alle ruiten beslagen

Nee, dat is het gekke, hij stond gewoon op de parkeerplaats stil te staan.

gr
Jeffrey

Bij mij vanmorgen ook alle ruiten aan de binnenkant beslagen, begon al een beetje aan mezelf te twijfelen of ik de ramen wel dicht had gedaan.

Ik moet overigens zeggen dat mijn vorige auto (VW Passat) hier ook vrij veel last van had en toen werd dit veroorzaakt door een verstopte afvoer van het regenwater onder de voorruit. Er bleken allerlei bladeren en takjes voor een verstopping te zorgen en kon het regenwater op een of andere manier de carroserie binnendringen.

Van een verstopte afvoer heb ik nu geen last maar irritant blijft het wel. Ik ga straks de dealer maar even bellen.
 
waar kit je dat dan precies af als ik vragen mag, heb er namelijk ook last van.

gr
Jeve1

Dit afkitten geldt helaas niet voor een O1 ,deze heeft geen metalen deurplaten (raammechaniek) maar "ouderwetse" deurfolie's.
Het afkitten is alleen voor een fabia I en in mindere mate O2
Heb je last van veel vocht ,controleer dan eerst de afvoer van de waterbak (onder die zwarte afdekking bij je ruitenwissers) af deze niet verstopt zijn.
 

jeve2

Lid
Dit afkitten geldt helaas niet voor een O1 ,deze heeft geen metalen deurplaten (raammechaniek) maar "ouderwetse" deurfolie's.
Het afkitten is alleen voor een fabia I en in mindere mate O2
Heb je last van veel vocht ,controleer dan eerst de afvoer van de waterbak (onder die zwarte afdekking bij je ruitenwissers) af deze niet verstopt zijn.

zal ik zeker doen, dank je wel.
Overigens was het vanmorgen feest hier in de Rijnmond; alles bevroren en kreeg zelfs mijn deuren niet open.
Weet iemand hier nog "grootmoeders truukjes"voor behalve lauw water erover heen gieten of tikken aan de deur ?

gr
Jeve1
 

Gijs

Lid
Weet iemand hier nog "grootmoeders truukjes"voor behalve lauw water erover heen gieten of tikken aan de deur ?

gr
Jeve1

Je kan je deurrubbers insmeren met siliconen. Bij de Hema kan je ook kan en klare sticks krijgen om de rubbers in te smeren (lijkt op een labello lippenstick)
 
zal ik zeker doen, dank je wel.
Overigens was het vanmorgen feest hier in de Rijnmond; alles bevroren en kreeg zelfs mijn deuren niet open.
Weet iemand hier nog "grootmoeders truukjes"voor behalve lauw water erover heen gieten of tikken aan de deur ?

gr
Jeve1

Typisch Nederlands kwaaltje, eerst regen en dan vriezen ,alles zit vastgevroren, en daar is niets tegen opgewassen, inderdaad misschien een beetje siliconen op de rubbers.

En wat was ik blij met m'n winterbanden vanmorgen 't was toch wel glad in de polder.
 

jeve2

Lid
Typisch Nederlands kwaaltje, eerst regen en dan vriezen ,alles zit vastgevroren, en daar is niets tegen opgewassen, inderdaad misschien een beetje siliconen op de rubbers.

En wat was ik blij met m'n winterbanden vanmorgen 't was toch wel glad in de polder.

kan ik me wel wat bij voorstellen ja.
 

jeve2

Lid
Middaggghh,

ik lees vaak van dat je de ruiten met kranten moet doen maar wat bedoelt men hiermee,
de ruiten afnemen met kranten of de ramen bedekken met kranten, ik snap hem niet helemaal.
Gisteren heb ik de ruiten afgenomen met kranten maar deze beslaan net zo erg.
+ dat ik voorruit met de climate aan en de ruitontwaseming niet goed krijg.
Waar bedoelt men eigenlijk dat bakje met water onder de voorruit die vol kan zitten ?
Je ziet het....ben een echte leek hiermee :blush:

gr
Jeve2
 

jeve2

Lid
Dit afkitten geldt helaas niet voor een O1 ,deze heeft geen metalen deurplaten (raammechaniek) maar "ouderwetse" deurfolie's.
Het afkitten is alleen voor een fabia I en in mindere mate O2
Heb je last van veel vocht ,controleer dan eerst de afvoer van de waterbak (onder die zwarte afdekking bij je ruitenwissers) af deze niet verstopt zijn.

Moet deze dan vol water staan of moet ik iets "doorprikken"?

gr
Jeve2
 
Moet deze dan vol water staan of moet ik iets "doorprikken"?

gr
Jeve2

Hij moet juist niet vol met water blijven staan.....
Aan de zijkanten van de waterbak zitten afvoergaten, door deze gaten lopen ook de kabeltjes van je zij knipperlichten, en deze afvoergaten raken verstopt door bladeren e.d. en daardoor blijft er water in de waterbak staan, komt er eenmaal genoeg water in dan loopt het via de inlaat van de kachel je interieur in.
Even schoonmaken en via dat punt komt er in iedergeval geen water je auto meer inlopen.
 

jeve2

Lid
wat moet ik dan precies openschroeven ?

gr
Jeve2

Hij moet juist niet vol met water blijven staan.....
Aan de zijkanten van de waterbak zitten afvoergaten, door deze gaten lopen ook de kabeltjes van je zij knipperlichten, en deze afvoergaten raken verstopt door bladeren e.d. en daardoor blijft er water in de waterbak staan, komt er eenmaal genoeg water in dan loopt het via de inlaat van de kachel je interieur in.
Even schoonmaken en via dat punt komt er in iedergeval geen water je auto meer inlopen.
 
wat moet ik dan precies openschroeven ?

gr
Jeve2

Ruitenwisserarmen de-monteren, en de zwart kunststof waterbak afdekking de-monteren (zit vastgedrukt in een kunststof klemgoot bij de voorruit)
Als het goed is kijk je nu in de waterbak, en aan de linker en rechterzijde zit een afvoergootje je binnenschermen in (volg het draadje van je zijknipperlichten) deze gootjes zitten vaak verstopt met bladeren en andere drap, de boel schoonmaken en klaar.
 

octofreak

Actief lid
Ruitenwisserarmen de-monteren, en de zwart kunststof waterbak afdekking de-monteren (zit vastgedrukt in een kunststof klemgoot bij de voorruit)
Als het goed is kijk je nu in de waterbak, en aan de linker en rechterzijde zit een afvoergootje je binnenschermen in (volg het draadje van je zijknipperlichten) deze gootjes zitten vaak verstopt met bladeren en andere drap, de boel schoonmaken en klaar.


@Topsport,

ik heb hetzelfde probleem (lijkt het) met mijn Fabia. Is daar een soortgelijke handeling noodzakelijk? Thankz
 
@Topsport,

ik heb hetzelfde probleem (lijkt het) met mijn Fabia. Is daar een soortgelijke handeling noodzakelijk? Thankz

Jazeker de werkwijze is nagenoeg gelijk, alleen zitten bij een fabia de afvoergootjes niet aan de zijkant maar op de bodem van de waterbak, en deze zijn lastiger te bereiken, temeer omdat de linkerafvoer onder het ruitenwisser mechaniek zit, wil je deze niet de-monteren dan wordt het beste resutaat bereikt met perslucht de afvoer(en) doorblazen.

Vergeet ook niet de afdichting van (vooral) de achterportierplaten te controleren op waterlekkage. (een veel voorkomende fabia kwaal)
Waterlekkage aan de portierplaten is te herkennen aan water op de portierrubbers welke zijn gemonteerd aan de carrosserie.
Dit is op te lossen door de platen af te kitten met bv siliconenkit.

Suc6
 

jeve2

Lid
ruiten beslagen

Hallo,

heb gisteren een afspraak gemaakt bij Vepreda, deze zeggen zonder men deze al heeft gezien dat de gootjes niet verstopt zitten.
Vreemd.......
Want ik heb pas volgende week een afspraak.
Ook slaan de achterste zijruiten wit uit en krijg deze niet meer schoon met airco; jhet lijkt steeds erger te worden.

Ik heb het steeds meer gehad met deze auto en het lijkt alsof ze het ook niet serieus nemen bij Vepreda, ...jammer.....denk dat ik de auto toch ANWB laat keuren.

gr
Jeve2
 

octofreak

Actief lid
Jazeker de werkwijze is nagenoeg gelijk, alleen zitten bij een fabia de afvoergootjes niet aan de zijkant maar op de bodem van de waterbak, en deze zijn lastiger te bereiken, temeer omdat de linkerafvoer onder het ruitenwisser mechaniek zit, wil je deze niet de-monteren dan wordt het beste resutaat bereikt met perslucht de afvoer(en) doorblazen.

Vergeet ook niet de afdichting van (vooral) de achterportierplaten te controleren op waterlekkage. (een veel voorkomende fabia kwaal)
Waterlekkage aan de portierplaten is te herkennen aan water op de portierrubbers welke zijn gemonteerd aan de carrosserie.
Dit is op te lossen door de platen af te kitten met bv siliconenkit.

Suc6


Bedankt! Wordt bezoekje aan dealer lijkt me.
 
Topsport

Welke platen bedoel je precies die afgekit moeten worden.
Ik heb net een octavia 2 gekocht en ga hem 30 dec ophalen in Duitsland. Dan weet ik alvast de oplossing voor als ik problemen krijg.

Mvg, Alex
 
Topsport

Welke platen bedoel je precies die afgekit moeten worden.
Ik heb net een octavia 2 gekocht en ga hem 30 dec ophalen in Duitsland. Dan weet ik alvast de oplossing voor als ik problemen krijg.

Mvg, Alex

Die "platen" zijn de raammechanismen en na het de-monteren van de portierbekledingen zijn deze direct zichtbaar, maar bij een O2 heb ik het nog niet meegemaakt.
 
Hallo,

heb gisteren een afspraak gemaakt bij Vepreda, deze zeggen zonder men deze al heeft gezien dat de gootjes niet verstopt zitten.
Vreemd.......
Want ik heb pas volgende week een afspraak.
Ook slaan de achterste zijruiten wit uit en krijg deze niet meer schoon met airco; jhet lijkt steeds erger te worden.

Ik heb het steeds meer gehad met deze auto en het lijkt alsof ze het ook niet serieus nemen bij Vepreda, ...jammer.....denk dat ik de auto toch ANWB laat keuren.

gr
Jeve2


Ik zie dat je de auto nog niet zolang hebt, wellicht is bij het afleveringsonderhoud de waterbak afvoer netjes schoongemaakt zoals het hoort, en gaan de bij Vepreda er daarom van uit dat het onwaarschijnlijk is dat daardoor er vocht het interieur inloopt.

En.... hou je er ook rekening mee dat dit een "vochtig" jaargetijde is en dat iedereen last heeft van beslagen ramen, en nog een tip: zorg dat je ramen aan de binnenzijde goed schoon en vetvrij zijn, dan worden de ramen veel sneller vochtvrij als de ventilator zijn werk moet gaan doen.
(Ik ga er van uit dat je de ontwasmingsstand op je clima gebruikt)
 

jeve2

Lid
Ik zie dat je de auto nog niet zolang hebt, wellicht is bij het afleveringsonderhoud de waterbak afvoer netjes schoongemaakt zoals het hoort, en gaan de bij Vepreda er daarom van uit dat het onwaarschijnlijk is dat daardoor er vocht het interieur inloopt.

En.... hou je er ook rekening mee dat dit een "vochtig" jaargetijde is en dat iedereen last heeft van beslagen ramen, en nog een tip: zorg dat je ramen aan de binnenzijde goed schoon en vetvrij zijn, dan worden de ramen veel sneller vochtvrij als de ventilator zijn werk moet gaan doen.
(Ik ga er van uit dat je de ontwasmingsstand op je clima gebruikt)

Dat klopt, ik hem pas sinds augustus.
Je bedoelt het vooruittekentje op de clima ?

Ik weet dat iedereen er last van heeft maar dat de binnenzijden van bijna alle ruiten zo erg nat zijn vind ik niet te geloven en zie ik ook niet bij andere auto's hier in de straat, wel beslagen maar niet zo erg dan de achterste zijruiten gewoon wit uitslaan en bijna niet meer ontasemen.
 
Bovenaan Onderaan