte) Xenon mogelijk. Had dat al in mijn Golf IV en wou niet zonder.

Daarbij, al die recente Seatjes lijken op elkaar.. ik zou voor de O2 gaan...

Verdorie... ik ben te laat zie ik net. Je hebt al gekozen !! MAar wel de goeie !!
smile.gif
 

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ad5000</font><hr />

Erg mooie auto gefeliciteerd met je keuze....
maarehhh waarom geen privacy glas ipv zonneschermen?

[/ QUOTE ]

Volgens mij ging het om een voorraad auto!
 

KVoL

Lid
Oude discussie even terug tot leven wekken. Wij twijfelen ook tussen de O2 en Altea XL. Op aanraden van een lid van dit forum kom ik hier ff mijn licht opsteken (we doen en deden hetzelfde bij jullie collega's van Seat). Als ik lees wat sommige Skoda rijders (ben er zelf één en zeer tevreden) over de Altea XL schrijven lijkt dit wel een ramp op wielen. Dat vinden wij zeker niet.

We kennen de kleine kanten van de Altea XL en die van de O2 die voor ons van belang zijn. Ik maakte even dit lijstje met reeds gepostte bedenkingen aan het adres van de Seat en vertel er even bij wat wij daar zo van denken (indien ons idee fout is, laat het zeker weten):

1. Lelijk (steeds persoonlijk, wij vinden hem mooi :-) ).

2. Meer ruimte (niet akkoord voor ruimte in de wagen, vooraan wint de Altea XL, achteraan wint de O2 in de breedte en de Altea XL voor de beenruimte. Voor de koffer: akkoord doch verschil is erg klein. Wij laden zelden of nooit boven de kofferafdekking, het is dus de ruimte onder de afdekking die voor ons telt. De koffer van de Altea XL lijkt ons gelijk aan deze van onze huidige 0ctavia 1 Berline met dat verschil dat de koffer van de Altea XL aan beide zijden een opbergvak heeft zodat breedte ter hoogte van de wielkasten gelijk is aan de breedte van heel de koffer. Bij onze Octavia 1 is de koffer dus over een klein deel van de diepte breeder maar of dit nuttiger is dan een extra handig bergvak hangt van dag tot dag af vrees ik. Bij de O2 dacht ik ongeveer hetzelfde gezien te hebben als bij mijn O1?)

3. Kwaliteit Dashboard Altea XL is triest. (ja, dit kan zeker beter. Onze O1 heeft echter het eerste dashboard. Ik wou in de tijd het vernieuwde board maar kocht een toonzaalmodel en had die keuze dus niet. Na 4 jaar ziet alles er best nog treffelijk uit. Hoe dan ook, dit is een terechte kritiek).

4. Hoge zit (vinden wij net een plus).

5. Geluid van motor/wind bij rijden (wij reden jammer genoeg nog niet op de snelweg. Ja je hoort het typische tdi geluid nog redelijk in de wagen. Wind en banden, geen last van op gewone wegen. Ervaringen op snelweg zullen we binnenkort testen).

6. Hoog verbruik (we kunnen niet uit ervaring spreken maar 2 testen in 2 magazines met enige naam leren ons dat er een klein meerverbruik is t.o.v. de octavia 2).

7. Overzicht (lijkt ons ook wennen. Enige wat ons probleem lijkt is de stijl van de voorruit, vooral in bochten. Ook bij de O2 zal het wennen zijn want ook daar eerste indruk: minder overzicht door stijlen voorruit).

8. Zitcomfort (wij vinden de Seat beter zitten).

9. Armsteun=triest (akkoord).

10. Weinig opbergvakken (we nemen de dakconsole en vinden de aanwezige vakken prima. 1,5 liter flessen hoef ik niet in mijn deur :-) ).

MAAR we zijn er echter nog niet uit :-). M.a.w.: shoot!


Greetz.
 

___JC___

Forumguru
Ik vind het een wat vreemd vergelijk eigenlijk.

Of je neemt een OCtavia combi met lekker veel ruimte vooral in de achterbak) voor redelijk geld. Deze kan je vergelijken met een Golf Variant, Focus station of 307 SW enz

Of je neemt een MPV zoals een Altea XL. Hoge zit, ook veel ruimte maar minder in de achterbak. Deze kan je vergelijken met een Focus CMax (wat een beste auto is kan ik je vertellen), Scenic enz

Kijk dan eerst of je een station of MPV wil en ga ze daarna onderling vergelijken.
 

KVoL

Lid
Je schrijft eigenlijk zelf in je antwoord dat de vergelijking wél logisch is daar de SW versies "identiek" dezelfde eigenschappen hebben als de Altea XL. De octavia is een klassieke break. De Focus een MPV. De SW en Altea XL zijn een beetje van de twee maar meer break dan MPV.
 

LenK

Forumguru
Ik vind het een wat vreemd vergelijk eigenlijk.

Of je neemt een OCtavia combi met lekker veel ruimte vooral in de achterbak) voor redelijk geld. Deze kan je vergelijken met een Golf Variant, Focus station of 307 SW enz

Of je neemt een MPV zoals een Altea XL. Hoge zit, ook veel ruimte maar minder in de achterbak. Deze kan je vergelijken met een Focus CMax (wat een beste auto is kan ik je vertellen), Scenic enz

Kijk dan eerst of je een station of MPV wil en ga ze daarna onderling vergelijken.
De vergelijking heeft zijn oorsprong in de prijs.
Als je een bepaald bedrag wil, kan of mag besteden en geen voorkeur voor een bepaald merk of type auto hebt dan kun je voor dit soort vergelijkingen komen te staan.
Of het zin heeft om dat op een forum ter discussie voor te leggen is twee. En op een Skodaforum vergelijken met een ander merk, ook als is het Seat, dat is nog minder zinvol.
 

___JC___

Forumguru
Je schrijft eigenlijk zelf in je antwoord dat de vergelijking wél logisch is daar de SW versies "identiek" dezelfde eigenschappen hebben als de Altea XL. De octavia is een klassieke break. De Focus een MPV. De SW en Altea XL zijn een beetje van de twee maar meer break dan MPV.

De Altea is gewoon een bussie man !
:)
 
Bovenaan Onderaan